Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har en Saab 9-3 Aero -04. Plötsligt medan jag körde med bältet på fick jag höra ett ljud och bältet förlorade spänningen. Saab/GM i USA återkallade samma bilmodell två gånger och den senaste var i mars 2010 på grund av samma fel.
I Sverige nämner ingen felet, trots att det är säkerhetsrelaterat. Ska jag i alla fall bekosta det själv? Det kostar
4 000 kr för bältet och 1 200 för arbetet. Vem ska jag kontakta? Snälla jag behöver råd!
Rebecka Andersson
SVAR:
Saab bekräftar att de känner till problemet och att felet ska åtgärdas kostnadsfritt. Det enda du behöver göra är att kontakta verkstaden, så kommer de att utföra arbetet kostnadsfritt.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då kommer nästa intressanta detalj... det blir alltså verkstaden som betalar detta på en 7 år gammal bil, för SAAB har ju inte en spänn i kassan... men det var ju ingen fara att köpa ens en ny SAAB har det ju sagts här förut. Skulle vara intressant att höra av Rebecka när hon varit på verkstaden hur det utvecklade sig.
Saab betalar fortfarande ut garantier. Det är väl så att för varje bil som säljs så avsätts pengar i en garantifond. Frågan är när den sinar...
Jes_: Det är lite konstigt. Vet inte hur det funkar riktigt, det där. Kanske det handlar om en utländsk fond? Ska se om jag kan få reda på vad som gäller. För pengar betalas fortfarande ut.
Hrrm. Vadå? En sju år gammal bil. När ska man betala saker själv då menar artikelförfattaren? Saker går sönder. Är det säkerhetsprylar så bör du väl få dem fixade innan du kör vidare.
Nu vet jag att SAAB fixar dessa fel, men det är ju ändå fånigt på en 7 år gammal bil. Bättre med 5 års generell nybilsgaranti isf.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.