På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Min Kia Sportage 4WD, årsmodell 2010, uppför sig lite underligt på riktigt hala, men breda och fina vägar. Den vill svaja lite i bakvagnen. Först tror man att det är en punktering på gång, men sedan märker man ett litet, rytmiskt svajande från sida till sida.
Det är ganska irriterande och bilen känns inte säker trots helt nya friktionsdäck. Jag har aldrig känt detta i mina tidigare fyrhjulsdrivna bilar, men de har å andra sidan haft kontinuerlig fyrhjulsdrift. Kians går ju bara in när det är halt. Är det detta som är problemet?
Smålänning
SVAR:
Ingen bil som fungerar som den ska svajar från sida till sida. Bakhjulsdrivningen kopplas inte in när det blir halt utan först då framhjulen spinner vilket de knappast gör om du kör i jämn fart. Snarare ska du be din verkstad att de kollar inställningen på bakhjulen. De kanske har för stor toe in och detta kan ge en osäkerhet i gången vid halt väglag.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett av de viktigaste kontrollerna som bör göras regelbundet är om hjulinställningen är rätt.
Sen undrar jag hur ni kan vara så säkra på att det inte finns någon liten slirning när bara framhjulen drar och det är riktigt halt.
Många nya bilar, speciellt de stora högbyggda har ju ett betydande luftmotstånd att kämpa mot.
Elektroniken kanske är lite för känslig.
Be inte verkstaden kolla hjulinställningen bak. Be verkstaden kolla varför bilen svajar i stället. Verkstaden folk ska vara experter och gå på rätt åtgärd direkt. Börjar bilägaren ställa diagnos kan det bli dyrt. Vi litar väl på verkstäderna va.
Är servostyrningen elmotordriven på den bilen? Om så är fallet så skulle felet kunna vara liknande det som Audis elektriska servostyrningar verkar vara behäftade med. Nämligen att man i regulatorn lagt in ett dödband så att små avvikelser mellan rattutslag och hjulutslag inte blir åtgärdade. Sådana dödband skall tas bort och istället skall programkoden för regulatorn kompletteras med en amplitudproportionell förstärkning som fungerar så att förstärkningen vid avvikelsen noll är noll och sedan ökar för ökande avvikelse upp till en viss avvikelse och sedan är det full förstärkning över denna avvikelsenivå. Sådan amplitudproportionell förstärkning har använts i processindustrins reglersystem i ungefär 35 år.
Märkbara toevinklar plus de mjuka friktionsdäcken låter som en inte helt osannolik orsak. Troligen har den mycket toe-in bak för att göra den mer understyrd och "trygg" under normala förhållanden. Vinterfriktionsdäck är dock väldigt mjuka och klarar kanske inte att hålla emot.
Bilfrågan gäller Kia Sportage årsmodell 2010. Bilden visar den Sportage som finns från modellår 2011 och framåt, alltså ej relevant för frågeställningen.
Har en Kia Ceed 2.0, årsmodell 2008 med precis samma fel.
Bilen börjar wobbla på halt underlag, dock ej i snömodd utan bara på rena vägar med lätt isbildning.
Verkstan har kollat hjulinställningar, styrningen, däcken utan resultat.
Man har till slut hittat en bussning i bakvagnen som var sliten. Allt har hittills gått på garantin. Vet dock inte om felet är åtgärdat pga. brist på vinterväglag.
Olustigt fel, är inte kul att få kast på motorväg i 90-100 km.
4WD bilar är känsligare att inställningar och däck är i harmoni. Nog inte bara KIA som har dessa problemen. Sedan att det är en SUV med högre tyngdpunkt gör det inte bättre. Ironi i det hela är att man köper en 4WD SUV som man tror skall vara bra vid vinterväglag och resultatet är en bil med dåliga vägegenskaper och med en 4WD man ytterst sällan har nytta av. Man maxar förbrukningen och får en bil man inte kan lita på vid dåligt väglag. Om jag hade skaffat 4WD hade jag utan tvekan köpt en Audi A4 Quattro eller liknande vanlig personbil med bra fyrhjulsdrift.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.