"Tidigare har jag rostskyddsbehandlat mina bilar med Tectyl, men nu erbjuds bara Noxudol. Är det ett lika bra rostskydd?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Det är några år sedan jag rostskyddsbehandlade mina bilar men nu verkar det bli mer relevant igen.
Tidigare har jag fått bilen behandlad med Tectyl men där jag bor erbjuder man nu endast Noxudol.
Är det tekniskt sett en lika bra rostskydd?
Atle Kvilstad, Norge
SVAR:
Det viktigaste är att rostskyddsmedlet är förenligt med bilens ordinarie grundskydd och det är Noxudol, liksom Dinitriol, Mercasol och Tectyl.
Det handlar således om vaxbaserade medel med god genomträngningsförmåga.
Det som skiljer Noxudol från de övriga är att det är ett miljövänligare alternativ, utan lösningsmedel.
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Det är några år sedan jag rostskyddsbehandlade mina bilar men nu verkar det bli mer relevant igen.
Tidigare har jag fått bilen behandlad med Tectyl men där jag bor erbjuder man nu endast Noxudol.
Är det tekniskt sett en lika bra rostskydd?
Atle Kvilstad, Norge
SVAR:
Det viktigaste är att rostskyddsmedlet är förenligt med bilens ordinarie grundskydd och det är Noxudol, liksom Dinitriol, Mercasol och Tectyl.
Det handlar således om vaxbaserade medel med god genomträngningsförmåga.
Det som skiljer Noxudol från de övriga är att det är ett miljövänligare alternativ, utan lösningsmedel.
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Utan lösningsmedel blir den här typen av produkter sämre. Krasst är det så.
Noxudol skulle jag bara använda på äldre bilar utan större marknadsvärde. Kan lämna kvar en lukt och torkar aldrig ordentligt. Samtidigt kan den då sitta kvar bättre på redan rostiga detaljer (lämnade in min egen bil på noxudol behandling förra året).
Nouxdol skulle jag inte använda på en äldre bil just för att jag inte tror att detta sitter lika bra på som tex tectyl även på rost. Lösningsmedelbaserade medel har visat sig vara bättre när jag har tittat runt.
Jag Noxudol-behandlade min då nya bil för snart 2 år sedan.
Först Googlade jag på vilka behandligar som finns, då jag tidigare bara Dinol-Tectyl-behandlat mina bilar. Hittade bara postiv info om Noxudol, bl.a på BMW och Mazda forum. Även en uppgift om att Volvo och SAAB använde Noxudol i sina fabriker, dock lägger dom ju på väldigt små mängder i fabrik.
Noxudol läggs på varmt och stelnar först efter några månader, dock inte helt, men det ser jag som en fördel då en bilkaross alltid flexar lite.
Men en nackdel var att jag de 2 närmaste veckorna efter behandling fick torka avrinningshålen i dörrarna ett par gånger.
Nu har tydligen även Tectyl gått över till lösningsmedelfri behandling. Såg en första annons i förra veckan om deras produkt.
Men själv kan jag väl bara uttala mig om slitstyrkan på Nuxodol kontra Tectyl om fem år. För när Tectylen suttit på i fem-sju år ( på ny bil ) så släppte det på några små ställen framför bakhjulen ( på en 4WD, med en del grusvägskörning ).
VOLVO RWD, just fästförmåga på rost ska vara bra med Noxudol bl.a. just för att den aldrig torkar riktigt. Har du nåt mer konkret som motsäger det?
Dessutom sägs hållbarheten, dvs hur många år skyddet finns kvar på bilen, vara mycket gott med noxudol.
Varför man går över till lösningsmedelfria (vattenbaserade antar jag) är mest för att man mer eller mindre är tvingade till det. Man får inte sälja lösningsmedelbaserade färger längre jag fick leta ganska länge för att hitta Hagmans CA epoxyprimer då den inte får säljas längre, fanns på umeåbilfärg.se och då som industriklassad men jag kunde tydligen beställa den ändå. Den vattenbaserade har visat sig vara avsevärt sämre. Hade det blivit en bättre produkt av att man gjorde den vattenbaserad så hade man gått över till det tidigare utan att bli tvingade till det så resonerar jag och om rostskyddsbehandling är bättre eller sämre ja det är oftast inte den ägaren som gjorde behandlingen som kan avgöra om man inte behåller bilen länge men det gör man oftast inte.
Enligt min mening är de flesta rostskyddsmedlen tämligen värdelösa. Dinitrol ML är det bästa medlet. Speciellt på uppkommen rost. den isolerar rosten och stelnar aldrig. Självläkande kan man säga eftersom den rör sig av värme. Jag fick leta länge innan jag hittade produkten. Förr fanns den överallt. Fördelen är att det inte behöver vara 100% rent under. Oljan binder dammet och bildar en kletig massa som vatten inte rår på.
Urban: Dinitrol ML finns att köpa på Lantmännen och på Harald Nyborg. Jag har testat Dinitrol ML och hittentills verkar det hålla bra även på rost, hur länge har det suttit på din bil?
Hm - vill minnas att när VW för nu många år sen gick över till vaxbehandling i hålrummen (efter en period med tämligen dåligt rostskydd) hade som ett av argumenten att vaxet sprutades på varmt och man slapp då lösningsmedel som lämnade mikroporer efter sig när det dunstade och därför gav möjlighet till fuktgenomträngning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.