Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
I ert test av dubbdäck (läs testet här) skriver ni att Nokian Hakkapeliitta 7 är tillverkade i Finland. Stämmer verkligen det? Jag köpte precis nya sådana däck och upptäckte att de är tillverkade i Ryssland. Det jag undrar är om Nokian överhuvudtaget tillverkar några dubbdäck i Finland längre?
Min farbror, bosatt i Finland, har pratat med flera däckhandlare som påstår att det numera bara finns rysktillverkade Nokian dubbdäck. Detta har lett till att många finländare övergett Nokians dubbdäck då inhemsk produktion betyder mycket för dem.
Har det märkts någon kvalitetsskillnad på dubbdäck tillverkade i Ryssland istället för Finland?
Tomas Svensson, Karlstad
SVAR:
Nokian har en helt modern däckfabrik i Ryssland. Vinterdäcket Hakkapeliitta 7 tillverkas både i Finland och i Ryssland. Av de dubbdäck som exporteras till Sverige kommer 60–65 procent från Finland. Reklamationstalen är lika för båda tillverkningsländerna och generellt mycket låga.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Spelar det någon roll var däcket är tillverkat?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I fallet Nokian däck så spelar det ingen roll om de kommer från Finland eller Ryssland, för det är samma däck - samma gummi, samma blandning, samma mönster, samma kvalitetskrav och så vidare.
När det gäller andra däckfabrikat så kan det skilja mellan var däcken är tillverkade, därför att de säljer olika specifikationer av däck för olika länder och fabrikerna tillverkar olika specifikationer. GoodYear tillverkade i Asien har exempelvis en annan specifikation som är mer inriktad på komfort och hållbarhet, än ultimat prestanda i vått - även fast mönster och däckmodell är samma, så skiljer sig alltså gummiblandning åt. Asiatiska GoodYear däck är anpassade efter den asiatiska marknaden, och ska normalt inte säljas i Skandinavien men lågprisimport förekommer av oseriösa handlare eftersom asien-däcken är billigare...
Mina Michelin vinterdäck är Rysslandstillverkade.
De har presterat över förväntan, och precis som Raphael säger så finns inte någon kvalitetsskillnad .
Det som är synd är väl att arbetstillfällena försvinner från EU för att maximera tillverkarnas vinst, tyvärr som med all tillverkning.
Konsumenter vill ha däck som är så lågt prissatta som möjligt, och därför försvinner tillverkning från EU till låglöneländer. Tillverkarna behöver höja priserna på sina produkter för att hämta hem utvecklingskostnaderna, men köparna vill inte betala mer så då flyttar man tillverkningen istället för att höja priset. Det är konsumenterna som bestämmer för konsumenterna är priskänsliga!
De Hankook däcken som levererades med min Hyundai H-1 var tillverkade i Kina med de Hankook däcken av samma typ som jag köpt hos däckhandlare är tillverkade i Korea. Jag har inte märkt någon skillnad. Väghållningen verkar vara den samma och livslängden är ca. 7000 mil på båda. Continetal däcken jag hade på min HiAce var tillverkade i Malaysia och var mycket mjuka. Jag vet dock inte hur de tysktillverkade däcken är i jämförelse.
Michelin har fabriker i flera länder och alla deras fabriker följer samma kvalitetskrav, varför däcken borde vara lika bra oberoende av tillverkningsland.
Tycker det vore konstigt om tillverkningslandet skulle spela någon roll om man väljer ett kvalitetsdäck, från en välrenomerad tillverkare.
Om någon tillverkare skulle sälja sämre däck tillverkade i ett lågprisland, skulle nog detta uppmärksammas och ge dålig publicitet.
Gamla uppfattningar kan leva kvar länge!! Förr i världen ville man ha Michelindäck tillverkade i Franrike och ingen annanstans! De hade en exeptionell slitstyrka och personligen körde jag en Opel Rekord 8000 mil på sådana däck! Så det var "Rekord" i dubbel bemärkelse. Fast det ska nog erkännas, att några 3 mm inte var kvar efter de milen!!
Meganmannen, däcktiillverkarna säljer däck med olika specifikationer för olika marknader. Även om modellnamnet och mönstret är samma så skiljer sig gummiblandningarna åt för att motsvara de olika marknadernas krav och vägförhållanden. Alla stora däcktillverkare har speciella gummiblandningar för de asiatiska marknaderna som innebär däck med längre livslängd på bekostnad av våtgreppet. Dessa däck är även anpassade för att passa vägar som är sämre underhållna än i Europa. Däck är ju alltid en kompromiss.
Dessa däck tillverkas i de asiatiska fabrikerna för den asiatiska marknaden. Dessa däck med asiatisk gummiblandning säljs inte i Europa av däcktillverkarnas distributörer, eftersom de inte är anpassade för Europa. Men, det förekommer s k "gråimport" av mindre nogräknade firmor som tar in dessa däck därför att de är billigare att köpa in än de med europeisk gummiblandning.
Däcken med asiatisk gummiblandning är inte dåliga däck, bara anpassade efter ett annat klimat och andra vägar än vi har i Europa och därför fungerar de mindre bra här. Jag tror inte att bilister som kör från A till B i vanliga situationer märker någon skillnad mellan europeisk gummiblandning och asiatisk, utan det är - som vanligt - i extrema situationer som skilllnaderna märks.
Observera att däcken inte skiljer i kvalitet, de tillverkas med samma kvalitetskrav i Asien som i Europa, utan det är endast gummiblandningen som skiljer sig åt.
Kan nämna också att de däck vi får med när vi köper en ny bil, inte går att köpa i handeln. Däcktillverkarna tar fram särskilda gummiblandningar för biltillverkarnas nybilar. Modellnamn och mönster är samma som däcken i handeln, även kvalitetskravet i tillverkningen är samma - endast gummiblandningens specifikationer skiljer sig åt.
Det som skiljer är att däcken för nybilarna har en något kortare livslängd än däcken ute i handeln, för att däckens gummi har optimerats för lägsta rullmotstånd och högsta komfort.
Genom att justera gummiblandningen justerar man mixen av torr och våtgrepp, rullmotstånd, ljudnivå, komfort och livslängd - utan att ändra däckmönstret. Det är inga stora skillnader (för att åstadkomma stora skillnader måste man ändra mönstret också) men det är skillnad ändå. Dock knappast skillnader som vanliga bilister tänker på i vanlig körning, men skillnaderna skulle framkomma vid däcktest under kontrollerade förhållanden.
Nokian har 5st fabriker i Nokia vad jag känner till. Kan hända ännu flera. Mängden däck som går därifrån är enorm. Det finns helt enkelt inte plats med flera fabriker.
Har även sett att vissa a Bridgestones hög "preformance" däck kommer från Nokia frabriken (Bridgestone äger som bekant endel av Nokian) .
Som kuriosa kan nämnas att Nokian Tyres är världens mest lönsamma däckföretag och har trots det ingen biltillverkare som köpare utan allt säljs direkt till kund.
Jag frågade på NDI i trondheim i höstas. Enligt dom är Nokian det ända vinterdäcket som gick att sälja. Över 80% av vinterdäcken dom sålde var Nokian enligt gubben vilket skvallrar lite.
Tillverkas Nordman däcken på samma fabrik?
Bygger de på gammal Nokian teknik?
Tillverkas Nordman däcken på samma fabrik?
Bygger de på gammal Nokian teknik?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.