Nästa artikel
Bilfrågan: Info om markfrigång?
Bilfrågan

Bilfrågan: Info om markfrigång?

Publicerad 2 april 2012 (uppdaterad 2 april 2012)
"Varför tar ni inte upp bilars markfrigång? Många bor utanför storstadsregionerna och åker ibland på skogsvägar." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Varför tar ni inte upp bilars markfrigång? Vi är cirka sex miljoner människor som bor utanför de tre storstadsregionerna och ibland åker på skogsvägar utan behöva en fyrhjulsdriven suv. Många köper nu bilar med för låg markfrigång eftersom de tror att den nya bilen går fram där tidigare bil av äldre årgång fungerat. Jag har bekanta som tvingats till dyra nyköp efter att av misstag köpt en bil med för låg markfrigång.

Lennart Tuvesson

SVAR:
Många kunders efterfrågan på bilar med sportiga köregenskaper har gjort att biltillverkarna nu tillhandahåller sportpaket vilka ofta sänker markfrigången. Även tillverkarnas intresse att klara så kallade älgtest har drivit utvecklingen mot minskad markfrigång. Vägnätet i stora delar av Europa består av släta asfaltsvägar och efterfrågan på bilar för svenska skogsvägar är begränsad. Återstår då cross-over-bilar om man inte vill ha en suv. Finns en del att välja mellan på marknaden och priserna behöver inte vara avskräckande. Till exempel Fiat Freemont med priser från 249 000 kr.    

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-04-02 16:30
Konservator

"Återstår då cross-over-bilar om man inte vill ha en suv."

Eller valfri hydrauliskt nivåreglerad Citroën från de senaste sisådär 60 åren. Snövall eller kostig? Upp med fjädringen bara!

#c • Uppdaterat: 2012-04-02 17:24
adandersson (ej verifierad)

Undrar om inte bilköparen borde kontrollera detta innan signaturen är på plats?

#d • Uppdaterat: 2012-04-02 20:28
Roger Skagerström

Ett sportpaket från fabrik sänker sällan mer än 20 mm. Min bil är väl rätt låg men har då aldrig varit med om värr än att man hör gräset mot golvet. Hade en gång en Sierra som var så låg att man inte fick in foten längre än till snörningen på skorna fram. Och inte heller den hade jag några problem att åka på skogsvägar med.

#e • Uppdaterat: 2012-04-02 20:53
sunt förnuft

Ett riktigt dåligt svar av Vi bilägare. Det är ju ni som ska tillhandahålla den information till oss som köper tidningen. Även jag är intresserad av detta eftersom jag inte vill få halva skogen att fastna under bilen. Lägg en uppdelad kloss på golvet, knyt ett snöre och dra under bilen i olika positioner. Om den tar i, ta bort en cm av klossen, dra igen och så vidare. GÅ INTE PÅ TILLVERKARNAS SIFFROR.

#f • Uppdaterat: 2012-04-02 20:54
Irvor

Bengt:
Frågan var varför ni inte mäter markfrigången i era tester ?
Kan ni tänka er införa detta eller inte ?

#g • Uppdaterat: 2012-04-02 22:22
erikivan72

Köp en Grand Vitara, och sätt på hasplåtar under bilen. Totalt hamnar man på under 250 lax för paketet nytt och med all utrustning Suzuki sätter på plus lite till.
Då får du;
1 - markfrigång.
2 - en terrängbil
3 - nått som grannen knappast åker, eftersom din granne enligt statisiken åker en V70.
4 - en bil som KÄNNS SOM EN TERRÄNGBIL ATT KÖRA, och inte som en "softroad"-bil. (Softroad-car myntades av en australisk biljounarlist som inte gillade x5 mm liknande icke terrängbilar som ändå ville se ut som terrängbilar).
Alternativt kan jag varmt rekommendera nya Forrestern, Det är också en riktig bil.
Skillnaden mellan en SoftRoad och en OffRoad då?
Ta Volvo XC70 som exempel; det är en väldigt bra bil, som man höjt upp - vilket jag gillar - och satt på plastdetaljer för att den skall se ut som en terrängbil. Ingen som någonsin kört i terräng håller med om att Volvo Xc70 är en terrängbil. Inte ens Volvo påstår att det är en terrängbil. Men det är lite högre och har en väldigt skön komfort. Det är alltså en vanlig bil som man byggt om så att den är som bilen borde ha varit från början.
En offroadbil, vad är det då?
Jo, en riktig terrängbil är ett helt annat kapitel att köra till vardags. Den är hoppigare, stötigare, har sämre vägrepp och ofta är den ohemulet dyr att skatta, i jämförelse med en lika stor "vanlig" bil. Detta på grund av tyngden. Det går nämligen inte att göra en robust terrängbil som inte väger något, eftersom mindre material betyder snabbare slitage på grejorna. En terrängbil är, enkelt uttryckt, en traktor som någon försökt göra om så att den ser ut som en bil.
PS: Ni tror väl inte att det är en slump att många som arbetar med skogsmaskiner i norrland kör 4-hjulsdrivna pickuper? En modern skåpbil är ju bekvämare, billigare i inköp och framför allt billigare i drift per mil. Problemet är bara, detta enligt vänner som kört skogsmaskiner i västernorrland i många år, att inget annat än en tung, 4-hjulsdriven, pickup byggd på en gammalmodig ram med lika gammalmodiga stela bakaxlar håller när man kör med ett antal hundra kilo last på närmast oframkomliga vägar varje dag. Att köra en personbil eller en liten skåpbil dödar fordonet på nolltid.
Vilket för oss till frågan; varför vill Vi bilägare inte tala om frigången på bilar?
Svaret måste bli att de helt enkelt inte tänkt på det förut, och att de inte bryr sig tillräckligt eftersom de aldrig kör på riktiga skitvägar.
Och kör man på riktiga skitvägar en gång för att testa, så går nästan allt bra. Men pröva att leva med samma sak och bilen blir skrot snabbare än lånet på densamma sjunker.
Så det så!

#h • Uppdaterat: 2012-04-02 22:22
raks

Men C5'an kan väl inte fås med 4WD? Isf är det ju inte stor mening med hög markfrigång.

#i • Uppdaterat: 2012-04-02 22:25
PNI

Dagens bilar är inga bruksföremål.
Utan är bara konstföremål som ska tittas på.
Markfrigången är ett exempel här kommer flera,
Lackeradestötfångare
avsaknad av sidolist
Så tekniskt avancerade att de överstiger brukarens kunskaper.
Ägarna reder helt enkelt inte ut sin bil vid fel.
Snön som ligger på biltaket åker rakt ner i sätet när dörren öppnas.
Tjocka A-stolpar som effektivt skymmer sikten i gathörnen
Bromsar som inte motioneras tillräckligt vid normal körning
listan kan göras mycket lång.
Men faktum kvarstår dagens bilar är för ömtåliga.

#j • Uppdaterat: 2012-04-03 17:48
hultarn

raks:
Klart att det är bra med hög frigång, man klarar sig långt med 2WD. Särskilt när den är högre än många 4WD.

Fördelen är ju att man inte är piskad att köpa/köra 4WD även om vägen till stugan/svampen/stranden är dålig.

#k • Uppdaterat: 2012-04-03 18:36
TROLLATAKK (ej verifierad)

Håller med om att vanliga grusvägar typ till polarens stuga äro ett problem.
Volvo har ingen bil för Sverige. Jag vill varken ha 200hk eller 4wd, jag vill ha en vanlig billig bil.
Polarns 940 GL tar sig fram överallt. Grus och snö. Och är älgtestad, något som Volvo alltid varit bra på. Å andra sidan kanske en låg 940 äro mer älgsäker och de flesta vill icke ha en hög bil. Kanske äro en höj och sänkbar bil det bästa eller möjlighet att köpa till hög och sänkning. VW alltrack är en flopp. inte högre än 940 GL opch inte sänkbar. Älgfarlig!!!!!! gör om. gör rätt.
dacia sanderoooooooooooooooooooo är hög och har sidolister. PreMIUM. frugans avensis är PREMIUM ++++++++++++++++

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.