Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag byta batteriet själv?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan jag byta batteriet själv?

Publicerad 22 april 2013 (uppdaterad 28 april 2021)
"Kan jag byta batteri själv till ett 80 Ah av annat fabrikat utan att omprogrammering måste ske?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har en BMW 520d -07, 8 500 mil med 80 Ah-batteri. Batteriet blir ofta urladdat. Har av BMW-verkstad uppmanats att stödladda. Ska de byta batteri kostar det drygt 4 000 kronor inklusive montering.

Kan jag byta batteri själv till ett 80 Ah av annat fabrikat till en kostnad av cirka 1 700 kr utan att omprogrammering måste ske?

Går det att sätta i ett större batteri, 100 Ah?

EIE

SVAR:
Batteriet är av en speciell typ som inte innehåller konventionell batterivätska. Enligt BMW bör du inte använda batteri av annan typ eller storlek. Bilen måste ändå till verkstad för att registrera det nya batteriet i datorn, även om det har precis samma specifikationer som det gamla.

Att stödladda ett batteri ska inte behövas på en modern bil så du måste be verkstaden att ta en titt på bilen för att se vart strömmen tar vägen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Bilanpassning

Vissa biltillverkare har säärskilda önskemål på däckets specifikationer. Det får då en märkning som visar att däckets egenskaper är balanserade efter biltillverkarens krav (oftast lägre rullmotstånd och bättre komfort men kanske sämre slitstyrka och lägre våtgrepp). Här är exempel hur biltillverkarna märker upp ”sina” däck:

Audi – A0. 
BMW – *.
Mercedes – MO.
Volvo – VOL.
Tesla – TO.
Porsche – N, följt av en siffra (N = Nürburgring).

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-22 09:22
KaptenOberkommando

Jag börjar bli alltmer motvals till dagens moderna bilar. Man kan snart inte göra någonting längre utan att behöva åka till verkstaden. 4 000 för att få batteriet bytt ... Tillåt mig skratta.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-22 09:30
1storstark

Det är bra att få veta sådant här. Registrera batteriet i datorn! Borde det inte finnas en lag mot sådant trams.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-22 11:18
Simon no1

Sånt trams behövs inte på min 2012:a :)

#4 • Uppdaterat: 2013-04-22 11:45
Swemba

Tacka vet jag Volvo 142. Reservdelarna köper man på Konsum och det finns ståplats i motorummet.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-22 11:57
VW Polo 2012

Hej Swemba! När du ändå är inne och handlar, passa på att köpa njurbälte och hörselskydd samtidigt.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-22 12:24
Hackenbush

Jag bytte batteri i min Bmw 540i E34 och den var fullutrustad med immobelizer och dylikt. Den gick lite hattigt under en kortare stund men sedan hade allting ställt in sig igen och fungerade. Batteriet kostade typ 1100:-
Nyare Bmw är kanske ännu mer komplicerade och kräver kanske verkstadsbesök för detta och då är det verkligen idiotiskt att ha ett system i bilen som binder upp kunden till märkesverkstaden bara för batteribyte.
Bmw märkesverkstäder har troligen dollar-tecken i ögonen konstant.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-22 12:40
haryll

Vad är det för idioti: registrera batteribyte, det är väl bara att byta till liknande, det är dags att tänka om: återgå till det gamla.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-22 12:54
hultarn

Vill minnas att Mitsubishi var väldigt känslig för hur man gör vid batteribyte.

Man var tvungen att dra ner sidorutan så man kunde nå tändningsnyckeln från utsidan, stänga dörren och sedan starta för att sedan låta den gå på tomgång en stund.
Den tål nämligen inte störningen som innerbelysningen utgör...
Det är väl sånt som verkstaden tar dyra pengar för.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-22 13:01
Christer_2

Trist när tillverkarna ska trassla till det i onödan...

Borde det inte gå att göra så här? (Nu är detta bara principen och man kan säkert göra annorlunda!)
1. köp ett nytt batteri på samma specifikationer, köp också ett litet 12v motorcykelbatteri (200:- biltema?) samt sladdar med krokodilklämmor.

2. Anslut mc-battriet parallelt med bilens gamla batteri via krokodilklämmorna.

3. Lossa anslutningar till gamla batteriet (utan att kortsluta någonstans)

4. Lyft bort gamla och montera nya, lossa sedan krokodilklämmorna. klart

Eftersom bilen inte varit utan batterispänning borde den rimligen kunna köras vidare utan "programmering", dock med ett batteri som håller i kylan.

#a • Uppdaterat: 2013-04-22 14:28
PREVIA

konventionell batterivätska ? På ren Svenska betyder det att elektrolyten av svavelsyra och vatten är uppsugen i glasullsliknande massa som är porös. Kallas för AMG batterier som tål djupurladdningar något bättre än vanliga batterier. Om det krävdes omprogramering för att man byter batteri så skulle det behövas omprogramering när någon glömt en lampa på eller om bilen stått länge utan att brukas vilket måste vara omständigt, snarare ett sätt attl lura av bilägaren lite mer pengar tror jag .

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.