"Varför ska man ska byta olja i motorn en gång om året men aldrig i växellådan? Jag förstår inte logiken." Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
SVAR:
Jag kan inte förstå logiken i att man ska byta olja i motorn en gång om året men aldrig i växellådan. Den oljan måste väl åldras på samma sätt?
Ingemar Holmström
SVAR:
Nej, växellådsoljan åldras inte på samma sätt som motoroljan. Den utsätts inte för lika höga temperaturer och den behöver inte heller ta hand om vatten på samma sätt som motoroljan.
De tillsatser växellådsoljan har för att klara höga belastningar i kuggväxlar är mycket långlivade och därför är det i de flesta fall inte nödvändigt att byta den.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om nu inte oljan åldrars så fort så borde slitaget i växellådan göra att det blir partiklar i växellådan, vilket borde vara ogynnsamt i längden.
Här visar det sig verkligen vad kunskaper i tribologi har medfört för bilägaren
.
För 50 år sedan var det inte ovanligt med oljebyte i motor efter 200 mil och i transmissionen efter 1000 mil, även om inte alla gjorde det.
Det var på dessa bilar, som inte fick ny transmissionsolja, som de omskolade hästhandlarna hällde sågspån och mjöl i lådan för att få ner tjutet från kugghjulen!
Jag har många gånger undrat vad det skulle ha kostat att ha bil idag om de vore lika de som fanns under 1950-60 talet.
Rundsmörjning var 100e mil, minst 0,5 tim. + fett.
Motorolja var 200e mil, minst 4 liter ca 0,3 tim.+ oljekostnad + ibland filterrengöring.
kontroll av transmissionsolja i samband med rundsmörjning ca 0,2 tim.
Byte av transmissionsolja var 1000e mil ca 0,5 tim. + oljekostnad.
Till detta kommer att många motorer krävde en omfattande renovering mellan 5-10000 mil trots att de hade avsevärt lägre effektuttag.
Här kan vi främst tacka bättre material, nya material och tillverkning med snävare toleranser, filter och förfinad teknik, men framför allt en enorm utveckling på oljesidan.
Jag hade en Bmw 518i 90 för ganska länge sedan. Det var standard att renovera toppen och byta kamaxlar efter 10.000 mil oavsett hur många oljebyte som gjorts. Materialet höll helt enkelt inte längre än så.
Partiklar (spån) samlas på magneter som finns i botten på växelådan, men oljan blir ändå grådaskig med tiden, så byte med rimlig intervall är aldrig fel, tex 10.000-15.000 mil.
Det är nästan lite störande att se all okunskap om bilar. Motoroljan utsätts för alla möjliga påfrestningar som höga temperaturer, höga tryck, vatten som hamnar i oljan efter det att delar av luft-bränsleblandningen hamnar i oljan och INTE MINST en hel drös med förbränningsrester som tar sig förbi kolvringarna och hamnar i oljan. Motoroljan bokstavligen talat skitas ner på alla möjliga sätt och av alla möjliga ämnen.
Växellådsoljan däremot ser inte röken av något av ovanstående uppräknat. Den lever sitt eget lilla liv utan påverkan av yttre faktorer. De små partiklar som slits loss från drev och andra roterande delar är dels mycket små och få, dels samlas de upp av en magnet i växellådan och hindras på så sätt från att vispas runt med oljan.
Så, den enskilt största anledningen till att motoroljan måste bytas men inte växellådsoljan är att motoroljan tvingas svälja mängder av förbränningsrester samt vatten. Det blir helt enkelt som grus i maskineriet.
Motorn i din BMW 518 (M40) var fekonstruerad, den hade fel utväxling på viparmarna mellan kamaxeln och ventilerna (för högt tryck mot kamaxeln) och bristfällig oljetillförsel via ett smörjrör istället för oljekanaler.
Rikard: aha, då förstår jag bättre varför min 318 -90 knackade i lyftarna vid 9000 mil... tur att bilfirman fick ta det då den var nyköpt av mig vid tillfället. Dessutom blev det inte bra så BMW fick göra om det några månader senare...
Det uppges även på automatlådor att de inte behöver byta olja, vilket är rent nonsens. De påstås vara "sealed for life", men verkligheten är en annan.
Automatlådor behöver få fräsch olja nånstans runt 15- 20.000 mil, så kommer de att leva mycket längre! Fråga en specialist vad de flesta ras beror på....
Tilläggas kan också att flera tillverkare rekommenderar oljebyte om bilen körs som taxi. Detta trots att de påstår att det inte behövs annars.
Klart man skall byta växellådsolja, dock inte lika frekvent som i motorn. Jag har bytt på min lilla Fabia efter ca 7000 mil, lådan blev som ny. Kostnad för detta på verkstad = 800:- Mycket billigare än att byta låda efter en 23 000 mil.
På min gamla Saab V4 skall växellådsoljan bytas efter 3000mil, detta i en bil fårn 1979. På min andra "hobby" bil en Saab 99 från 83, skall växlelådsoljan aldrig bytas enligt instruktionsboken, och byts den skall det vara till motorolja. Sen att man byter själv på gammelbilarna är en sak, men att byta växellådsolja på en modern bil är inte svårare, bara mycket mindre utrymme.
Klart att oljan i växellådan behöver bytas! Det är lätt att räkna ut. Oljan utsätts för våldsam behandling i lådan och friktionen leder till värmeutveckling. Spån och flisor lossnar från kuggarna, i de flesta bilar. Inte i franska dock, enligt empirin.
Jag bytte vid 12 000 mil, när jag köpte min bil 5 år gammal. Det behövdes.
Men generalagenterna vill ju framställa sina bilar som superbilar som inte behöver sådant underhåll. Sen börjar lådan kärva och pajar istället vid 30 000 mil och då hoppas de på att man köper ny bil - av dem så klart!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.