Nästa artikel
Bilfrågan: Svart olja skäl för byte?
Bilfrågan

Bilfrågan: Svart olja skäl för byte?

Publicerad 14 mars 2013 (uppdaterad 14 mars 2013)
"Oljan i lådan ska inte bytas enligt Audi. Vid kontroll visade sig att oljan är kolsvart, ska den inte vara rödaktig?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Audi A6 med automatlåda. Oljan i lådan ska inte bytas enligt Audi. Vid kontroll visade sig att oljan är kolsvart, ska den inte vara rödaktig?

När jag kört uppför på mycket krokiga vägar luktar det bränt, vet inte om det kommer från lådan. Bilen läcker ingen olja någonstans. Jag kan tycka att den växlar väldigt ofta mellan fyra och femman vid måttligt kuperad väg.

Min fråga är alltså: vad innebär det att oljan i automatlådan är svart? Ska jag byta olja och filter? Bilen har gått 18 000 mil.

Nets

SVAR:
Att oljan är svart behöver i sig inte innebära att det är något fel. Med ökande körsträcka kommer smuts och avlagringar att förändra färgen på oljan och även ge denna en viss lukt.

Missfärgning kan dock också bero på överhettning med åtföljande oxidation och färgförändring av oljan. Under alla omständigheter är det viktigaste att en verkstad får kontrollera växellådans funktion och i samband med det byta oljan.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-14 10:02
VW Polo 2012

"Oljan i lådan ska inte bytas enligt Audi." Nu min fråga som kanske låter lite larvig, men menar dom inte, BEHÖVER EJ BYTAS? Och vad är det för automatväxellåda i denna bil?

#2 • Uppdaterat: 2013-03-14 11:32
snabb95

Nu var BD onödigt mycke politiker i sitt svar.
Det är självklart att en växellådsolja som är svart skall bytas, oavsett om den oxiderat p.g.a. överhettning eller blivit missfärgad av slitage partiklar. Att inte byte en sådan olja kommer att bli riktigt dyrt, i synnerhet om det är en automatlåda.

Om oljan blir överhettad kan det bero på att kopplingar slirar och då räcker det inte med att bara byta olja.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-14 12:54
forrenta

Det kan ju knappast skada att byta olja oftare än vad som föreskrivs. AUDIs Long-Life intervaller för service är ju inte något som gynnat ägarna, bara verkstäderna.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-14 13:13
clintan77

Byt olja, finns ingen olja som håller lådan ut. Firman har en vw transporter som började slira på växlarna och luktade bränt. Först sa verkstaden att oljan håller lådan ut, men vi fick dem att byta olja och lådan beter sig som ny. Köp inte snacket om long-life oljor och annat trams.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-14 13:55
formula11

Det är klart att det skall bytas olja, ingen olja varar för evigt och ingen växlåda heller för den delen för det är det som kommer att hända. Sen beror det på vilken körning man har det måste också vägas in, kör du med tung släpvang mycket då blir oljan naturligt vis mycket varmare och pcknningar och oringar blir hådare och det tm blir internlekage.
Varför man hävdar detta hos märkeverkstäderna det är för att budgeten för hur mycket det kostar att serva bilen under en viss tids rymd blir för hög, att växelådan får ett kortare liv struntar man i för garantierna har gått ut för länge sen.Jag har hjälpt flera Taxi åkerier med analys av oljor som har varit i ett bedrövligt skick då vid 15-18000 mil, så dom har fått rätt (och kompensation)mot specielt VAG.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-14 17:23
hultarn

Automatlådans olja ska bytas, oavsett vad som påstås från fabrikanterna. Den bränns, blir skitig och fungerar allt sämre.

Vissa fabrikat uppger att man inte ska byta olja, OM man inte kör taxi, då ska den bytas regelbundet!

Så kallad "Sealed for life" olja som ibland uppges finnas i automatlådorna är bara nys, byt olja och lådan kommer hålla länge, och fungera bättre.
Har bilen gått 18.000 mil är det sannerligen hög tid att byta olja!

Tips: köp oljan direkt från Tyskland, här i Sverige verkar det inte finnas någon gräns hur mycket man kan ta betalt för oljan...

#7 • Uppdaterat: 2013-03-14 18:19
trasten

Jag har för mig att det som gäller är, att det finns ingen serviceintervall för byte av automatlådeolja, men börjar den strula så ska man byta som första åtgärd!

#8 • Uppdaterat: 2013-03-14 18:49
hultarn

trasten: ja, det säger en del fabrikanter, men risken är att lådan redan hunnit ta stryk och riskerar byte av lådan i förtid.
Har bilen gått 18.000, som i det här fallet, så är det bättre att byta innan man får krångel.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-14 19:13
FullBrew

Byt om den är mörk men kan redan vara försent tyvärr?.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=10696

Lite off men?
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=16213

https://www.flashback.org/t1801460

#a • Uppdaterat: 2013-03-14 19:26
doktor olle

Jag hade en A6 4.2 under ett par år och lärde känna en del folk med samma bil och läste en del bloggar om service och reparationer på dessa bilar. Det verkar som om lådan brukare rasa runt 20000 mil för de flesta som inte bytte olja och många "kännare" som var rädda om sina bilar bytte olja och filter varje 10000 mil i förebyggande syfte.

Håller med formula 11 med flera här. Anlednignen till att Audi inte rekommenderar byte är att servicekostnaderna blir för höga i början, ur marknadsförringssynvinkel. De ser lådan som en "black box" som byts när oljan är slut och lådan därmed havererar. Precis som man byter många andra komponenter på en bil iställer för att laga dem. Det är vad som avses med sealed for life.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.