Nästa artikel
Bilfrågan: Subaru och automatlåda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Subaru och automatlåda?

Publicerad 20 februari 2012 (uppdaterad 20 februari 2012)
"När kommer Subaru Legacy och Outback med kombinationen dieselmotor och automatlåda?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har väntat på att Subaru Legacy och Outback ska komma med kombinationen diesel/automatlåda. Det har sagts några år från återförsäljare att det är på gång men när?

GL

SVAR:
Serieproduktion av boxerdiesel i kombination med Lineartronic automatväxellåda startar i december 2012, vilket betyder att bilarna kommer till Sverige i mars 2013.

Försäljning startar sannolikt under senhösten 2012. Då kommer specifikationer och priser också att presenteras.

Thomas Possling, Subaru Nordic AB

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Legacy och Subaru Outback?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-20 09:02
erito

Äntligen! En otroligt fin växellåda och en perfekt motor. Den tidigare akilleshälen har ju varit kopplingen på boxer-dieslarna (iallafall första årsmodellerna 08/09).

Nu blir det en Outback diesel CVT till nästa år :)

#2 • Uppdaterat: 2012-02-20 15:46
TobHam71

Köpte en Legacy kombi bensinare med automatlåda i våras. Provkörde det mesta i klassen innan jag av en slump åkte förbi en Subaruhandlare där jag smet in för en snabb provkörning. Efter snart ett år med bilen tillhör jag nu de frälsta. Jag vet i alla fall vart jag kommer börja jakten på ny bil när det blir dags nästa gång.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-20 16:27
Swenssons

Har oxå en Subaru sedan ett par år med dieselmotor och manuellväxel då det inte gick att få boxerdieseln med automat då jag beställde min Subaru. Jag är inte speciellt "frälst" i min Subaru Outback. Den e dels väldigt bräsnsletörstig runt 1,2 - 1,3 liter diesel per mil visserligen på vintern med dubbdäck vidare e den plastig och ser omodern ut exteriört som interiört. Att värmen i bilen sen är usel är väl bland det värsta med bilen. det positiva är att den är fyrhjulsdriven men det är det många andra bilmärken som oxå är. Har beställt en annan AWD bil som jag kommer att få om ett par veckor och det är inte en Subaru!

#4 • Uppdaterat: 2012-02-21 07:54
Swenssons

Tack!
Då jag beställde bilen för ca 4 år sedan kändes denna bilen modärn och anledningen till att det blev just Subaru beror på att vi behövde en bil med AWD eftersom vi drog hästsläp på den tiden. Att vi sen var "snåla" och köpte Subaru istället för BMW X3, Audi Q3 / 5 alt XC60 / XC90 var nog mest en tillfällighet. Men nu blir det inte nån mer Subaru och helst skulle jag vilja ha en BMW X5 istället för denna XC60 som vi beställt och det kanske blir samma visa igen att jag inser att jag varit för "snål" och bara köpt en XC60 istället för en BMW X5 som definitivt är den bästa dragbilen. Vad gäller soppa förbrukningen tycker jag att det är "åt skogen" för mycket inte minst då jag använder min Calix motorvärmare minst 1,5 timme innan jag köriväg på morgonen såsnart utetemp är under ca 5 - 10 grader. Jag har knappt en mil till jobbet dvs drygt 1,5 mil om dan. Kan berätta att jag skrivit till Subarus Sverigechef, Torbjörn Lillrud, om min bil och dess förbrukning men de har inte svarat på en enda av mina frågor...
Härifrån kommer bilen www.gpbil.se

#5 • Uppdaterat: 2012-02-21 09:51
Swenssons

Har man en gång kört AWD bil vill man inte ha nått annat sen. Att den ser plastig ut idag tyckte jag inte då jag köpte den. Jag drar fortfarande tyngre saker tex vår boggieaxlade Polar 620 CTH. Har du nånsin dragit tungt och kört fast på en lerig camping så vet du hur det e att köra bara FWD? AWD på Subarun e bra men inte unik på nått vis många andra bilmärken har faktiskt oxå fina AWD system. Det sämsta förutom bränslekostnaden är den otroligt dåliga värmen i bilen. Har du försökt att byta lamporna fram på en Subaru? Det har du definitivt INTE gjort för då skulle du se hur trixigt det är... Lamphållarna spricker dessutom lätt, har hänt mig en gång sen dess låter jag verkstan dvs gpbil göra jobbet! Jag har dessutom bytt bromsskivor och handbroms en gång då handbromsen låste sig och skivorna blev sneda nått som iof kan drabba de flesta bilarna och hände på denna bilen. Nä det blir ingen mer Subaru men har iof tittat på Hyundai Santafe men tyckte att den inte heller var tillräckligt bra - snygg - även om den har AWD system. Vilken Subba har du ägt?

#6 • Uppdaterat: 2012-02-21 10:15
erito

Jag bytte lampor fram i min Outback nyss ( hel och halvljus). Inga problem. Jag bytte dessutom positionsljus, det var lite pillrigt så det tog kanske 25min. Backljus bytte jag igår på Forestern, tog 2minuter. Men allt var betydligt enklare än på alla andra bilar jag ägt utom BMW som har exemplariska lösningar för lampbyte.

Swenssons måste haft otrolig otur och dessutom hitta på en del, för det där tror jag inte en sekund på. Kör nu Outback 2.5i automatlåda och den drar 0.8-0.95 på vintern med dubbdäck takbox och inte långkörning. Har även kört mycket Forester diesel och Outback diesel och där ligger man runt 0.6 liter milen om man inte kör som en galning. Men det kanske du gör? ;)

Drar också husvagn, 1500kg Polar 590 och det finns ingen bättre bil än en Subaru med automatlåda för det. Dessutom bra dragvikt med B-kort.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-21 10:23
Swenssons

Jag gillar att gasa en del eftersom Subban e körglad samtidigt som jag kör knappt en mil till jobbet enkel resa. Grattis till lampbytet, jag grejar det inte utan att fullständit riva sönder händerna! Jag har BE kort eftersom min vagn e rätt tung och stor och Subban jag har är manuellt växlad eftersom automat i kombination mä diesek ej fanns 2008. Vi får se vad jag tycker om min nästa bil då jag kört den några år kanske byter jag tillbaka till Subaru igen, nä troligen inte eftersom jag gillar att testa olika bilar men kommer ALDRIG att köra 2WD igen!

#8 • Uppdaterat: 2012-02-21 10:25
Swenssons

@erito:
Du välan oxå bra värme i din Subaru? Mitt värmesystem är kass!!!!!

#9 • Uppdaterat: 2012-02-21 10:30
erito

Värmen är mycket bra i bensin-bilen. Den är okay i dieseln, men det beror på "hårtorken" som sitter i värmesystemet. Själva motorn tar väldigt lång tid på sig att bli varm. Jag hoppas att kombinationen med CVT lådan blir det perfekta valet för mig. Men i dagsläget så skulle jag köpa en 2.5 bensin med CVT låda och betala för den extra bränsleförbrukningen.

Förresten, jag har lite skrapsår på händerna idag jag också, men de är pga positionsljusens placering. Det var pillrigt och trångt, men det gick :)

Håller med om att jag aldrig kommer att ens titta på en 2wd bil igen vid köp.
Men jag kommer heller inte att titta på en med dåligt awd system.

#a • Uppdaterat: 2012-02-21 12:37
saabnisse

Att en boxermotor tar mer bränsle än en rak är ju ganska naturligt, den har ju betydligt fler rörliga delar som ökar friktionen, men i praktiken torde det ha ganska liten betydelse.
Det kan knappast handla om mer än några cl/mil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.