På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
För någon månad sedan fick jag i samband med utskick av kontoutdrag från OKQ8 information om den nya dieselblandningen Bio+. Jag tyckte att den verkade vara ett intressant alternativ till Preems talloljeinblandade diesel.
Min entusiasm dog dock snabbt när jag fann att inga stationer i Malmö-Lundområdet kunde leverera den nya dieseln. På en spridningskarta visas i dag att endast ett fåtal stationer i nordvästra Skåne säljer Bio+-diesel. Övriga Skåne är en vit fläck. Varför? Miljön behöver förbättras även här.
Jan Gustavsson
SVAR:
Självklart hade vi velat erbjuda denna diesel i hela Skåne. Men beroende på att vi inte har haft tillräcklig transportkapacitet så har vi inte än lyckats nå till exempel stationerna i Malmö och Lund.
Vi kan bara köra ut Diesel Bio+ från egna depåer, vilket begränsar vår nationella täckning. Vår tanke har varit och är att minst leverera Diesel Bio+ till de större stationerna i Malmö och Lund. Förhoppningsvis kommer vår nya diesel till dessa stationer inom kort.
Erik S. Moglia, OKQ8
Diskutera: Hur ser du på att Bio+-dieseln saknas i Skåne?
Mazda
Alla karossdelar är tillverkade av stålplåt. Motorhuven, bakluckan och dörrarna är behandlade i fram- respektive nederkant. Behandlingen är dock ojämn och tätningen av plåtskarvarna i hörnen är mindre bra. Innerskärmarna är tillverkade av mjukt filtmaterial som drar åt sig fukt, dessutom finns smutssamlande skärmkant bak.
Stänklappar fram saknas (bild 1) men innerskärmen sluter väl an mot skärmkanten. Bra PVC-skydd av underredet. Balkar är generöst sprutade men med mindre bra spridning (två av balkarna saknar behandling). Omsorgsfullt monterade dörrar minskar blästringsrisken. Bensintanken är av plast.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5
Peugeot
Motorhuv av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Bakluckan är tätad bara i nederkant medan dörrarna är ordentligt tätade. Motorhuven har dålig inpassning och det finns blästringsrisk i framskärmarnas nederkanter. Stänklappar saknas. Innerskärmar av plast fram och bak.
Bakre skärmkant av ovanlig konstruktion med inflyttad skarv som dock har mycket dålig tätning (bild 2). De flesta skarvar undertill har tätning, dock ej under de plastskivor som delvis täcker underredet. Balkarna under bilen saknar helt invändig behandling. Tröskelskarvarna är nedåtvända och har bra tätning. Tunn utvändig lackering, 60–80 mikro.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5
Renault
Motorhuv av aluminium, som dessutom har välgjorda tätningar och bra invändig behandling. Övriga karossdelar tillverkade av stålplåt. Vaxbehandling och bra tätning även av dörrar och baklucka.
Dörrarna har dräneringshål under utsidans list (bild 3). Innerskärmar av plast fram och bak, bra bakre skärmkanter som inte samlar smuts eller fukt. Plastsköldar undertill, under dem finns bra skarvtätningar. Trösklar med nedåtvända kanter som har bra tätning.
Vaxbehandling inne i trösklar. Främre stänklappar saknas. Väl inpassade dörrar, ingen blästringsrisk. Karosslackering utförd i tjockare skikt än Peugeots, utvändigt cirka 130 mikro.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag vet inte hur jag ska se på att Bio+ dieseln saknas i Skåne då jag inte riktigt förstår vad som skiljer Bio+ från Preems lösning. Preem är talloljediesel ja, men vad innebär det rent praktiskt för kunden?
Grattis Skåne!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.