"Hur många watt drar en insticksmotorvärmare? Kan jag köra motorvärmaren och kupévärmaren samtidigt?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Har en Opel Astra G -99. Hur många watt ungefär drar en insticksmotorvärmare? Vill veta detta för att veta om jag kan köra motorvärmaren och kupévärmaren (1 700 W) samtidigt. Jag har bara en 10 A-säkring i vägguttaget.
Per-Olof Skoglund
SVAR:
Motorvärmaren är på 600 W så här är det gränsfall. Totalt blir det 2 300 W och teoretiskt ska en 10 A-säkring klara 2 300 W. Då räknar vi med 230 V i uttaget och inget spänningsfall. Är spänningen lägre i uttaget så blir även möjligt effektuttag lägre.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sjunker spänningen så sjunker även effekten på anslutna apparater.
Men här är det tokiga med elektriska motorvärmare.
Med så ynklig effekt som 600W kan inte värmaren få upp någon ordentlig temperatur i motorn.
Värmaren borde vara på minst 2000W och försedd med en integrerad cirkulationspump så som fallet är med bränsledrivna värmare.
Då behövs ingen kupevärmare.
Dessutom behöver värmaren inte gå mer än en halvtimma, ändå är motorn mycket varmare än efter en hel natt med en 500 W värmare inkopplad.
På 245:an har vi en 2000 W el värmare med cirkulationspump. Värmaren används året runt, cirkulationspumpen behöver användas bara när bensinvärmaren körs.
2000 W el värmare hade vi även på vår traktor BM 35. I båda fall låg placering, med stigen in i motorblockets avtappningshål, 5/8" slangar och självcirkulation.
Ja, snabb, varför finns inte de värmarna till nya bilar?
Bara fjuttvärmare och värst är anliggningsvärmarna som knappt kan hålla sig själva varma.
En kupevärmare på 1700w är ju alldeles för mycket, har du en på 1200w är detta tillräckligt, och hur är det en motorvärmare som har kraftig effekt torkar bort oljefilmerna på cylinderväggarna.
Inga som helst problem kurrewi. @ En 2 kW elvärmdare eller en 5 kW bensinvärmare kör man max en timma mot tidur.
Bensinvärmaren och Dieselvärmaren köra jag bara 10 till 15 minuter. Med svag värme till kupèn och merparten till motorn är den 50 - 60 grader efter den tiden.
Om oljefilmen på cylinderväggarna skulle vara ett problem, så är i så fall problemet störst när bilen står hela dagen i solen. Ev. rost torde kräva flera veckors stillestånd. Jag brukar ha bilar och motorcyklar stående flera år och har ändå inte märkt några sådana problem. Visserligen med tillförd toppolja föra stopp.
Motorvärmare används oftast vid låga temperaturer. Vid rumstemperatur har en 10A säkring egentligen märkströmmen 12A. (Den "tål" 12A kontinuerligt) Det betyder att vid låga temperaturer så kan du lasta mer än 230*12=2760W . Som tidigare nämnts så drar anslutna apparater lägre ström om spänningen är lägre än nominellt, eftersom det inte är effekten som är konstant utan impedansen (typ)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.