Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Hur beräknas fordonsskatten på en bensinbil respektive en dieselbil? Vilken skatt blir det på skattebefriad bil efter fem år?
Gunnar
SVAR:
Nytt från 2011 är att inte bara nyare personbilar, utan även nyare lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar beskattas utifrån koldioxidutsläpp (bränsleförbrukning). Det gäller personbilar klass I som är av fordonsår 2006 och även äldre som uppfyller miljöklass 2005, El eller Hybrid samt lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar (personbil klass II) som blivit skattepliktiga första gången efter utgången av 2010.
För dessa fordon tas skatten ut på olika sätt beroende på drivmedelsslag. Beskattningen är alltså inte teknikneutral i förhållande till miljöpåverkan.
Bensindrivna bilar, även elhybrid: Grundbelopp 360 kr. Koldioxidbelopp 20 kr per gram koldioxid per km utöver 120 gram. Exempel om bränsleförbrukning blandad körning motsvarar 170 g/km: 1 360 kronor i fordonsskatt per år.
Tvåbränslebilar, bensin/metangas eller bensin/etanol: Grundbelopp 360 kr. Koldioxidbelopp 10 kr per gram per km utöver 120 gram. Exempel om bränsleförbrukning blandad körning motsvarar 170 g/km: 860 kronor i fordonsskatt per år.
Dieseldrivna bilar: Grundbelopp 360 kr. Koldioxidbelopp 20 kr per gram koldioxid per km utöver 120 gram. Därefter multipliceras summan av grundbelopp och koldioxidbelopp med faktorn 2,55 och därtill höjs skatten med ytterligare 500 kr (250 kr för bilar tagna i bruk från 2008). Exempel om bränsleförbrukning blandad körning motsvarar 170 g/km: 3 968 kronor i fordonsskatt per år.
Om dieselbilen har partikelfilter och uppfyller miljöklass 2005 PM, får upp till 6 000 kr avräknas från fordonsskatten fram till utgången av år 2012.
Skattefrihet för vissa personbilar klass I – bränslesnåla bilar, tvåbränslebilar och elbilar: De fem första åren är fria från fordonsskatt för bilar som enligt uppgift i vägtrafikregistret uppfyller Euro 5 eller 6 samt inte har högre bränsleförbrukning än vad som anges här:
Bensin- eller dieseldrivna personbilar (även elhybrid): Max bränsleförbrukning vid blandad körning motsvarande koldioxidutsläpp 120 g/km.
Tvåbränslebilar, bensin/metangas eller bensin/etanol: Max bensinförbrukning 9,2 l/100 km och max gasförbrukning 9,7 m3 gas/100 km vid blandad körning.
Batteridrivna elbilar: Max elförbrukning 37 kWh/100 km.
När de fem åren har gått till ända beskattas dessa bilar enligt de vanliga skattereglerna, se ovan.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tycker du om skattesatserna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har fortfarande svårt att acceptera varför dieselbilar ska beskattas med straffaktorn 2,55multiplicerad med grundbelopp och sedan adderat med 500Sek! Vilka "grumliga" motiv finns bakom detta? Är det hypotesen om farliga partiklar från dieselförbränning? Och hur kommer man då till just ovanstående matematiska samband? Jag anar politik i sin sämsta bemärkelse bakom det hela!
det är pga den kungliga svenska avundsjukan, eftersom en diesel drar mindre kan ju någon råka tjäna lite på det. Då blir det orättvist för de som kör bensinbil, och så kan vi ju inte ha det. Alla ska ha det lika illa.
Dieselskatten skall enligt politikerna motsvara de större miljöskador som en dieselbil förorsakar som utöver partiklar också är kväveoxider mm. Det känns inte rättvist med tanke på att moderna dieselbilaar är utrustade med anordningar för att motverka de skadliga miljöpåverkningar som dieslmotorn har.
Sedan är det ju en annan sak att dieselbilar idag är mycket roligare och behagligare att köra än miljöbensinare eller etanolbilar.
Jag kör mycket hellre min Ford Grand C-max med 110 hästars diesel än den drögiga Ford Focus med etanolmotor som min kompis har. Skillnaden i skatt är väl använda pengar i den jämförelsen.
Ja det var andra bullar för 10-15år sen när dieseln kosta flera kronor mindre än soppan men nu ligger den på samma nivå, sen ska man inte förringa inköpspriset och underhållet, miljöbilar kostar oftast lite mer så man måste verkligen köra långt för att tjäna några kronor sen ska partikelfilter bytas och sånt kostar tex 10-12.000kr på Volvo C30.
Varför i all världen är det så krångliga beräkningar av av bilskatt. Det enklaste och mest rättvisa vore ju att slopa bilskatten och i stället höja skatten på bränslet. D v s man skattar i relation till hur mycket man kör och hur mycket bilen förorenar. Med nuvarande system skattar den som kör 500 mil/ år lika mycket som den som kör 5000 mil
Ja detta är rena parodin men det har fordonsskatten alltid varit med den gemensamma faktorn att Dieselbilen alltid har varit orättvist beskattad.
Förutom det faktum att man har valt ett skattesystem som knappt någon begriper så faller det på så många punkter att man undrar om de som skapat systemet verkligen är friska i huvudet!
Dessutom har det säkert kostat åtskilliga miljoner att komma på något så dumt med främsta intresset att staten inte skall förlora några intäkter mot tidigare system.
Man får heller inte trampa för mycket på utsatta individer i samhället varpå man samtidigt behåller även det gamla beskattningssystemet på äldre bilar,vilket gör det hela till en stor Cirkus.
Vad skatten på en bil kostar om 5 år vet vi förövrigt inte...vi vet heller inte vad den kommer att kosta om 2 månader då dessa beslut tycks tagas efter behov.
Det mest rättvisa vore väl ändå att skatta ALLA bilar jäms över efter koldioxisdutsläpp.
Grundavgift på 400 kr för elbilar då det inte blir några roliga sviter för miljön när elbilarna ska återvinnas eller vid ev. trafikolyckor. Och det ska vara en avgift öronmärkt för att ta hand om batterierna på ett miljöriktigt sätt.
Detta skulle innebära att äldre bilar från 90-talet (Volvo 850, Saab 9000 t.ex) som släpper ut runt 240 g skulle kosta 2400 kr, medans en modern snålbil som släpper ut 90 gram skulle kosta 900 kr. Extra avgift på 1000 kr om katalysator saknas.
Utläppen kan beräknas på förbrukningen om uppgifter saknas, alt. att ha en fast skattesats på 2000 och en krona per kg. tjänstevikt om uppgifter om utsläpp saknas.
Detta skulle gynna nya snåla bilar på alla plan, men samtidigt inte skinna oss som inte har möjlighet att köpa en ny bil.
Läste b.t.w här någonstans att den billiga skatten på nyare dieslar med DPF bara gäller i fem år? Någon som kan bekräfta detta, har googlat som en tok. Jag tänker ju inte köpa en 4 år gammal begagnad bil om den efter ett år kostar lika mycket som min gamla dieselbil i skatt...
Borde skatten inte vara baserad hur mycket du kör ? Så var det tidigare. Vilken bil "spyr" ut mest avgaser, en som avger 170g/km med en årlig körsträcka på 500 mil eller en som avger 120 g/km som körs 2000 mil. Som det är nu så subventionerar långkörarna ur ett miljöperspektiv.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.