Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Hur kan man godkänna bilar med en halvljusautomatik som innebär att man i dagsljus endast tänder varselljus fram, inga bakljus? När skymningen kommer tänds halvljus och bakljus.
Här i Norrland (Jämtland) har vi besvär med snörök (vita döden) på vintrarna. Jag vill inte åka bakom en bil med släckta bakljus när man möter en timmerbil som river upp snörök.
Sören Halvarsson
SVAR:
Halvljusautomatik betyder inte samma sak i Sverige som på kontinenten. På de flesta marknader betyder det att halvljuset tänds automatiskt när det mörknar medan vi i Sverige vill att det ska tändas automatiskt så fort vi börjar köra. Den ansvarskännande bilisten tänder därför naturligtvis halvljuset manuellt när snöröken kommer, eller hur?
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varselljus fram utan tända bakljus, är godkänt inom EU. Det är Sverige som har en annan variant än övriga EU-länder, men då Sverige är med i EU så har Sverige skyldighet att godkänna de bilar som är godkända enligt EU's regler för dessa är godkända inom hela EU. Det är upp till biltillverkaren om de vill göra en speciallösning enbart för Sverige eller sälja samma som i övriga EU.
De specifika förhållanden som råder i Sverige har man inte tagit hänsyn till inom EU. Men som sagt det går att kompensera för detta manuellt genom att tända halvljuset och därmed baklamporna.
Ytterligare en fadäs från EU. Och Sverige följer lydigt med, som vanligt.
Men, jag undrar om det där inte går att ställa om på en del bilar?
SAAB löste problemet sisådär 1968!
Precis samma sak som att vi ska följa EU-regler så skall EU skapa regler som är lämpliga för oss. Det har de inte gjort.
Hade bilarna varit lika moderna som en smart-phone så hade vi själva kunnat kunnat programmera via en applikation hur vi vill att ljuset ska tändas på dagen. Det jag kan göra manuellt själv i bilen borde ett program kunna gjort åt mig.
Att köra med DRL och släckt bakljus är OK så länge man gör det när det är dagsljus och god sikt. Att den automatiska ljussensorn fungerar dåligt när det är snö och dimma kan man knappast beskylla EU för. Något ansvar måste även föraren ha att se till att använda lämplig belysning, och inte blint lita på att automatiken fungerar.
Förstår inte riktigt problemet. Ställer man vredet i läge "0" så lyser pos.ljus fram och inget bak. Ställer man vredet i läge "I" så fungerar det precis som förut i Sverige. I läge "auto" regleras det automatiskt. I min bil så räcker det i princip att ett moln skymmer solen så tänds halvljuset i "auto"-läge.
@McTar, så tycker jag att det även fungerar i min bil. Men jag har varit med om relativ tjock dimma där ändå omgivningsljuset varit tillräckligt starkt för att ljussensorn ska tycka det ska räcka med DRL. Antar liknande kan ske vi kraftigt snöfall, det är ljust men ändå dålig sikt.
Åk in till verkstaden och be de programmera om ljusautomatiken. Audi har som standard dagljus tända både fram och bak, medan Skoda och VW bara tänder fram. Men det går som sagt var att programmera om.
Bör funka likadant på andra märken med.
I mörker och vid nedsatt sikt får inte varselljus användas. Vad är problemet, är bilarna så konstruerade att man inte kan slå till ljuset själv och därmed få bakljuset att fungera? I så fall har automatiken tagits ett steg för långt.
Obs att det är enbart vissa bilar fr.o.m. 2012 års modell som har detta godkännande som Raphaeal skriver om. Är vi med i EU måste vi följa dess regler. Jag ser gärna att vi går ur EU av flera skäl....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.