Nästa artikel
Bilfrågan: Nyttan med dubbelmassekoppling?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nyttan med dubbelmassekoppling?

Publicerad 20 mars 2012 (uppdaterad 20 mars 2012)
"Först havererade givaren och sen kopplingen. Vad är nyttan med dubbelmassekoppling?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Peugeot 307 HDI FAP. Kopplingen rasade och bilen gick inte att köra. Verkstaden bytte svänghjul, tryckplatta, urtrampningslager och lameller. Man rekommenderade inte tekniken med dubbelmassehjul som även orsakade ett haveri tidigare då en givare ovanför dubbelmassehjulet gick sönder av splitter.

Det blev dyr en erfarenhet med verkstadsbesök två gånger. Först givaren och sen kopplingen. Vad är nyttan med dubbelmassekoppling?

Sven-Olof Gardelach

SVAR:
Dubbelmassesvänghjul används för att utjämna rycken i motoraxelns rotation och därigenom få en jämnare gång hos bilen. Det kan också användas för att minska dimensionen på drivaxlar och drivknutar som inte behöver motstå samma ryck som tidigare. Därigenom sparas vikt och bränsle.

Går svänghjulet däremot sönder kan mycket i dess omgivning bli skadat. Som så ofta ger en mer komplicerad konstruktion högre reparationskostnader om den havererar och det är det du tyvärr drabbats av.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-20 08:28
hultarn

Tydligen är detta inget unikt fel, det förekommer på många fabrikat. Har minne av att VW har mycket problem med det också.

Trist att man som konsument ska behöva drabbas av haverier och därmed feta kostnader..

#2 • Uppdaterat: 2012-03-20 09:56
Rikard

BMW har haft det länge utan större problem, men med dieslarnas intåg verkar det inte hålla, det byts tydligen i parti och minut.

Hörde av en kompis att dom bytt många på Ford oxå, mest på transportbilar.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-20 10:35
Raphael

Peugeot köper sina dubbelmassehjul från samma tillverkare som flera andra biltillverkare också köper ifrån.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-20 11:05
hultarn

Från en leverantör av dessa svänghjul:
"Denna teknologi tillämpas av totalt tjugo biltillverkare i världen. I Europa är ungefär en fjärdedel av alla personbilar t.ex. Audi, BMW, Mercedes Benz, Toyota, Volvo och Volkswagen utrustade med ett sådant svänghjul"

#5 • Uppdaterat: 2012-03-20 11:05
N-iklas

Opel införde det med Omega 3000 1987 och så vitt det är känt har inget gått sönder hittills.

Det resulterar bl.a. i att 24V versionen kan köras på femmans växel ända ner på tomgång.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-20 12:38
Hanzzon

Hultarn, Ändå håller vissa bilmärkns svänghjul bra medans andra går sönder ofta. LUKs standardsvänghjul har enligt mina erfarenheter ingen vidare kvalitét på sina svänghjul och vi har bytt många massesvänghjul på Européiska bilar på jobbet.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-20 12:53
hultarn

Intressant att du nämner det, för det är just LUK som berättar om Toyota... ;-)
Det är visst inte helt unikt att den typen koppling pajar på RAV4 och Avensis, så det kan hända även på Toyota.

Tydligen är det ett relativt vanligt fel även på andra asiater, t.ex. Hyundai. Där rekommenderas man byta till vanligt svänghjul.

Det trista är ju att det blir rysligt dyrt, då det kräver många timmars arbete.

#8 • Uppdaterat: 2012-03-20 18:24
hakli

Vad är ett dubbelmassesvänghjul? Menas det kanske ett
svänghjul med svängningsdämpare?
Svängningsdämpare eliminerar farliga torsionssvängningar
i vevaxeln.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-20 19:18
Hanzzon

Hultarn, Det stämmer att även Toyota tyvärr använde vissa Luk-svänghjul på Avensis och Rav-4 Dieselversioner här i Europa från tidigt 2000-tal där jag hört talas om att främst Rav-4:an kunde drabbas av problem med detta med sin 4wd och tydligen ett underdimentionerat svänghjul som höll för låg kvalitét från LUK, men man har förbättrat dessa och bytt artikelnummer på dom så på nyare versioner har man inte haft några problem med detta så jag antar att man inte längre litar på LUK och använder Aisin eller liknande eller så har man tagit LUK i örat och krävt att de ska förbättra sin kontruktion/kvalitét på svänghjulen de levererar till Toyota för de har åtminstonde inte alls samma problem som många andra tillverkare fortfarande har, jag bytte tex senast för två veckor sedan ett LUK-svänghjul på en VW -09 årsmodell.

Du har även rätt i att Santa Fe haft problem med svänghjulen men det var vad jag vet på första versionen med dieselmotor där det mycket korrekt var mycket problem i kombination med en underdimentionerad koppling.

#a • Uppdaterat: 2012-03-20 22:01
Rikard

Hakli !! ja det är ett svänghjul med svängningsdämpare i, eller rättare sagt 2 st med svängningsdämpare imellan.

Kan berätta om ett jäkligt udda problem jag har haft med ett sånt.
Hade en BMW 325, alltså¨en 2,5 liters 6a som var turbokonverterad.
Åkte bana på isen när kopplingen plötsligt började slira, den var på en lång raka när jag fått i 4ans växel och kommit upp över 4000 v/min. Först trodde jag växeln hoppat ur, för drivningen upphörde helt, men när jag släppte av lite och gasade igen drev det som vanligt, men på 4an över 4000 varv var det samma sak igen, provade flera gånger, 1an 2an 3an med full gas och laddtryck, inget problem, men när 4an gick i var det samma sak.
Stannade för att kolla, inte minsta lukt av bränd koppling, bilen fick stå nån timme medans vi grillade korv, sen åka igen, och problemet var borta ??
Efter ca 20 hårda varv kom det igen.
Ett tag senare provade jag bilen på asfalt, fullgasaceleration från stillastående genom alla växlar, körde flera gånger, mobbade kopplingen så mycket det gick, men den funkade kanon, inte en tendens till slirning.
Var på en träff där vi åkte bana och körde drifting, en liten knixig bana där 4an aldrig användes, men dagen skulle avslutas med lite rattlåsracing (dragracing)
Körde 3-4 repor, sen började det. För kul skull när jag hade en 2,5 km lång raka att prova på drog jag upp bilen på 4an tills den slirade och släpte, tampade på igen o.s.v, och det var nästan som att trycka på en knapp med texten "Drivning i/Drivning ur" Provade samma sak på 3an, inga problem, den drev fint ända upp till varvstoppet vid 7.600 v/min.
Fick tips om att det kunde vara dubbelmassesvänghjulet som stökade, tyvärr sålde jag bilen innan jag han kolla på det, så det är för mig fortfarande en gåta vad som hände ??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.