Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har tittat lite på Sveriges bilpark och vad man betalar för en bil i olika länder. Till exempel för en Toyota Prius i grundutförande så betalar man i USA motsvarande 153 000 kronor, i Tyskland 230 000 kronor och i Sverige 267 500 kronor.
Vad är det som gör att det är så stor prisskillnad? Beror det på att det är olika momssatser i länderna?
Jag ser att Sveriges bilpark består till 50 procent av bilar årsmodell 2000 eller äldre och dessa kör 38 procent av den totala körsträckan. Genomsnittförbrukningen på bilarna i Sverige är (väl) ganska hög i förhållande till andra länder och orsaken till detta är (väl) den stora andelen gamla bilar.
Att detta i sin tur beror på den stora skillnaden i nypris på bilarna kan alltså vara ganska sannolikt, eller? Har ni några tankar och förslag kring detta
Hans
SVAR:
En bils pris sätts efter förhandlingar mellan tillverkare och importör. Hänsyn tas då till många fler faktorer än bilens tillverkningskostnad. Framför allt är det marknadsstrategiska aspekter som spelar in (vilken konkurrens man har, vad man vill åstadkomma på marknaden med mera).
Detta innebär ofta att bilar är billigare på en exportmarknad än vad de är i ”hemlandet” där märket har en stark ställning. En Citroën är till exempel billigare i Sverige än vad den är i Frankrike. En biltillverkare som vill ”köpa” sig marknadsandelar i ett land kan ha en märkbart lägre prisprofil under några år.
Olika momssatser spelar naturligtvis in liksom valutornas ställning på världsmarknaden.
Äldre bilar behöver inte, per definition, betyda hög förbrukning. Det finns länder som under hela efterkrigstiden dominerats av bränslesnåla bilar. Att den svenska medelförbrukningen är hög beror i första hand på att vi av tradition kör stora bilar.
Ser vi till tjänstebilsflottan är det fortfarande stora och relativt tunga bilar som dominerar och då blir förbrukningen därefter.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Främsta orsaken att köpa en Prius är att bränsleförbrukningen är lägre. För att vara attraktiv på en marknad så måste det gå att räkna hem den högre investeringskostnaden med lägre driftskostnad. Alltså blir försäljningspriset direkt beroende av bensinpriset i landet. Priset på en vara är inte kopplat till vad den kostar att tillverka, det är kopplat till vad någon är beredd att betala; mellanskillnaden kallas vinst.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.