Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Visar GPS rätt hastighet vid uppförs- och nedförsbackar? Vad ger signal till hastighetsmätaren respektive trippmätaren?
David
SVAR:
Hastighetsangivelsen i en GPS-navigator baserar sig på fordonets rörelse i förhållande till ett antal satelliter. Denna hastighet mäts endast i horisontalplanet så i uppförs- eller nedförsbackar blir den angivna hastigheten för låg. Felvisningen är helt beroende på vägens lutning.
Bilens egna hastighetsmätare och vägmätare baserar sig däremot på antalet rotationsvarv hos hjulen och har därför inte denna felvisning.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var faktiskt mycket intressant. Jag har aldrig tänkt på att GPS skulle visa fel hastighet i upp- och nerförsbackar. På plan väg så visar hastighetsmätaren i min Hyundai H-1 ungefär 10 km/t högre hastighet än GPS.
Varför skulle det visa fel? GPS kan väl mäta också höjden över havsytan. Det menar att det fungerar i 3D alltså borde visa rätt hastighet även i backar, eller? Min egen observation - ibland visar GPS:en fel i kurvorna .
Generellt sett så visar hastighetsmätaren i bilen för mycket. Och detta felet är mycket större än felet som uppstår när GPS mottagaren inte tar med lutningen.
Exempel: (hoppas jag räknat rätt nu)
Om du kör i en brant backe (10% lutning) och din GPS visar 100,0km/t så är din faktiska hastighet 100,5km/t.
Det är nog bara vår egna produkt (Bobrik) som tar med lutningen i beräkningen när den visar hastighet, så att det blir korrekt hastighet även vid lutning.
// Andreas - AD-Teknik AB
Den som kommer ihåg sin trigonometri från skolan vet att skillnaden mellan den långa kateten och hypotenusan inte är särskilt stor, högst ett par promille, vid de måttliga vinklar som vi pratar om här ( 6-8 grader). Det är först vid närmast lodräta vinklar, t.ex. när någon kör av vägen på en bro eller störtar nedför en lodrät alpvägg, som skillnaden i hastighet blir rejält märkbar. Då är nog GPS-systemets positionsprecision samt skillnaden mellan hastighetsmätarens visade hastighet på grund av däcksslitage och fordonets faktiska hastighet mer signifikant. Rent generellt torde GPS-systemets visade hastighet stämma bättre med verkligheten än bilens hastighetsmätare.
Det är riktigt, GPS felvisning i backar är så marginell att man kan bortse från den.
Jag håller alltid hastigheten efter GPSen och det betyder att hastighetsmätarnålen står på 100 när jag håller 90+moms=94.
(Enl. trafikgruppen jag talat med släpper de 5% överfart) ;-}
Eller varför inte helt enkelt prova?
Använd en hiss som har fönster runt om (tips: hotell).
Eller en bygghiss kanske är lättare att finna?
Lycka till!
Tommy, vad får du ut av det?
Mer än att höjdsiffrorna ändras.
GPS-signalen innehåller ju höjddata så en navigator skulle ju kunna ta hänsyn till det och visa exakt hastighet även i backar.
Har kollat hastigheten i min bil jmf med GPS och bilen visar alltid 2 km/h för mkt oavsett om jag kör i tex 50 eller 100. Det verkar som att bilen "vet" rätt hastighet men är programmerad att visa 2 km/h fel.
GPS gör ingen trigonometrisk beräkning av hastigheten, den är främst till för att visa den geografiska befintligheten.
Sedan är det ju riktigt att den visar höjd över havet och detta mer exakt än de flesta tidigare höjdmätningsinstrument.
När det gäller hastighet är det bättre att lita på GPS än på hastighetsmätaren.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.