Nästa artikel
Bilfrågan: Smutsig olja efter fem mil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Smutsig olja efter fem mil?

Publicerad 26 mars 2012 (uppdaterad 27 mars 2012)
"Efter fem mils körning är oljan lika sotig som den gamla oljan var före bytet. Är det verkligen normalt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag kör en Hyundai i30 diesel -09. Häromdagen lämnade jag denna för treårs-service på en auktoriserad verkstad. Jag hämtade ut bilen dagen efter och allt verkade vara okej. På kvällen samma dag fick jag för mig att dra upp oljestickan och kolla hur det såg ut. I mina ögon var den nya oljan, efter cirka fem mils körning, lika svart och sotig som den gamla oljan var före bytet.

Bilen fungerar utmärkt och jag har ingen orsak att misstro verkstaden men kan det verkligen vara normalt att dieselmotorn skitar ner oljan så fort?

Gunnar Stockfors

SVAR:
Motoroljan i en diesel tar hand om mycket sotpartiklar och håller dem flytande i oljan. Detta gör den svart även när den nyligen är bytt och är inget anmärkningsvärt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-03-26 12:24
PHME

Jag brukar kolla oljan senast när jag kommer hem efter service; det är en av få punkter där det är lätt att se att verkstaden gjort det man debiterat.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-26 12:31
Blårök

Gör sig verkstaden besväret att skruva bort oljepluggen? De kanske fuskar med en oljesug.

#a • Uppdaterat: 2012-03-26 12:36
JorgenE

Ja, en dieselmotor svärtar ner oljan.
Men, som jag skrev, har bilen partikelfilter sker denna process avsevärt snabbare tack vare anrikningen vid regenereringar.

Ex:
1000 mil med 2, 0 HDI MED PF: oljan korpsvart och stinker av diesel.
1000 mil med 2, 0 HDI utan PF: oljan fortfarande brun nyans.

Vilka smörjegenskaper den partiktelfilterförsedda bilens utspädda och förorenande olja har? Ja... har den ens smörjegenskaper värda namnet?
Förtunning p.g.a. regenereringarna av partrikelfiltret samtidigt som tillverkarna har överdrivet långa intervaller garanterar en fin motorförslitning.

Källhänvisningar och fakta för att definitivt räta ut frågetecknen om detta.. (ADAC test) :
http://www.adac.de/infotestrat/reparatur-pflege-und-wartung/motor-und-oel/oelverduennung/default.aspx?ComponentId=28513&SourcePageId=49407

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.