Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Hur länge måste jag köra för att sotpartiklarna ska bli bortbrända i partikelfiltret?
Jag har fem, sex minuter till jobbet på 80-väg. Tempmätaren rör sig knappt när det är dags stänga av. Räcker det bara att tempmätaren går upp till normal temperatur någon gång i veckan eller måste det vara oftare?
Jan-Erik Danielsson, Skövde
SVAR:
Regenereringen av partikelfiltret går till så att avgastemperaturen ökas genom att motorn ges ett överskott av bränsle. Detta resulterar i att sotpartiklarna förbränns och förbränningsresterna försvinner ut genom avgasröret.
Det har inte direkt med vattentemperaturen att göra men det kan ändå finnas en poäng i att ta en längre tur en gång i veckan så att motorn hinner bli genomvarm. Att motoroljan aldrig når arbetstemperatur är inte bra i längden.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I dessa dieseltider så framkommer många erfarenheter som bilägare med bensinmotorer inte har någon erfarenhet av. Kör man bara småsträckor som många bilägare gör så är det tveksamt om man skall ha bil med dieselmotor över huvud taget bla på grund av den sämre kupevärmen så är det svårt att få rutorna isfria så en kupevärmare är ett måste.
En annan erfarenhet som en bekant gjorde var att han fyllde på för mycket motorolja enl verkstaden så att motoroljan troligen gick upp i förbränningsutrymmet vilket medförde att motorn varvades tills den sprängdes, eftersom bilen var försedd med automatlåda så gick det inte få stopp på den innan motorn förstördes.
trickar@ Verkstaden förstod nog att din bekante inte fyllt på för mycket olja enligt oljestickan. Men om man erkänt det så har man fått stå för en dyrbar reklamation.
Felet han gjorde var att inte titta på oljestickan vid varje tankning. Om han kollat på stickan och åtgärdat den ökande oljenivån så har haveriet undvikits.
Dieslar är bara till för Props och som kör väldigt mycket, men det har inte den vanliga bilisten kommit på ännu.
Regenereringen som det heter sker nog på olika sätt i olika bilar. I PSA:s turboladdade 2,2 lters diesel som exempelvis sitter i L-R Freelander 2 så skall man köra i 20 minuter på ett varvtal om minst 2000 innan "urbränningen" är helt färdig.
Det var som när katalysatorn var ny. Mycket skräckscenarier målades upp, med stora klistermärken på vindrutan om förmaningar. Men vad blev det av det sedan? Det är ingen som tänker på det idag.
Hälsingen: "så skall man köra i 20 minuter på ett varvtal om minst 2000 innan "urbränningen" är helt färdig."
Har en Q5:a automat och vet inte hur reningen på den funkar, men definitivt inte så.. 2000 varv = 130 km/h på högsta växeln! Finns inte så många ställen i Sverige där man skulle kunna bränna ur den lagligt. Går visserligen växla manuellt, men jag gör väldigt sällan det och tror de flesta kör i automatläget = alla automat Q5-or skulle ha igensotade partikelfilter om den skulle ha samma krav.
Mikkke! Har du en PSA 2,2 liters diesel? Nej, det har du inte.... VAD var det jag skrev? Joooo = "Regenereringen som det heter sker nog på olika sätt i olika bilar"...... i L-R:s fall med PSA-motorn gäller det jag skrev tidigare. Den manuella varianten har 6 växlar medan den lägsta är extremt låg. Inga problem att komma upp i 2000 varv. Automatiska lådor har sedan tidigt 1970-tal (hos MB sedan 1970) haft möjlighet att "växla ned" till växel 1 och 2... = INGA problem att nå 2000 varv....
I instruktionsboken till V70 med 2,4 liters Dieseln står det att regenereringen utförs var 50 till 90 ionde mil och tar 10 till 15 minuter att genomföra. Regenereringen startar först när motorn har full arbetstemperatur och filtret skall ha minst 600 grader C för att renas.
Det finns tyvärr ingen indikering på när regenerering pågår så helt säkert stängs motorn av mitt i en pågående regenerering eftersom det är sällan som motorn körs 10 till 15 minuter efter att den blivit 80 gr C.
Snabb95!
Många V70 har ju också PSA-motor! I L-R Freelander 2 så
syns det inte heller såvida inte behovet är akut, för då står det "DFP full - start regeneration".
Nja "Thommys", gör du fel vid "regenereringen" kan det kosta dig FLERA tusen och ingen garanti täcker detta! Dock billigt i jämförelse med ett nytt filter som kan kosta upp till 30 lax plus jobb....
Hur man stoppar en Diesel som går amok av en och annan orsak om man har automat.
Sök på tuben "Runaway Diesel"
http://www.youtube.com/watch?v=3NRaqgab0_w
Farligt
http://www.youtube.com/watch?v=WrAeUf7v49g&feature=related
Rasad turbo BMW.
http://www.youtube.com/watch?v=aH9Kz9rSV4s&feature=related
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.