På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
Klicka här för att skriva en ny bilfråga.
FRÅGA:
Har en V70 -00 som jag köpte ny. Under dessa 14 år har det hänt fyra, fem gånger att batteriet laddats ur helt över en natt i varmt garage, nu senast för en månad sen. Det var någon dörr, bagagelucka och dylikt som inte var helt stängd.
Vad kan ha varit orsak till sådana, kraftiga urladdningar?
Volvo-verkstaden kunde inte inte ge mig svar eller erbjuda sig att hitta felet (ingen fellampa har indikerat någon gång). Dumt nog krävde jag inte undersökning av felet under garantitiden.
Nu sista året händer det ofta att motorn inte kommer igång vid start om man inte ger gas direkt när startmotorn börjar.
Har någon annan haft sådana här problem med V70? För övrigt är jag mycket nöjd med bilen, ingen rost, ingen anmärkning vid Bilprovningen, inga
reparationsbehov under dessa år.
Dezsö Takács
SVAR:
Ett batteri håller normalt sett fyra till sju år så har du inte bytt batteriet är det hög tid. Urladdningar av den typen du beskriver mår batteriet inte bra av och efter detta kan även en öppen dörr urladda ett batteri över natten.
Kvarstår problemen efter batteribyte måste du uppsöka verkstad för att leta krypströmmar.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vanligaste orsaken när barnen var små var att någon tänt taklampan som man sedan inte såg i dagsljuset när man parkerade bilen vilket gjorde att batteriet var urladdat på morgonen. Men nu kan man byta ut glödlampan mot en ledlampa så lyser lampan även på morgonen och bilen går fortfarande att starta på grund av den mycket strömsnåla lampan vilken är en billig hjälp då man inte alltid har någon man kan låna starthjälp av. Batteriet får även en oreparerbar skada var gång det blir helt urladdat vilket gör att batteriet blir sämre för var gång detta händer.
Verkar märkligt med samma batteri i fjorton år?
Jag skulle köpa ett nytt batteri och som en av mina elektrikerkompisar säger: "Ta med en badrumsvåg och köp det tyngsta batteri du hittar !".
Innan man ansluter minuspolen bör man ansluta ett instrument mellan batteripolen och minuskabelns polsko och mäta om det finns krypströmmar.
V70 N har datorer som stänger av belysningen efter en stund om man lämnar dörren öppen. Så är det nog även i äldre V70. Att Dezsö Takács aldrig bytt batteri kan jag inte se.
OM det nu skulle vara så att batteriet verkligen är 14 år så är nog första åtgärden att byta det. Jag har själv en MB där batteriet faktiskt fyller 10 år nu men det hör nog till undantagen. Det är rätt stor skillnad på livslängden. Det kom ju en intressant test ganska nyligt, se http://www.testfakta.se/motor/article92806.ece?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified
(inte så kul läsning för biltema men trevligare för Bosch).
Frågan är lite luddigt ställd, men jag hade en bekant som från aukt Volvoverkstad fick ok på en "standbyförbrukning" på 240mA (0.24A)
En veckas stillastående = 40Ah back....
(Det hittades senare ett fel på ett relä som hängt sig..)
Ni glömmer det viktigaste. Se till att bilens batteri laddas upp till fullo genom att köra en längre sträcka. De som sitter och kör till jobbet 3 km bort, kommer samtidigt som vintern få stå med långnäsa. Emellertid är ju inte bränslet lika billigt som tillförne. Då körde jag 5-7 mil efter tankning.
Låter som typiskt Volvo 850 ;) Tycker man hör både nu och då om 850-generationen och urladdade batterier.
Designen på dessa kan man bara älska, typiskt volvokantigt blandat med 00-tal!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.