Nästa artikel
Bilfrågan: Hur nå deklarerad förbrukning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur nå deklarerad förbrukning?

Publicerad 7 maj 2012 (uppdaterad 9 maj 2012)
"Har köpt en ny Citroën C5 E-HDI 110. Hur ska man komma ner till deklarerad förbrukning? Vi kör på 0,65 l/mil." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Hur tar bilfabrikanterna fram bränsleförbrukning på dieselbilen? Vi har köpt en ny Citroën C5 E-HDI 110. Hur ska man köra för att komma ner till deras snåla bränsleförbrukning? Vi kör blandad körning på 0,65 l/mil.

Bert Persson

SVAR:
Alla bränsleförbrukningsprov görs genom att bilen körs i en speciell körcykel i ett laboratorium. Värdet man där får fram överensstämmer sällan med förbrukningen i det verkliga livet men fungerar utmärkt som jämförelse mellan olika bilar. En förbrukning på 6,5 l/100 km är inte dåligt för en så stor bil som C5.

Går säkert att sänka genom att ändra körstil, då detta mer än något annat bestämmer förbrukningen. En helt ny motor drar också något mer bränsle tills den blir helt inkörd. Det kan dröja upp till 1 500 mil innan förbrukningen stabiliserats. Se vidare artikeln om överförbrukning i Vi Bilägare 7/2012 sidorna 24–28.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2012-05-07 21:06
viachtor

Något som förvånar mig är att ingen verkar prova sin tilltänkta bil ordentligt inna köp med avseende på förbrukningen. När vi köpte vår C5 e-HDi så lånade vi den över en helg och körde lite drygt 20 mil och fick på så sätt en väldigt bra uppfattning om vad den drog med vårt körsätt. Då har vi inte heller blivit besvikna, även om vi kanske körde lite extra snålt under lånetiden. Att förbrukningen inte stämmer med angivna värden var inte så oväntat, men det diffar "bara" 10 % för oss.

#m • Uppdaterat: 2012-05-07 21:23
Raphael

En Prius är en hybrid, den har alltså en elmotor som gör att den sparar bränsle. Storleksmässigt så ligger Prius i mellanklassen, det känns lätt löjeväckande att en viss person här jämför med storbillsklassen. Jämför Prius med en Ford Sierra eller Peugeot 405 eller Opel Ascona istället och du får andra siffror. Ford Sierra låg på under 1 200 kg (faktiskt runt 1170 kg) i en bra utrustad version med el-hissar etc. Så det är ju några hundratals kilo extra Prius har för den storleksklassen.

#n • Uppdaterat: 2012-05-07 21:46
Raphael

Min första bil var en AX GT med en 14 motor på 80 hästar och en vikt som låg under 800 kg. Bilen i sig var 3,55 lång. Jag körde den på 0,55 l/mil. Märk väl att den var lågt växlad där varvet låg på 4 000 rpm i 110 km/h. Den hade manuella fönsterhissar och ingen A/C. Stereo med 2 högtalare. Inga airbags.

Idag kör jag på 0,5 - 0,55 l/mil med en bil som har en 16 motor på 110 hästar, som varvar runt 3 200 rpm i 110 km/h, som är 4,08 m lång och väger 1360 kg, och jag får in två IKEA Poäng fåtöljer och det finns plats över. Bilen saknar start-stopp system och annan snålteknik. El-fönsterhissar fram och bak, parkeringsradar, klimatsystem med AC och stereo med 6 högtalare. Plus fullständig säkerhetsutrustning med 6 airbags och ESP/ASR-system.

Det är 20 år mellan bilarna.

#o • Uppdaterat: 2012-05-07 22:13
eduardovitch

Hade en Audi A3 1.9 diesel med manuell låda.
Skrämde upp den från 105 till 150 hk via BRM och den
klarade utan problem 0.45/mil. blandad körning
Hade sedan en riktigt modern Golf med 1.6 diesel 105 hk
med DSG låda some skall vara lika bra som manuell (eller bättre)
Den drog garanterat 0.1-0.15 mer per mil.
Blev riktigt besviken på den sista, men den gamla VAG-stånkan på 1.9-2.0 liter var mycket bra
Förmodar att utvecklingen går i vågor

#p • Uppdaterat: 2012-05-08 09:00
hultarn

snabb95: det där med frirullning hade ju redan gamla Saab, och jag tror att idén kom från DKW, vilka Saab sneglade på när de tog fram 92:an.
Fast, det var ju av fler anledningar än enbart bränsebesparing, en 2-taktare får ingen smörjning utan oljan i bensinen. (förutom de separatoljesmorda då)

Håller inte med din kommentar om att hoppa över växlar, det är ju just så som snålkörarproffsen gör, och de gör det säkert av en anledning...
Däremot är ju inte all körning lämpad för färre växlar, beroende på backar, last, släp med mera.

#q • Uppdaterat: 2012-05-08 10:21
Filips

@Snabb95 Ursäkta mig men du har ju inte alla cylindrar i motorblocket om du påstår att "hoppa över växlar är ett ovanligt dumt påhitt som i långa loppet kostar mer än de ev. droppar bränsle man kan spara". Om du börjar luska runt lite på internet om eco-driving så kommer du snart inse att du har fel. Det är klart det är bättre att stadigt och snabbt accelerera till den angivna hastigheten och sedan lägga i den högsta lämpliga växeln. Istället för att köra igenom varje växel eftersom det tar betydligt längre tid och därmed bränsle att nå hastigheten.

Det du säger om att lägga ur växeln i medlut är inte helt korrekt vill jag säga. Det kostar MER bränsle att rulla på tomgång än att släppa gasen med högsta växeln i. Motorbromsen på högsta växeln (t.ex. 6:an på en manuellt växlad bil) är väldigt låg och förkortar rullningssträckan (i exemplet 500 meter) endast obetydligt.

"Att ersätta motorbromsning med fotbromsning är givetvis helt fel om man inte är ute efter att motionera i EcoDrive avseende helt värdelösa skivbromsar."
Man ska ju inte försöka ersätta fotbromsen med motorbroms givetvis... Utan det jag menade i mitt inlägg var att om du ser ett rödljus lite längre fram så är det fördelaktigt att växla ner och motorbromsa successivt och förhoppningsvis hinner det bli grönt innan du behöver stanna. Använder du fotbromsen så omvandlar du bara din rörelseenergi till ren värme från bromsarna och därmed slösar du bränsle. Så är inte fallet vid motorbroms.

#r • Uppdaterat: 2012-05-08 10:58
Mistro

Bilar utav idag är mycket riktigt tyngre,har bättre komfort/prestanda/utrustning o.s.v men faktum kvarstår att vi har blevit "brända" utav biltillverkarna i alla tider vad gäller bränsleförbrukningen.
Även då man jämför bilar med ungefär samma vikt så imponerar inte dagens bilar alla gånger.

I mitt ex. så nämner jag en Passat -85 med en vikt på 1200kg och med en effekt på 90Hk. ( förgasare )
Minns inte exakt vad denna bilen gjorde 0-100 men jag uppfattade den som hyfsat pigg åtminstone 0-70km/t ...toppfarten vet jag inte men månne den kunna klara 170km/t ?
Nuvarande Clio med 100Hk och Turbo väger några kg mindre men inte mycket...Prestandan upplever jag inte som så mycket bättre i heller och bränsleförbrukningen är SÄMRE trots en betydligt lugnare och mer medveten körning.

Visst finns det mer utrustning i den nya bilen och visst är den 10 gånger säkrare och miljövänligare men den är som sagt också 26 år nyare!
Borde man inte "få lov" att ställa kravet om att den även skulle varit betydligt snålare? ( 0.4l/m är väl ingen orimlighet?,..istället för det dubbla!)

Min nya Dieselbil skall dra 0.45l/m ...den väger in på drygt 1500kg.
Den drar med min försiktiga körning ca 0.6l/m.
Körde över 25.000mil med en Volvo 765TD (intercooler) -87 ....Den vägde också ungefär 1500kg och var även den välutrustad (för sin tid) ....effekten var 122Hk mot den nuvarande bilens 112Hk.
Kan lova att ingenting stoppade denna Dieselsexa och den var även betydligt piggare trots att den var "oskruvad". Den snittade 0.7 l/m och liksom med Passaten så var det aldrig tal om att försöka köra snålt snarare tvärtom då bilen gick förbannat bra.
Drog även tunga släp utan gnäll ganska ofta.

Klagar inte på nya bilar då jag trots allt föredrar dem men jag anser ändå att det är märkligt att inte dagens bilar är betydligt snålare än vad dem är,liksom att det är förbannat irriterande att man trots medveten körning inte kan få ner bilen ens i närheten utav deklarerad förbrukning.

#s • Uppdaterat: 2012-05-08 11:11
Mistro

"Filips" Jo detta låter ju bra i teorin men i verkligheten är det något helt annat.
Lättare är då att inte köra alls eller att ta cyklen/bussen/tåget ...
Det kräver sin talang att lyckas med Eco-körning utan att alla andra medtrafikanter blir lidande.
Att rulla ner för en backe begriper vem som helst att det är möjligt men hur långt kan man rulla utan att tappa fart? ...När det sen går uppför igen ( vilket det oftast väldigt snart gör ) så är farten lägre än innan och man måste alltså gasa för att bilen inte skall stanna? ...Hur mycket bränsle har man då sparat? ( själv brukar jag se till att farten är något högre efter nedförsluten med begränsad hjälp utav gasen för att sedan ha lite bättre knuff i uppförs )
Om det nu inte har varit någon nedförsbacke som man har kunnat få "gratishjälp" utav,....hur ökar man då farten innan backen utan att höja förbrukningen? o.s.v

Själv försöker jag köra snålt medan en släkting bryr sig betydligt mindre och kör mest med FH ....Våra bilar som är likadana drar ändå ungefär det samma så ibland undrar jag hur mycket mitt "slit" egentligen lönar sig.
Att köra i 85 km/t på en 100-sträcka för att bilen just i dem varvtalen går som billigast kanske inte är någon lysande ide i rusningstrafik?

Men visst går det att köra snålare om man anstränger sig,...frågan är bara om det är värt det som sagt.

#t • Uppdaterat: 2012-05-08 11:12
dogdex

Hej har en C4 picasso 7 sitsig och jag kör den på 0,55 på blandad körning och 07 med husvagn jag har en automat vet inte om det gör någon skillnad men jag försöker att hålla hastigheten och det tror jag att det gör mycket för hur mycket bilarna drar

#u • Uppdaterat: 2012-05-08 11:30
Filips

@Mistro Grejen är ju att du inte tappar fart om du har i högsta växeln i medlut, det är givetvis så att farten ökar. Precis innan vägen börjar plana ut sig så börjar jag gasa lite lätt så att hastigheten väääldigt sakta går ner till hastighetsgränsen igen (ex på 90 väg, du rullar i 105 i medlutet utan gasen. När backen börjar ta slut gasar du väldigt sakta ner till ~90 igen, då har du sparat bränsle genom att ha 0.0 l/mil fram till du sakta börjar gasa).

Detta funkar även om det kommer motlut efter medlutet. Då kan du använda den höjda hastigheten du fick från medlutet och behålla det tills det motlutet kommer och sedan rulla av överskottshastigheten (inte släppa gasen utan håll stadig gas). Enkla men genomförbara tips.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.