Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Vilken är den billigaste dieselbilen med Adblue? Jag funderar på att köpa en dieselbil, men då ska det vara med Adblue-inblandning i avgaserna, eftersom jag bor i tätbebyggda trakter.
De få jag hittat är alla stora och dyra. Vilka är de billigaste alternativen?
Kjell i Täby
SVAR:
Förmodligen är den billigaste dieselbilen med detta reningssystem Audi A4 3.0 TDI quattro clean diesel, grundpris 440 300 kronor.
Adblue är en tillsats av urinämne och vatten som sprutas in i avgassystemet för att omvandla kväveoxider, som bildats i dieselmotorn, till vatten och kvävgas
Vätskan är, trots sitt namn, färglös och förvaras i en separat tank i bilen som fylls på vid servicetillfällena.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om Adblue?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man kan ju inte låta bli att fråga sig om denna A4 egentligen är renare än en hälften så dyr miljöbil med hälften så kraftfull motor!?
Vore Adblue så fantastiskt i personbilar så undrar jag ju även varför inte fler har tagit till detta knep?
(måste ju vara en billigare metod än att modifiera om en bil kraftigt?)
Det kommer bilar som klarat EU6 och de nya kraven på sänkta kvävedioxidutsläpp utan Adblue, tex Mazda CX5 (har inte Mazda själv men deras nya dieselmotor måste vara en av marknadens mest moderna just nu...).
Sen har vi Mazda CX-7 2,2 173 hästkrafeter för det fachionabla priset 309,900:-. det är bara 130 tusen kronor billigare än Audi.
Förlåt en okunnig, men vad är det för skillnad mellan Adblue och de additiva vätskor som fabrikanter sprutar in?
Audi Q5 2.0TDI S-Tronic använder AD-BLUE för sin rening. Startpris 383'
Europas strängare Euro 5 utsläppsnormer med några ändringar från den föregående Euro 4-lagstiftningen. De nya lagarna verkar riktas mot dieselbilar och dess motorer i synnerhet med inriktning på betydande minskningar i utsläppen av kväveoxider från 250 mg / km till 180 mg / km. Bensinmotorer också se en minskning med 25 procent från 80 till 60 mg / km. Euro 4 normer beträffande CO2-utsläpp kommer att förbli densamma.
Eller så skaffar man sig helt enkelt en modernare miljöbil med lägre utsläpp.
Även om Euro 6 avgaskrav förordningar kommer om att dieselmotorns NOX utsläppsgränser närmare dem i bensin enheter (80 kontra 60 mg / km på NEDC) så genererar en Prius Plug-in ändå betydligt lägre NOx-utsläpp än bilar med dieselmotorer och undeskrider Euro 6-normerna med 98%. Dessutom, när de i sin utökade EV-läget genererar det noll CO2, NOx och partikelutsläpp i sin närmiljö.
Kan man tala om billigaste dieselbilen med detta system, borde det inte stå minst dyrbara dieselbilen med detta system om man ser hur mycket bilen ändå kostar.
Kan bara hålla med Previa att man nog tänker i lite fel banor om man vill skaffa en dieselbil med AD-blue/Eolys för att den ska vara miljövänlig i tätbebyggda områden när dieselar även med den utrustningen har enorma Kväveoxid NOX utsläpp jämfört med en modern bensinbil, jämför man utsläppen med en Hybridbil blir skillnaden ännu mer uppenbar och en modern diesel framstår trots allehanda konster med partikelfilter och annat närmast som ett miljösvin i den jämförelsen så det ska inte vara för miljöns skull man köper en diesel åtminstonde.
Previa, men om man nu inte klarar sig med en Prius utan måste ha en bil som kan lasta ordentligt och dra släp är man ju ändå hänvisad till en stor bil med betydligt större utsläpp.
Men varför ska man välja en som ska ha AD-BLUE?
saabnisse, Men Kjell i Täby skrev" De få jag hittat är alla stora och dyra. "
det tyder på att han inte behöver en stor bil kanske. Den bil som är minst dyr som VB föreslår är Audi A4 har en bagagevolym om det är combimodellen, på
442-1184 liter, Priusen har 408-1210 liters bagagevolym. Men som du påpekar saabnisse så har Priusen ingen möjlighet att dra något efter sig då den saknar dragkrok.
Instämmer helt med både Saabnisses och Previas senaste inlägg.
Vi har en annan Hybrid-kandidat inne på mitt jobb i dag om man nu kan tänka sig att köpa en dyrare bil, en Lexus hybrid som ju även får ha dragkrok om man efterfrågar det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.