Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag skärma av grillen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan jag skärma av grillen?

Publicerad 19 april 2013 (uppdaterad 19 april 2013)
"Har en VW Polo diesel -10 och upplever att det är svårt att uppnå bra värme i kupén." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:

Har en VW Polo diesel -10 och upplever att det är svårt att uppnå bra värme i kupén. Jag kör ofta i minus 25–30 grader och känner då att luften som blåser in inte är särskilt varm.

Jag kör även en VW Passat -00 och där är luften som blåses in i kupén betydligt varmare.

Även om jag kör Polon 1,5 timme tror jag att termostaten till kylaren aldrig öppnar. Har kollat men överdelen på kylaren är iskall.

På 60- och 70-talet fanns det speciella skydd som man kunde sätta framför grillen och därmed öka kupévärmen. Vågar jag skärma av grillen på Polon, utan risk för motorskada och skulle det eventuellt förbättra kupevärmen?

Gunnar Westmark

SVAR:
Ja, förmodligen skulle du uppnå en liten förbättring om du skärmade av kylaren från inkommande kalluft. En modern dieselmotor har så hög verkningsgrad att det blir för lite spillvärme till värmesystemet. Därför har vissa dieslar tillsatsvärmare. Du hade med all säkerhet inte upplevt samma problem i en bensindriven bil.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-19 09:16
Per J

Enligt Wikipedia är "det en vanlig missuppfattning att dagens dieselmotorer är så effektiva att värmen som motorn avger inte räcker till för att värma passagerarutrymmet i kalla klimat. Större delen av dieselbränslet blir till värme även i de allra modernaste personbilsdieselmotorer som kan köpas idag. En stor del av överskottsvärmen hamnar i avgaserna och den del av värmen som överförs till kylarvätskan räcker inte för att värma kupén"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorv%C3%A4rmare

#2 • Uppdaterat: 2013-04-19 09:51
zant

Bara svar på en av frågorna.

Frågan ang eventuell risk för motorskada blev aldrig besvarad...lägg ner bilfrågan...

#3 • Uppdaterat: 2013-04-19 10:45
Peugo

Det är endast frågan om inbesparingar när man bygger kalla bilar, värme får man i bilen om man bara vill satsa på det. Inge skillnad om det är nyare och mindre bensinmotorer. Skärmare finns att köpa och i vissa länder kommer dom ju med bilen (just VW) dom man köper bilen. Min kompis fick en sådan till sin Passat 1.6 diesel man han fick den inte satt fast för den var så jä*la trång! :D

#4 • Uppdaterat: 2013-04-19 12:09
hultarn

Visst kan frågeställaren täcka grillen, det är ingen fara sålänge det finns möjlighet till luftcirkulation genom kylaren om elfläkten startar. (vilket förstås är sällsynt vintertid, men ändå)

Det är ett betydande avstånd mellan grill och kylare.

Men, det är vanligt att det tar lång tid att få upp vettig värm i dieselbilar vintertid, och därför har många modeller extra värmare.
Visst blir det mesta spillvärme även i en diesel, men i mindre grad än i en bensinare, och har man samma storlek på värmeelementet (vilket säkert är vanligt) så märks skillnaden.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-19 13:14
VW Polo 2012

Jag har två Polo 12or bensindrivna .Och dom har inga vattentemperaturmätare,dåligt tycker jag! Om nu din dieselpolo inte har det heller, så skulle i alla fall inte jag inte våga skyla grillen utan att veta om den går varm.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-19 16:25
holgerse

Att skärma av kylaren var brukligt förr i tiden och det var vanligt att bilarna även hade en kylargardin. Dagens motorer har givetvis bättre verkningsgrad men inte så hög verkningsgrad att det inte går att få upp temperaturen på motorn. Sannolikt så har termostaten för stort läckflöde beroende på att tillverkaren använder sej av en för billig termostat. Byt till en termostat som har mindre läckflöde så löser det säkert ditt problem för en tät termostat släpper inte ut något vatten till kylaren och då finns det inget att kyla bort.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-19 16:35
Gäst (ej verifierad)

En anhörig har en likadan Polo-diesel från 2010 som köptes trots min tveksamhet. Och visst är värmen under all kritik. Kör den själv då och då och i vintras blev det en längre sträcka och då trodde jag i min enfald att värmen skulle bli acceptabel efter några mil iaf då ju nyare dieslar ofta tar väldigt lång tid på sig att komma upp i temp.

Kvicksilvret låg på måttliga 20 minus och först efter tre mil började det bli någorlunda drägligt men ändå fick jag köra på max-värme hela resan och efter en timmas färd var det uppskattningsvis som mest 10-12 grader i kupén! Inget fel på värmen enligt VAG-agenturen i stan men jag har då aldrig upplevt något så uselt. Mina gamla latinska bilar var t ex betydligt varmare. Och att VW liksom många andra slutat med motortemp-mätare är extremt korkat. Skulle aldrig ens överväga att köpa en utan då det är ett av de absolut viktigaste instrumenten i ett motordrivet fordon.

VW Polo = Årets Bil 2010...Jojo.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-19 20:46
Peugo

Vi har en tills vidare helt felfri (ingen tror på detta påstående ändå) Peugeot 207 1.6 diesel med 90 hästar från 2007. Den har elvärmare i luftkanalerna och dom är tillräckligt effektiva vilket betyder ett nästan omedelbart värmeflöde in i kabinen. Det kom också med en skärmare som inte bara hjälper till med att få värme utan också skyddar bilen mot allt sand/snö som finns på vintern. Tycker det är en fiffig utrustning och borde finnas i alla bilar som säljs här i Norden. Så finns det ju bilar med automatiska spjäll (Ford Mondeo, Peugeot 508) men dom brukar ju lättare isa fast och just i öppet läge (Murpys lag). :)

holgerse har helt rätt med termostat funderingarna, där ligger "felet" (= man sparar).

#9 • Uppdaterat: 2013-04-19 23:09
Boliver

Samma problem finns på moderna snålbensinare. Känner en som kör 1.4 TSI och den nådde sällan driftstemperatur i det kalla vintervädret. Som tur hade den elvärme i ventilationssystemet.

#a • Uppdaterat: 2013-04-20 02:35
snabb95

Fartvinden/stormen kyler motorn utvändigt. På vår V70 diesel har jag denna liksom tidigare vintrar täckt kylaren till c:a 95 % med en pappskiva på 400 x 600 mm dikt an mot kondensorn. Trots den onormalt kalla vintern behövde vi inte köra dieselvärmaren för att hålla temperaturnålen rakt upp på 80 C. (Dieselvärmarprogrammet ändrades redan när bilen var ny 2007 till bensinbilversionen så att värmaren inte startar automatiskt utan måste startas manuellt).

Dessutom blir motorn mycket snabbare varm med pappskivan monterad. Bör dock påpekas att kupèfläkten aldrig körs snabbare än andra hastigheten oftast på första/lägsta hastigheten av sex möjliga steg vilket räcker när motorn har rätt temperatur.

På Ford Fokus sitter det en termostatstyrd "persienn" som täcker hela kylaren. Samma typ som det satt på Scania Regent på 50 talet. Givetvis fanns det även på lastbilen en fungerande termostat i kylsystemet precis som på dagens bilar. Men det fanns ingen Turbo och ingen laddluftkylare som i dagens bilar. Denna laddluftkylare har tyvärr ingen termostat vilket gör att den uppvärmning som luften fått av Turbotrycket kyls ner till utomhus temperatur innan den kommer in i motorn.

På en Diesel som saknar trottel är det genomsnittliga luftflödet 3 ggr så stort som på en bensinmotor (ännu mer vid tomgång och låg belastning) och det är detta stora inflöde av kall luft som gör den största skillnaden av överskottsvärme till kupèn. Dieselmotorns bättre verkningsgrad bidrar också men till en mycket liten del. På V70 bensin förvärms insugningsluften till mellan 35 och 40 grader C via avgasröret och en i luftfiltret inbyggd termostat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.