Nästa artikel
Bilfrågan: Info om markfrigång?
Bilfrågan

Bilfrågan: Info om markfrigång?

Publicerad 2 april 2012 (uppdaterad 2 april 2012)
"Varför tar ni inte upp bilars markfrigång? Många bor utanför storstadsregionerna och åker ibland på skogsvägar." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Varför tar ni inte upp bilars markfrigång? Vi är cirka sex miljoner människor som bor utanför de tre storstadsregionerna och ibland åker på skogsvägar utan behöva en fyrhjulsdriven suv. Många köper nu bilar med för låg markfrigång eftersom de tror att den nya bilen går fram där tidigare bil av äldre årgång fungerat. Jag har bekanta som tvingats till dyra nyköp efter att av misstag köpt en bil med för låg markfrigång.

Lennart Tuvesson

SVAR:
Många kunders efterfrågan på bilar med sportiga köregenskaper har gjort att biltillverkarna nu tillhandahåller sportpaket vilka ofta sänker markfrigången. Även tillverkarnas intresse att klara så kallade älgtest har drivit utvecklingen mot minskad markfrigång. Vägnätet i stora delar av Europa består av släta asfaltsvägar och efterfrågan på bilar för svenska skogsvägar är begränsad. Återstår då cross-over-bilar om man inte vill ha en suv. Finns en del att välja mellan på marknaden och priserna behöver inte vara avskräckande. Till exempel Fiat Freemont med priser från 249 000 kr.    

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-02 08:53
Swenssons

Så sant!
Vi är verkligen många som bor utanför storstadsregionerna i mitt fall strax utanför Halmstad men på landsbygden. Har tidigare kört subaru men kör sedan knappt två månader Volvo XC med hela 23 cm frihöjd. Har man väl kört AWD bil vill man inte köra 2 WD längre. Volvon har precis passerat 1 000 mil och jag är helnöjd!

#2 • Uppdaterat: 2012-04-02 09:49
Thommys

Jag tycker inte svaret ger svar på frågan varför Vi Bilägare inte kan uppge markfrigången i tester. Vanliga grusvägar där man tidigare kunnat köra obehindrat har blivit ett problem. Jag behöver ingen SUV eller en dyr cross-over. Jag behöver bara en vanlig bil med någorlunda markfrigång och då skulle det varit väldigt enkelt att välja bil om det gick att jämföra markfrigången i en lista.

Det kan t om vara svårt att få fram markfrigången även hos respektive tillverkare. Ibland är siffrorna som står i den tekniska specifikationen värdet för bilen när den är fullastad. Jag hade varit med bekänt av att veta värdet vid tjänstevikt.

#3 • Uppdaterat: 2012-04-02 10:20
Raphael

Är man intresserad av en bil som går på skogsvägar så ska man köpa en bil med hög markfrigång och då är det crossovers som gäller - eller Citroën med hydraulfjädring där du kan höja bilen.

Eller Dacia, som har högst markfrigång av alla vanliga bilar därför att bilarna är anpassade efter dåliga vägar i östeuropa.

När det gäller vanliga bilar så kan man inte räkna med att någon av de nyare fungerar (andra än ovan nämnda).. Det är inte bara sportpaketen som sänker markfrigången, utan även optimeringen av miljöbilar - Volvos miljöbilar har exempelvis sänkt fjädring för att få ner luftmotståndet. Samma gäller VAG koncernens miljöbilar och miljöbilar från flera andra märken också.

#4 • Uppdaterat: 2012-04-02 11:22
sinbad (ej verifierad)

Volvon har precis passerat 1 000 mil och jag är helnöjd!
Skrivet av
Swenssons

Vänta bara..

#5 • Uppdaterat: 2012-04-02 12:00
Swenssons

@sinblad:
Jag är verkligen nöjd med Volvon men det finns en liten nackdel och det är att vår gamla hund inte orkar hoppa in i skuffen utan måste lyftas in eftersom denna Volvo XC är betydligt högre än den subaru vi hade tidigare men å andra sidan kan man lyfta med rak rygg då man ska lasta varor ut ur skuffen. Har dessutom träffat ett par taxiåkare med Volvo V70 och Volvo XC på Landvetterstaxi som körts mellan 50 000 till 70 000 mil utan några större problem mer än byte av "slitdelar dvs däck, bromsar, service nån hade iof bytt automatväxellåda efter 45 000 mil" men de bilarna är iof varma mest hela tiden men ändå, över 50 000 mil.

#6 • Uppdaterat: 2012-04-02 12:17
Tvåtaktarn

Min miljö bil Audi 2.0 TDIe är helt värdelös, ojämnheter på grus väg tar garanterat i , tom ett fåtal fart gupp kan det skrapa i om man inte är försiktigt!

Jag behöver planera när jag skall ut i grönskan!

#7 • Uppdaterat: 2012-04-02 12:25
hultarn

På Östermalm tycks terrängen vara tuff, det dräller ju av stora SUV:ar... ;-)

Allvarligt: Tyvärr har modet gått mot låga bilar, de "sitter lågt" redan som standard, och sedan monteras sänkningssats.

Detta medför förstås att fjädringen blir hård och markfrigången begränsad.
Bilen blir onödigt låg och komforten lidande. Korkat om du frågar mig.

#8 • Uppdaterat: 2012-04-02 12:53
Pender

Hur skulle jag svara på frågan? Jo, "många kunder vill ha sportpaket som sänker markfrigången." Visserligen har jag då inte svarat på den ställda frågan, utan en av mej tänkt, helt annan fråga. Men eftersom jag varit (kommunal-)politiker, så tycker jag detta svar är bra.

#9 • Uppdaterat: 2012-04-02 13:31
Mattse

Hur svårt kan det vara?

När ViBilägare testar en bil nästa gång är det bara att ta fram måttband och en lång pinne. Sedan är det bara att dra den under bilen och mäta på vilken höjd den tar i. Samt skriva det i en extra rad i faktarutan.
Tar max 30 sekunder och garanterat kortare tid än det tog för Bengt Dieden att skriva ett konstigt svar.

Eller ViBilägare kanske struntar i att ta reda på verklig fakta de provkör/testar och kopierar istället bilfabrikanternas uppgifter rakt av utan att kontrollera eller tänka efter.

#a • Uppdaterat: 2012-04-02 13:45
raks

@Mattse, svårare än så är det inte. Men tror du att denna uppgift i en faktaruta i ViBilägare hade avrått frågeställarens bekanta om sitt bilköp? Troligtvis inte, jag skulle misstänka att frågeställaren gärna sett en stor varningstext på bilar med lägre markfrigång än x millimeter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.