Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag kör en Hyundai i30 diesel -09. Häromdagen lämnade jag denna för treårs-service på en auktoriserad verkstad. Jag hämtade ut bilen dagen efter och allt verkade vara okej. På kvällen samma dag fick jag för mig att dra upp oljestickan och kolla hur det såg ut. I mina ögon var den nya oljan, efter cirka fem mils körning, lika svart och sotig som den gamla oljan var före bytet.
Bilen fungerar utmärkt och jag har ingen orsak att misstro verkstaden men kan det verkligen vara normalt att dieselmotorn skitar ner oljan så fort?
Gunnar Stockfors
SVAR:
Motoroljan i en diesel tar hand om mycket sotpartiklar och håller dem flytande i oljan. Detta gör den svart även när den nyligen är bytt och är inget anmärkningsvärt.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man kan faktiskt misstänka att oljan aldrig blev bytt.
Som jämförelse: När jag byter olja på mina bensindrivna bilar (vilket jag alltid gör själv) är oljan genomskinlig och fräsch ganska länge efter bytet. Jag har svårt att tro att skillnaden mot en dieseldriven bil skulle vara så stor.
Ett tips till Gunnar: Byt oljan själv en gång till (eller låt någon annan göra det medan du ser på) och gör om ditt oljesticksprov. Endast då får du det slutgiltiga - och säkra - svaret.
Det är en väldig skillnad på bensin och dieselmotorer. oljan i en dieselmotor blir oftast svart på en gång då mycket av sotpartiklarna är kvar i motorn. Byter man olja en gång till blir oljan lite ljusare. Vill man då misstänkliggöra verkstaden ( som kaptenen gärna gör ) så kan man ju göra det, men det troliga är att man bytt olja.
Dieselmotorer svärtar ner oljan rätt kvickt.
Additiver i oljan har till uppgift att ta upp bl.a restpartiklar från förbränningen och hålla dom flytande i oljan, därför blir den fort mörk.
På bilar med partikelfilter kan detta ske väldigt fort eftersom det spolas in extrabränsle vid regenerering av filtret, ibland nästan på gränsen till övermättning. Just därför kan motoroljan spädas ut på många bilar med PF!
Säg adjö till smöregenskaperna...
Vid lugn körning med en fräsch motor UTAN partikelfilter kan oljan fortfarande vara brun och fin och ha nästan oförändrade smörjegenskaper efter 1000 mil.
I detta fall kanske en bidragande orsak varit att verkstaden varit stressad och inte väntat till all gammal olja runnit ut, innan de skruvat åt pluggen och fyllt på ny.
Nonsens Trasten. Det finns ingen anledning att misstänka något annat än fusk från verkstadens sida! Oljan i en Diesel blir INTE skitigare än på en bensinare, och absolut inte efter endast 5 mil. Jag har egen erfarenhet av dieselbilar, även om jag inte själv äger en, (jo förresten en traktor) Inte ens en gammal traktor med över 5000 driftstimmar, får smutsig olja omedelbart efter bytet. Så varifrån har skribenten fått uppgifterna om att det är nomalt med smutsig olja?
Nej rådet måste bli att låta göra oljebytet själv. Det finns allt för många fuskare inom bilbranchen. Jag känner till ett fall, där bilägaren lämnat in bilen till 1000milacervice på en auktoriserad verkstad. Han beslöt sig att vänta kvar i bilen för att arbeta med sin dator. Verstaden skulle ringa när bilen var klar, vilket de gjorde en timme senare. Det var bara det att bilen aldrig hämtades in under tiden. Då hade man förutom kostnad för service, även tagit betalt för byte av halvljuslamporna.
Så nog gäller det att se upp med verkstäderna!
Gunnar 44 du pratar strunt nu... Oljan i en diesel blir alltid skitigare än i en bensinare!!
Generallt sett finns det ALLTID skäl att vara misstänksam mot verkstäder. Verkstadsbranschen är bland de oärligare branscherna som finns, detta är väldokumenterat i diverse konsumentprogram och tidningar senaste decennierna.
Jag råder alla att medverka vid servicen för att tillse att man verkligen får det man betalar oskäligt mycket för.
Räkna annars med att verkstaden fuskar med det mesta, allt för att maximera profiten.
Så går det till i borgarnas Sverige.
Det är som Bengt Dieden säger. Den blir snabbt svart. Verkstaden behöver inte ha fuskat.
Jag har själv bytt mycket olja på dieselbilar och varit noga med att gammal olja runnit ut ordentligt ändå så blir den nya olja svart nästa omgående. Det går inte att jämföra med en bensinbil. Det spelar heller ingen roll om bilen inte har partikelfilter den blir svart ändå.
Jag brukar kolla oljan senast när jag kommer hem efter service; det är en av få punkter där det är lätt att se att verkstaden gjort det man debiterat.
Gör sig verkstaden besväret att skruva bort oljepluggen? De kanske fuskar med en oljesug.
Ja, en dieselmotor svärtar ner oljan.
Men, som jag skrev, har bilen partikelfilter sker denna process avsevärt snabbare tack vare anrikningen vid regenereringar.
Ex:
1000 mil med 2, 0 HDI MED PF: oljan korpsvart och stinker av diesel.
1000 mil med 2, 0 HDI utan PF: oljan fortfarande brun nyans.
Vilka smörjegenskaper den partiktelfilterförsedda bilens utspädda och förorenande olja har? Ja... har den ens smörjegenskaper värda namnet?
Förtunning p.g.a. regenereringarna av partrikelfiltret samtidigt som tillverkarna har överdrivet långa intervaller garanterar en fin motorförslitning.
Källhänvisningar och fakta för att definitivt räta ut frågetecknen om detta.. (ADAC test) :
http://www.adac.de/infotestrat/reparatur-pflege-und-wartung/motor-und-oel/oelverduennung/default.aspx?ComponentId=28513&SourcePageId=49407
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.