På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
Klicka här för att skriva en ny bilfråga.
FRÅGA:
Häromveckan var jag tvungen att låta bogsera min bensindrivna Volvo XC70 -05 till verkstad. Jag hade kört ut bilen ur garaget. Den hade stått ute ett dygn. När jag så vred om startnyckeln tände motorn till och dog. Och ett ovanligt startmotorljud hördes när jag på nytt försökte starta den.
Verkstaden jobbade i två timmar med att få upp kompressionstryck i motorn och torka sura tändstift. Och tog betalt därefter. ”Sådana problem uppkommer om man startar bilen och kör två meter innan man stannar motorn”, sa man.
Jag har ägt bilar i 46 år, många bilar, och aldrig hört tal om något liknande. Kommentar?
Ingemar Helgesson, Vännäs
SVAR:
Att starta en motor kall och sedan bara köra den en kort stund innebär att motorn hela tiden går med berikad bränsleluftblandning. Detta för att kompensera den kondensering av bränsle som sker i insugningssystemet.
Ofta är berikningen för kraftig vilket kan få tändstiften att bli belagda med ren bensin. Stoppas då motorn för att sedan åter startas kall igen upprepas förloppet och då kan stiften bli för sura för att möjliggöra gnistbildning.
Stiften måste då demonteras för att torkas rena vilket på en modern bil kan vara nog så tidskrävande.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det där har jag varit med om på tre olika bilar. SAAB 900, Fiat Marea och Volvo V70.
SAABen hade jag flyttat från gatan till parkeringen när den nästa dag inte startade. Startmotorn gick men bilen tände inte och så lät det väldigt konstigt..
Andra gånger var det en person som gick ute i sin Fiat för att kolla vilken temperatur det var ute. Detta kollande gjordes flera gånger och varje gång startade hen upp bilen för att kolla. När hen sen skulle åka hem gick startmotorn med ett ovanligt ljud men bilen startade inte.
Samma sak hände min granne när hen skulle hämta bilen från verkstaden (Volvo). Antagligen hade verkstad startat för att kör in och ut bilen. Samma sak. Startmotorn går med ovanligt ljud men startar inte.
I alla tre fallen: fortsätt och kör med startmotorn. Efter en stund börjad bilen tända för att till slut starta men man är på väg att ge. Turligt nog hade alla tre bilarna bra batterier.
Så där gör man absolut inte om man har den minsta lilla aning om en motors kallstarts kemi.
Eller hört ordspråket: ” Inte bilen under milen.”
Jag har märkt fenomenet några ggr. med 9-5:an. Om den står ute i -20 och jag startar och kör in den i garaget. Det tar bara 30 sek. Står den över natten så låter motorn inte frisk när den startas. Den bluddrar och har sig någon eller några sekunder tills insprutningen har anpassat blandningen rätt. Det gäller oavsett E85 eller bensin.
Kapten anser tydligen att hans bil har en "ovanlig" motor:-)
Kan det inte vara så att han har värme i garaget och därmed inte en genomkall motor när den startas?
Jag har varmt i mitt garage och inte haft några problem med varken Saab 900 eller 9-5 eller BMW som har "vanliga" motorer.
Har aldrig råkat ut för detta - trots att jag inte åker Mercedes men i o f s inte heller Volvo och dessutom "bara" har kallgarage...:)
Låter ju mycket märkligt om man inte skall kunna starta bilen bara för att köra in den i garaget... Har inte heller hört "inte bilen under milen" och det är nog tur för annars skulle man väl inte vågat sig på kortare körningar under de 45 år man haft körkort. Får för en gångs skulle hålla med Kapten helt och hållet...:)
Egentligen inte konstigt alls - framförallt inte med tanke på att modernare motorer är så pass snåla att de är sämre på att alstra värme - vilket i sin tur medför att det tar längre tid innan motorn är riktigt varm. (Se exempelvis alla snåldieslar som kräver en extra Ebersprecher för att kunna leverera värme till kupén...)
Nåväl, sura tändstift är för övrigt väldigt vanligt för oss som kör äldre 2-takts snöskotrar korta sträckor under kalla dagar. Själv förstörde jag 2 omgångar tändstift förra vintern just pga. detta.
Hos moderna dieselbilar brukar det i likande fall som frågeställaren bli som så att icke förbränd diesel iställer späder ut motoroljan. Känner en del som upptäckt att nivån på oljestickan ökat utan några helst tecken på vatteninträngning.
Jodå, det har jag lyckats med, men bara en gång, med Jaguaren. Jag hade kört ut den ur garaget och stängt av den efter bara några sekunder- Några minuter senare skulle jag starta den, men den hostade den bara till och ville inget mer.
Jag anade vad som pågick, så jag lät den bara stå några timmar. Så, i fortsättningen körs den aldrig enbart några meter med kall motor.
De andra bilarna har inte gjort så, men man är numera medveten om risken.
Kapten, nu vet jag inte om du använder motorvärmare:-) men antar att så inte är fallet och då får jag gratulera dig till innehavet av lättstartade bilar.
Håller med jag också, några sådana problem har jag inte upplevt i modern tid... har många gånger startat upp bilen för att bara köra in den i garaget och verkligen aldrig märkt av några problem som dessa. Har haft olika märken men kör Renault sedan en lång tid tillbaka, när jag tänker efter har en kollega pratat om det här problemet och hon kör V50...
Dersom du har kjört bil i 46 år, burde du vite at dette kan hände. Jag har bare kjört bil i 43 år, og har lärt meg dette. Det er ganske enkelt. Ved kall motor sprutes det inn ekstra bränsle. Når motorn stannas, er denne inte tilräkligt varm, så att det ekstra bränslet, inte fördampar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.