Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Vad ska man använda för metod på låsbara hjulskruvar vid hjulbyte, manuell eller tryckluftsdriven hjulmutterdragare? Vissa däckfirmor påstår att det är stor risk för att man drar snett och förstör låset om man gör det manuellt.
B Forsten
SVAR:
Låsbara hjulskruvar är mer känsliga än de normala. De ska naturligtvis inte dras snett och de ska dras till rätt moment. Om detta sker för hand eller med muttermaskin, ja det har stort sett ingen betydelse så länge det görs på ett korrekt sätt.
Med felinställt moment på muttermaskinen är det förmodligen lättare att åstadkomma skada än om man drar för hand.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Roligt att se att det nu står hjulskruvar och ingenting annat.
Att dra för hand utan momentnyckel kan leda till att man antingen drar för löst eller för hårt (särskilt om man använder en rörstump som förlänger den redan använda nyckeln). Att dra manuellt går annars alldeles utmärkt om man är antingen van eller använder en momentnyckel - i det senare fallet kan man inte misslyckas.
Sedan finns det en fara att använda en tryckluftsdriven dragare om man som en del gör sätter i hjulskruvarna/muttrarna i dragaren först och därefter trycker in skruvarna i hålet /muttrarna på gängorna. Risken är då stor att hastigheten kombinerat med kraften gör att man skadar gängorna. Hjulskruvarna/hjulmuttrarna skall alltid skruvas in några varv för hand så att man säkert vet att de kommer rätt.
Kapten, kan bara hålla med dig och är glad över att man använt benämningen skruvar!
Äldre typer av "låsbara" skruvar kunde separera invändigt om man var för hårdhänt. Och då får man verkligen PROBLEM! Jag har provat en gång.
Dom nyaste typerna verkar vara bättre konstruerade. Dessutom har moderna hjulskruvar en inbyggd bricka som står stilla mot fälgen, vilket både skonar den och ger noggrannare moment. Utvecklingen går sakta framåt.
Hej Kapten o saabnisse, ja det heter skruvar, men jag fortsätter i alla fall att säga bultar ;)
Råkade för några år sedan ut för en Volvo-skruv som hade så kort ingrepp i skallen att den lösa specialnyckeln halkade ur. Sedan tog det 3h för en verkstad att byta skruv. Fördelen med en mutterdragare är att man samtidigt kan trycka verktyget rakt mot skruven och minska risken för att det halkar ur ingreppet, vilket kan ske med en handnyckel som belastar skruvskallen snett. Rätt moment klarar man alltid med kunskap som vanligt.
Att använda en rörstump som förlängare är alltid DUMT.
När det gäller mutterdragare, anser jag att största risken med dem, är att de drar så fort så det finns risk att låshylsan glider ur greppet.
För övrigt håller jag med min bortgångne svåger: han och jag hade använt en halv dag, en gassvets och hans FULLUTRUSTADE verkstad för att få bort låsskruvarna på min husvagn. När vi fått lös dem tog han de 2 låsskruvarna, kastade dem ut genom den öppna porten tillsammans med den F****bannade låshylsan och svor långa ramsor.
Har man normala fälgar - byt låsskruvarna och kasta skiten!
Glömde:
Min svåger var ingen hemma-mek. Vid tillfället hade han typ 30 års vana som mekaniker - och då pratar jag som riktig mekaniker, inte "byta ut delar mekaniker".
Just Volvo hade för ett antal år sedan låsskruvar med för kort ingrepp. Dessa bör vara åtgärdade nu och utbytta.
Är väl inte så förfärligt längesen. Har en V70 från 2008 som har dessa bedrövliga skruvar. När jag bytte sist blev två förstörda och det blev verkstad för att få loss dem. Om man har dessa på sin Volvo vill jag tipsa om att kasta dem. Vem stjäl förresten vanliga Volvo-fälgar?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.