På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Det pratas mycket om däcktester. Ofta får bilar som V70 och de tyska vagnarna dålig kritik på grund av sportchassi och stora lågprofilsdäck. I nybilstester specas många saker men jag kan inte komma ihåg att ni kommenterat däckval nån gång.
Ofta har till exempel koreanska bilar Kumho eller Hankook från fabrik. I en broschyr från BMW läste jag hur däckvalet ingår i utvecklingsfasen för att bilen ska bli som det är tänkt.
Jag tycker det vore intressant att läsa om vilka skor som sitter på bilar från fabrik och kanske info om varför just dessa sitter på bilen. Jag menar, varför köpa Nokian om det sitter Continental från fabrik? Borde inte Continental vara det optimala för just den modellen?
Tony Sågare
SVAR:
Få biltillverkare förlitar sig på ett enda däckfabrikat. Citroën var ett undantag men det berodde på att de under många år ägdes av en däcktillverkare och därför bara använde dessa däck på bilarna. När det gäller höpgprestandabilar kan det vara så att däcken är mer eller mindre specialgjorda för en viss bil.
Däcktillverkaren kommer tidigt in i processen när en ny bil ska konstrueras. Ett däck i standardutförande kan få mindre justeringar för att optimeras på det sätt som biltillverkaren föredrar.
Det är vanligt med märkning på däck som visar att produkten är framtagen tillsammans med biltillverkaren eller att biltillverkaren använder sig av en redan befintlig däckprodukt som då får biltillverkarens märkning på däcksidan.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Däcken är såklart utvalda för att framhäva de egenskaper biltillverkaren vill ha ut.
Bilägaren å andra sidan vill kanske ha andra egenskaper, tystare, snålare, bättre grepp eller helt enkelt billigare.
När bilen är ett par år gammal, finns kanske inte originaldäcket längre, och det nya Conti är inte alls bra till den bilen.
Däckmontören är den enda som kan vägleda kunden, det utvecklas ju hela tiden.
När bil tillverkarna köper däck så har jag hört att det handlar om dagspriser, är tex Continental billigast en dag så köper dom av dom, sen om några dagar så är Michelin billigast och då köper dom där... Om ett däck är 1 krona billigare en dag så finns det miljoner att spara på när dom köper mera än 4 däck.
Ja biltillverkarna testar flera olika däck och samarbetar med däckproducenter och detta gör att det bestäms vissa däck och dimensioner som rekommenderas för den valda bilmodellen. Det behöver inte vara just en specifik däckmodell som rekommenderas utan kan vara flera, min egen bil levererades med Michelin Energy, men i den dokumentation som medföljer bilen så finns rekommendationer även om några andra däckfabrikat och modeller. Jag vet att exempelvis en Peugeot kan komma med olika däck från fabrik, det kan vara Michelin, Dunlop m fl. som då av Peugeot har bedömts som likvärdiga och passande för bilen utan att försämra bilens egenskaper.
Men visst kan ett annat däck passa ännu bättre, eller för den delen sämre.
Jag tycker däcktester kan ge bra och viss vägledning, även om de inte specifikt säger hur de kommer att fungera på ens egen bil. Men man kan ändå få ett hum...
Originaldäcket (Continental) på min Chrysler Hemi har en tunn hinna innanför insidan som läcker ut vid punka och tätar hålet. Då hörs en varning och lufttrycket visas på displayen.
På min Harley Electra har originaldäcket (Dunlop) en speciell kant som gör att däcket ihop med originalfälgen ligger kvar så att du kan stanna säkert (gäller ej ekerfälgar)
Harleys polismodeller har en annan lösning så att de kan köra vidare med reducerad fart vid punka. Detta däck är inte godkänt för civilt bruk på cyklar med passagerardyna eller pakethållare.
När jag beställde min Golf så kunde jag välja mellan ca 40 olika extrautrustningar.(en attans massa i alla fall :-) )
När jag ställde frågan om vilka däck min bil skulle levereras med så kunde inte försäljaren ge nåt svar. Dunlop, Bridgestone eller Michelin var svaret.
Jag frågade då varför man ej kunde välja däckfabrikat när man kan välja i stort sett allt annat.
Han tittade på mig och sa:" Den frågan har jag aldrig fått förr. Men jag förstår din undran".
Nu menar jag ju leverans från fabriken.
Det handlar i högsta grad om prisavtal med leverantörerna.
Allt annat är lögn. Bara kvalitén uppfyller grundkraven. Troligtvis kostar ett däck inte särskilt mycket för biltillverkarna. Däcktillverkarna tjänar alla pengar på eftermarknad.
Här en Yamaha-MC som är konstruerad och tillverkad i Italien. Så det är europeisk kvalitet som tur är.
Hur som helst: den monteras även i Frankrike.
På min, som är producerad i Italien sitter Pirelli-däck. Men instruktionsboken informerar om att de som är monterade i Frankrike har Michelin-däck.....
Så, det enda som avgör är de tekniska kraven samt kvalitetsmåtten.
Att BMW skriver en massa mumbojumbo är för att det ska låta bra med runflat-däck.
Dessutom så är det ju inte givet att ett däck har samma egenskaper bara för att det är samma märke. Ett Bridgestone Turanza och ett Potenza i samma dimensioner har helt olika fokus.
Det är mycket värre än man kan tro.
Samma däck görs för olika bilmärken. Detta ska man vara extra uppmärksam på om man köper via nätet, t.ex. däckonline.
Ett visst däck kan t.ex. tillverkas för Mercedes och Audi, fast med olika egenskaper.
Om man sätter ett Mercedesdäck på¨en Audi kan det bli riktigt illa.
Däck för Audi kan ha en tillägsmärkning "AO" (Audi original) och för Mercedes "MO".
Däckonline föreslår, utan att blinka, Mercedesdäck till Audi, vilket alltså INTE är bra alls. (Mercedesdäck är mjuka för hög komfort och Audidäck stabilare för "tuffare" körning om någon undrar).
För Ford o. likn. spelar spelar det inte så stor roll.... (nu får jag väl skit för det...)
->A BE kort
Ditt inlägg fattar jag inget av...
Vill du påstå att ett däck kan säljas under samma namn/beteckning men ändå vara avsett för olika bilar...
Låter helsnurrigt..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.