Nästa artikel
Bilfrågan: Vilket däck är optimalt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilket däck är optimalt?

Publicerad 23 januari 2014 (uppdaterad 23 januari 2014)
"Varför köpa Nokian om det sitter Continental från fabrik? Borde inte Continental vara optimalt för den bilen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Det pratas mycket om däcktester. Ofta får bilar som V70 och de tyska vagnarna dålig kritik på grund av sportchassi och stora lågprofilsdäck. I nybilstester specas många saker men jag kan inte komma ihåg att ni kommenterat däckval nån gång.

Ofta har till exempel koreanska bilar Kumho eller Hankook från fabrik. I en broschyr från BMW läste jag hur däckvalet ingår i utvecklingsfasen för att bilen ska bli som det är tänkt.

Jag tycker det vore intressant att läsa om vilka skor som sitter på bilar från fabrik och kanske info om varför just dessa sitter på bilen. Jag menar, varför köpa Nokian om det sitter Continental från fabrik? Borde inte Continental vara det optimala för just den modellen?

Tony Sågare

SVAR:
Få biltillverkare förlitar sig på ett enda däckfabrikat. Citroën var ett undantag men det berodde på att de under många år ägdes av en däcktillverkare och därför bara använde dessa däck på bilarna. När det gäller höpgprestandabilar kan det vara så att däcken är mer eller mindre specialgjorda för en viss bil.

Däcktillverkaren kommer tidigt in i processen när en ny bil ska konstrueras. Ett däck i standardutförande kan få mindre justeringar för att optimeras på det sätt som biltillverkaren föredrar.

Det är vanligt med märkning på däck som visar att produkten är framtagen tillsammans med biltillverkaren eller att biltillverkaren använder sig av en redan befintlig däckprodukt som då får biltillverkarens märkning på däcksidan.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-01-24 02:37
Roger Skagerström

Att BMW skriver en massa mumbojumbo är för att det ska låta bra med runflat-däck.

Dessutom så är det ju inte givet att ett däck har samma egenskaper bara för att det är samma märke. Ett Bridgestone Turanza och ett Potenza i samma dimensioner har helt olika fokus.

#9 • Uppdaterat: 2014-01-24 18:20
A BE-kort

Det är mycket värre än man kan tro.
Samma däck görs för olika bilmärken. Detta ska man vara extra uppmärksam på om man köper via nätet, t.ex. däckonline.
Ett visst däck kan t.ex. tillverkas för Mercedes och Audi, fast med olika egenskaper.
Om man sätter ett Mercedesdäck på¨en Audi kan det bli riktigt illa.
Däck för Audi kan ha en tillägsmärkning "AO" (Audi original) och för Mercedes "MO".
Däckonline föreslår, utan att blinka, Mercedesdäck till Audi, vilket alltså INTE är bra alls. (Mercedesdäck är mjuka för hög komfort och Audidäck stabilare för "tuffare" körning om någon undrar).
För Ford o. likn. spelar spelar det inte så stor roll.... (nu får jag väl skit för det...)

#a • Uppdaterat: 2014-01-24 19:16
Eric H

->A BE kort
Ditt inlägg fattar jag inget av...
Vill du påstå att ett däck kan säljas under samma namn/beteckning men ändå vara avsett för olika bilar...
Låter helsnurrigt..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.