Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag har en Ford Mondeo TDCi 2.0 -07 med locklös bränsletank. Det är omöjligt att tanka utan att det spiller diesel på marken.
Ford svarar att det är ett helt okänt problem!
Samtidigt har de på senare modeller gett ut en instruktion som säger att man ska trycka in pistolmunstycket helt i tankröret, sedan låta det hänga fritt under tankning och därefter vänta minst tio sekunder innan man tar bort efter det att pumpen slagit ifrån.
Men detta hjälper inte!
Det spiller lika fullt ner på marken via dräneringsröret. Hur ska jag komma till rätta med detta innan alla garantier är ute?
Reinor Andersson
SVAR:
För in bränslepumpens munstycke så långt att den första skåran på munstycket kan hakas i det propplösa skyddet.
Bränslepumpens munstycke ska inte föras in längre än så. Om kunden har problem på vissa bensinstationer hjälper det att släppa ned bränslepumpens munstycke tills det vilar mot bränslepåfyllningsrörets skydd.
Fyll på bränsletanken (automatisk frånslagning eller manuell hantering).
Ändra inte bränslepumpmunstyckets läge under påfyllningen. Bränsleflödet avbryts för tidigt. Det rekommenderas att fylla på bränsletanken tills bränslepumpen slår ifrån automatiskt första gången.
Ytterligare påfyllning tills nästa automatiska frånslagning leder till att bränsle droppar från bränsletankens överströmningsrör till marken.
Efter tankning ska bränslepumpmunstycket hållas kvar i tiosekunder så att kvarvarande bränsle kan rinna in i bränsletanken.
Annars kommer det bränslet att droppa från bränsletankens överströmningsrör till marken.
Ola Norberg, Ford Motor Company AB
SVAR:
Enligt uppgifter vi fått finns tre ventiler ovanpå tanken. Går någon av dessa sönder kan det bli stopp och en luftbubbla trycker då ut bränslet.
Om detta inträffat måste tanken dessvärre bytas.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur ska Reinor Andersson komma tillrätta med problemet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Aldrig ngt problem med min Flexifuel -08 med likadant tanklock!? Eller är det olika typ för olika bränslen? F ö en väldigt bra uppfinning, det räcker med 'plåtluckan' i karossen - inget tanklocksskruvande (som går att glömma) - smart Ford!
Har en Mondeo-diesel av nya karossen (9000 mil). Inga problem med påfyllning och jag brukar använda lastbilsläget för snabbare tankning. Kanske är det så att problemet ligger i att Reinar inte vill att handtaget skall "hänga ned" vilket det ska.
Prova att vrida/rotera munstycket uppåt samtidigt som det dras ut ur påfyllningsröret, då kan det inte droppa.
Vår Citroën C4 Grand Picasso Diesel har också begåvats med "en plåtlucka" på bakskärmen OCH ett fjädrande lock i änden på tankröret. Fler än Ford kan, alltså
ROFFE
Har en likadan bil, Mondeo -07 (nya karossen) 2,0tdci och aldrig märkt något sådant problem. Har haft mer problem med spill på mina tidigare äldre Fordar, men inga stora problem där heller.
Jag är dessutom en notorisk "överfyllare" och när jag tankat kan det gurgla friskt från röret, men inga problem med spill.
Janne i Stuna..
Lastbilsläge ????? Vad 17 är det?? Och vad gör att det går snabbare att tanka?
Jag äger en Ford Focus -08 och har aldrig haft problem med något spill.
För övrigt "Lasse" så har vissa pumpar en knapp för påfyllning av personbilar resp. lastbilar.
Väljer man knappen för lastbilar så ökar pumpen trycket på flödet och på så vis går det snabbare att tanka.
Aha, det hade jag ingen aning om.. Man lär sig visst något nytt varje dag :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.