"Kan ett kängurustaket monteras på en ny Nissan X-trail så att det godkänns vid besiktningen?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Kan man köpa en ny Nissan X-Trail och få monterat ”kängurustaket” som täcker strålkastarna. Godkänns detta vid kontrollbesiktningen?
Torsten Olsson, Österfärnebo
SVAR:
Ja, du kan montera en frontbåge på bilen. Dock kommer denna båge inte från Nissan som originaldel utan är ett tillbehör från andra leverantörer, så Nissan har inte något med denna produkt att göra. Om det finns extraljus monterade på frontbågen och inga andra anmärkningar finns så borde den bli godkänd i besiktningen.
Jenny Spets Wojarski,
Nissan Nordic
Diskutera: Har du haft problem men en frontbåge vid besiktningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hmmm, vilket svar. Först "Ja, du kan montera en frontbåge på bilen." och sedan "... så borde den bli godkänd i besiktningen." Det där "borde" är ju svagt.
Torsten skall med fördel vända sig till Svensk Bilprovning.
Kängurustaket är bra, om man kör på en person så slipper man riskera att skada dem utan man kan vara säker på att de dör på fläcken.
Så länge man har extraljus monterade på frontbågen så definierar Bilprovningen bågen som extraljusfäste och den är då godkänd.
En frontbåge utan extraljus blir inte godkänd av samma anledning.
Jag hade en bekant som smackade in i en älg med fruns Corolla.
Han blev ganska trasig och efter det körde han bara Hi lux med ett jättestaket framför grillen och vid finkörning värsta fläskmercan.
Skulle det vara mindre farligt att bli påkörd om det finns extraljus på bågen?
Finns det över huvudtaget logiskt tänkande myndigheter?
Motivet är naturligtvis att det ska finnas fästen för extraljusen!
Men, vad är det som medger eller motiverar extraljus på en bil med godkänd belysning?
Om hastighetsbegränsningarna följes så kan jag inte se något som helst skäl till extraljus i vanlig trafik, tvärsom används de ofta lagvidrigt till "ljuskrig" om någon stackare är för sen med avbländning av heljuset!
Angående älgar så finns det bara ett bra recept: Håll igen på hastigheten, det är bl a därför älgvarningsskyltarna förekommer!
Om ni får en stressad lastbilsförare bakom,så släpp förbi honom hellre än att försöka köra honom ifrån trots älgvarningarna! I en tung lastbil är personskaderisken nämligen nästan obefintlig vid älgkollisioner.
Och, jag tror inte ett dugg på nyttan av älgbåge på lätta lastbilar och liknande vid älgkollisioner.
Älgen är så hög att kroppen kommer in genom vindrutan och därmed är chansen att ej skadas minimal.
Älgskyltar finns dock för det mesta bara vid större vägar men självklaret ska man ta det lungt överallt. Men att köra i 60 på 80-väg en varm sommardag är lätt och hoppar en älg ut från ingenstans så... Såg oftast älgar äfven på dagen När det är mörkt kör man lugnare men även då finns det älg och svårare att se dem...
Kör en Honda CR-V -05 som inköptes 2009 i Malmö. Den har frontbåge utan x-ljus sedan bilen var ny. Besiktningen har inte sagt något om det varken i Malmö (en bes) eller i Sundsvall (två bes) där bilen bor nu. Det är min erfarenhet.
Däremot fick jag ombesiktning för att sidorutorna fram var lite extratonade. Även det gjort när bilen var så gott som ny. Besiktningen i Malmö struntade således i det vid första besiktningen men inte Sundsvall vid andra besiktningen. Jag hade själv inte en tanke på att de var tonade ens.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.