Nästa artikel
Bilfrågan: Varför fick jag inte i backen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför fick jag inte i backen?

Publicerad 24 april 2014 (uppdaterad 24 april 2014)
"Härom morgonen råkade jag ut för att jag inte fick i backen. Hjälp mig! Vetenskapen står handfallen!" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag är ägare till en femväxlad VW Golf Plus MF 1,6 -10 som gått strax över 10 000 mil. Härom morgonen råkade jag ut för att jag inte fick i backen. Bilen hade parkerats med friläget i. Det var cirka fem grader kallt när jag startade den. Det gick att trycka ner spaken som vanligt men det gick inte att föra spaken tillräckligt långt åt vänster för att få upp den till backläget. Övriga växlar gick att få i som vanligt och lika mjukt och fint. Efter att ha kört bilen cirka tio minuter försökte jag igen och då fungerade det som vanligt! Det verkar som om problemet försvinner när motorn blir tillräckligt varm. När jag parkerade över natten med backen i var det inga problem trots cirka fem minus. Kan det bero på kondens i oljan? Eller att metallkomponenter krymper när det blir kallt? Hjälp mig! Vetenskapen står handfallen!

Leif Ljung, Lekeryd

SVAR:
Kondensvatten kan bildas i växellådan och bilda emulsion med växellådsoljan. Denna skulle eventuellt kunna störa växlingsrörelserna när växellådan är kall men detta är inte särskilt troligt. De övriga felkällorna är kablarna som överför växelspakens rörelser, växelföraraxeln eller huset den är monterad i som kan ha spruckit. Första åtgärden blir naturligtvis att byta oljan och vara noga med att använda en olja enligt tillverkarens föreskrifter. Nästa åtgärd blir att kontrollera vajrarna. Om felet ändå kvarstår måste växellådan demonteras för felsökning. Alternativt kan du montera en elektrisk växellådsvärmare.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-24 10:14
Bortom

"Alternativt kan du montera en elektrisk växellådsvärmare."
Var kan man köpa nåt sånt?

#2 • Uppdaterat: 2014-04-24 10:18
Jan Banan

Det är väl inte så konstigt, det är ju ett normalt ickefel på en folkvagn.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-24 10:47
Gäst (ej verifierad)

Märkligt.

"Bilen hade parkerarts med friläget i." - Vem gör det?

Slår vad om att frågeställaren hade fått i backen om han lagt i ettan och kört fram nån centimeter först vilket man ju ofta fått göra. Nytaget körkort?

"Elektrisk växellådsvärmare". Va?

#4 • Uppdaterat: 2014-04-24 10:57
Mistro

Tyvärr är detta nog något som betydligt fler råkat ut för.
Har kännedom om en bil med betydligt färre mil på mätaren som inte alls gillade minusgrader. Hade man otur gick inte växelspaken att rubba alls och detta redan vid ett par minusgrader!
(tomgångskörning typ 15 min så fungerade det igen)
Även två av familjens bilar dummar sig lite ibland med att få i växlar vid start då det är kallt men verkstaden säger sig inte veta vad detta beror på.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-24 12:22
Raphael

Svaret på frågan om varför denna Golf-ägare inte kunde lägga in backen, det är "För att det är en Volkswagen". Jag har aldrig haft några som helst problem att lägga in backen i min Citroën, men så har jag inte "tysk kvalitet" i min bil heller och det är jag glad över. Jag brukar parkera med växelspaken i friläget och med handbromsen i, detta utan problem även i minusgrader.

"Elektrisk växellådsvärmare" är tydligen ett specifikt tillbehör till Volkswagen, andra märken behöver det inte.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-24 13:03
kimachren

Raphael: Lugna ner dig med ditt skryt, tack! Du börjar bli tröttsam!

#7 • Uppdaterat: 2014-04-24 13:37
trasten

Och där blev kimachren blockerad! =)

#8 • Uppdaterat: 2014-04-24 13:52
Pi

På vår lilla Kia så har hustrun emellanåt lite problem med att få i backen men dock inte som denne förare tydligen haft. Ett par försök så brukar det fungera. Kia-verkstan säger att det är ett rätt vanligt problem för nyblivna Kia-förare och att orsaken skall vara att Koreanerna har en osynkad backväxel. Fullt möjligt för jag har inga problem men ändå lite klantigt av tillverkaren för normalt har man ju idag inga bekymmer med att lägga i backen - inte ens på en Golf kan jag tillägga..:)

#9 • Uppdaterat: 2014-04-24 14:49
Swemba

Har inte sånt här med sync-ringar och grejer att göra? :-) (nu är jag ute på hal och okänd is:)). Har drabbats av det här otaliga gånger på min gamla Ford. Släppte jag upp kopplingen och försökte igen så gick det alltid bra, ungefär som att dreven i lådan fick snurra runt en gång först ...

#a • Uppdaterat: 2014-04-24 16:46
Pi

Swemba - i Kia-fallet är det nog på det sättet och vi som minns t ex gamla engelska bilar med delvis osynkade lådor känner nog igen oss...:)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.