Nästa artikel
Bilfrågan: Nya rön om ecodriving?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nya rön om ecodriving?

Publicerad 24 januari 2012 (uppdaterad 24 januari 2012)
"Ni skriver att man ska undvika kraftiga accelerationer för att spara bränsle. Är det resultatet av nya rön?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
I Vi Bilägare 16/2011 skriver Bengt Dieden att man ska ”undvika kraftiga accelerationer” för att spara bränsle. Är detta resultatet av någon ny undersökning?

Anledningen varför jag frågar är att nästan samtliga ecodriving-experter rekommenderar att man tvärtom ska accelerera bestämt, något som även lärs ut på landets körskolor. Intressant att veta om det kommit nya rön angående eco-driving.

Henry Molander

SVAR:
! Ecodriving är ingen exakt vetenskap. Det finns många sätt att nå målet: låg bränsleförbrukning. Framför allt måste körsättet anpassas efter typen av motor och växellåda som bilen är utrustad med.

Kraftiga accelerationer är inget att sträva efter om man vill köra snålt, i synnerhet inte med en dieselmotor. På en bensinmotor, med indirekt insprutning, finns däremot en poäng i att öppna gasspjället ordentligt vid acceleration, då minskar nämligen pumpförlusterna.

I en diesel, som i detta fallet, finns ingen trottel och därför inte heller några pumpförluster. Överskottsbränslet omvandlas bara till onödiga sotpartiklar.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Ska man undvika snabba accelerationer för att spara bränsle?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-24 11:04
Thommys

En annan sak att tänka på vad gäller att spara bränsle är att släppa helt på gasen i god tid innan man ska ska bromsa. Varje meter bilen rullar utan förbrukning är gratis. Håller du ner gasen längre tid och istället bromsar hårdare in i det sista förbrukar bilen mer bränsle. Så ju mindre du behöver bromsa desto lägre förbrukning får du. Att använda bränslet till att värma bromsskivor är inget ekonomiskt. Då är det bättre att använda dropparna till köra på. Dessutom spara man bromsbelägg.

#2 • Uppdaterat: 2012-01-24 11:30
KaptenOberkommando

Det torde vara självklart att man skall undvika fullgasaccelerationer och sena inbromsningar om man vill spara bränsle. Vill man sedan också spara pengar via själva bilen innebär också alla hårda accelerationer och inbromsningar ett ökat mekaniskt slitage på bilen. Thommys nämnde bromsarna, men vem tänker på att även servicen kommer snabbare på bilar med flexibla serviceintervall om man kör hårt? Och det som kanske syns mest och snabbast - och kostar mest - vid hårda accelerationer och inbromsningar är däckslitaget. På en framhjulsdriven bil är det ingen som helst konst att bränna minst tre uppsättningar framdäck mot endast en uppsättning bak vid hård körning - plus att miljön genom en massa äckligt gummi i dikena (och därmed i vattendragen) får sig en helt onödig omgång.

#3 • Uppdaterat: 2012-01-24 11:58
mcregor (ej verifierad)

Vid motorbroms så är ju förbrukningen 0 enligt färddatorn så det är antagligen det bränsleeffektivaste sättet att bromsa. Betyder dock att man måste ha viss framförhållning i sin körning och att de som är hetsigare antagligen kommer att sniffa en i häcken när man börjar minska farten lite tidigare inför en korsning eller rödljus.
Detta med fullgas upp till hastigheten eller inte är ju diskuterat. När jag köpte min diesel så ansåg säljaren att man bara skulle rulla ett par meter på 1:an, sen i med 2:an och accelerera rätt distinkt upp till t ex 70 km/t. Antar att det är den principen frågeställaren funderar kring och om den är riktig eller ej. Personligen är jag nog inne på samma linje som Bengt Dieden - alltså att inte accelerera alltför kraftigt. Den momentana förbrukningen kan lätt överstiga 20 l/mil vid kraftig acceleration - i alla fall enligt min färddator.

#4 • Uppdaterat: 2012-01-24 13:26
snabb95

Att dra upp till 70 på tvåans växel som säljaren säger är givetvis fel. Ju färre varv motorn behöver rotera per km, ju lägre blir förbrukningen eftersom friktion, trottelförluster mm gör att varje varv motorn roterar kräver energi.

Därför har bilarna hög utväxling numera för att spara bränsle och ju tidigare man lägger in en högre växel (i sträckmeter räknat) ju färre varv roterar motorn per meter.

Om man accelererar mycket långsamt kan man inte lägga in en högre växel förrän bilen rullat en längre sträcka. Å andra sidan finns det ingen anledning att acca kraftigt vilket kräver en lägre växel och högre varvtal för att inte överbelasta motorn. Lagom är alltid bäst!

Den ev. bränslebesparing kraftig acceleration kan ge kommer med råge att ätas upp av andra kostnader som Kapten skriver.

#5 • Uppdaterat: 2012-01-24 14:28
prallen

Kraftig gas, lågt varv (rätt växel) upp till laglig fart ger bäst utnyttjande av bränslet. OBS, självklart släpper man gasen i god tid före stopp. Först med friläge, sedan med motorbroms och sist bromspedalen. Skall man behöva vara präst med tekniska kunskaper för att veta? Min son, civ ing, kan ge ett betydligt längre svar...

#6 • Uppdaterat: 2012-01-24 14:45
saabnisse

Jag minns några tekniker på Saab som på 1980-talet skulle snålköra och de fann att det mest ekonomiska var att starta på ettan, försiktigt gaspådrag, vid 1500varv i med trean, vid femtonhundra varv i med femman.
Vidare körning med ett ägg mellan fotenn och pedalen.

C:a tio år tidigare fanns ju frihjulet kvar på Saab och då var det ju suveränt att utnyttja masskrafterna för att spara bränsle.
Men motorbroms fanns ju inte!

#7 • Uppdaterat: 2012-01-24 15:47
PREVIA

Det blir lite olika beroende på vilket bränsle man kör på och om man har en hybridbil tror jag. VB skriver "På en bensinmotor, med indirekt insprutning, finns däremot en poäng i att öppna gasspjället ordentligt vid acceleration, då minskar nämligen pumpförlusterna." Detta gäller inte på Prius bensinmotor där gasspjället oftast är helt öppet när väl bensinmotorn är igång. Så skall man även försöka att hamna i det mörka fältet på detta digram för att få hög verkningsgrad på bensinmotorn vilket inte alltid är lätt när man följer trafikrytmen.

#8 • Uppdaterat: 2012-01-24 16:10
Juppe (ej verifierad)

@PREIVA
Det är väl t.o.m så att på en Prius så fungerar hybridtekniken extra bra om man kör "oekonomiskt" (i traditionell mening) eftersom bromskraftsåtervinningen behövs för laddning.

#9 • Uppdaterat: 2012-01-24 16:52
snabb95

PREVIA skriver: "Detta gäller inte på Prius bensinmotor där gasspjället oftast är helt öppet när väl bensinmotorn är igång."

Vad menar Du? Med helt öppet gasspjäll går motorn med max vridmoment. Jag har svårt att tänka mig att en bensinmotor går med fullt öppet gasspjäll längre än en minut vid varje tillfälle. Inte ens på de flesta tävlingsbilar är spjället helt öppet någon längre tid.

#a • Uppdaterat: 2012-01-24 18:37
Arbu11

Prallen... Inte ska man väl lägga växeln i friläge när man motorbromsar? Man släpper väl ändå gasen - och behåller hög växel tills man verkligen måste börja motorbromsa, då växlar man ner? Friläget gör ju att du rullar kortare på samma mängd bensin, och då kanske du inte ens kommer fram till rödljuset du ska stanna vid (dvs. att du väljer att börja motorbromsa senare)... Rätta mig gärna om jag har fel men så har jag fått lära mig iallafall! :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.