Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har en Volvo S80 -07 och före den hade jag en -04. Jag har haft många bilar under årens lopp men jag har aldrig varit så nöjd med en bil som med den jag har nu.
Vad kan det bero på att S80 ligger så risigt till i registreringsstatistiken? Hur länge tror ni att S80 kommer att finnas kvar som modell?
Åke Sidenlund
SVAR:
Volvo S80 är en populär bil på många marknader, USA, Kina, Ryssland och delar av Europa. Att Volvo S80 inte säljer i så stora volymer i Sverige beror på att Sverige inte är en sedanmarknad. Svenskarna föredrar hel- eller halvkombibilar. Volvo V70 är ju Sveriges mest sålda bil sedan många år. Samma förhållande gäller S40 kontra V50.
En invändig uppgradering sker nu av S80 och det tyder på att modellen kommer att leva kvar ett tag till.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om Volvo S80?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror det beror på att S80 är så oerhört tråkig att köra och designen får en ju inte att lyfta på ögonbrynen. Detta är i alla fall min personliga syn på S80. Rent tekniskt är den väl varken bättre eller sämre än andra bilmärken.
Att den skulle vara så sinnessjukt mycket tråkigare att köra än V70, så att det skulle motivera skillnaden i försäljning karossvarianterna emellan - det tror jag är en väldigt tvivelaktig analys. Tvärtom är det väl precis som Bengt skriver, svensken föredrar kombi.
Sverige är ju kombiland, så det är ju inte så konstigt. Sen tror jag att den som faktiskt väljer en sedan är lite tveksam till Volvos design, de är ju tyvärr ganska tråkiga.
...och en Apple iPhone är dyr att serva och reparera i jämförelse med en Televerket Dialog. Äpplen och päron, någon?
leifers inlägg är ju rätt komiskt: Först skriver han att S80 är en premiumbil för att i nästa andetag skriva att den inte alls håller samma kvalitet som den typ borde. Hmmm, har inte leifers (felaktiga) resonemang så här långt varit att något skall hålla extra bra för att få kallas premium? Ändå nämner han S80 som premium.
Jag skriver det för sista gången: Premium har inte nödvändsigtvis med hållbarhet att göra - det är märkets totala position på marknaden och produkternas mottagande och appeal på marknaden som avgör vad som är premium eller inte. Som någon skrev så bra: Du blir inte mättare för att du äter på en stjärnkrog jämfört med Sibylla, men du betalar för en upplevelse och för att få något som tilltalar dina sinnen på ett bra mycket bättre sätt. Du sitter inte bättre i en "fast monterad" 40 000-kronorssoffa av dyraste skinn jämfört med en 9 000-kronorssoffa i fuskskinn från IKEA, men upplevelsen av ädelt material tilltalar dina bättre bra mycket bättre. Skinnet i 40 000-kronorssoffan tål inte barnens leksaker bättre än IKEA-soffan - garanterat tvärtom! Men fortfarande lever känslan, upplevelsen och belåtenheten med utförandet upp så mycket bättre mot dina krav jämfört med den billiga 9 000-kronorssoffan från IKEA. Dock: Allt det här ställer krav på betraktaren. Saknar man denna förmåga att tillgodogöra sig det flärdfullare, exklusivare och mer perfekta utförandet går man lätt bort sig i en diskussion av det här slaget.
Jag tackar för mig i den här artikeln och säger skål!
Håller med Simon_D - en bekant hade provkört en S80T6 (en sån laserblå av första generationen - Ocean Race kanske?) och han sa det var den tråkigaste bil han någonsin kört.
De som offrar lastutrymme för att köpa en sedan vill ha något i utbyte. En understyrd rullande soffgrupp känns nog inte så aktuellt då.
Ganska talande kommentarer från några flitiga signaturer som tydligt belyser att ni inte förstår skillnaden på en Sibylla korvkiosk och en trestjärnig Michelin resturang.
Ni kan roa er att fundera på vad jag menar....för några av er kan detta förmodligen vara ett riktigt knivigt problem. :-))
Då jag inte är någon gråsosse valde jag och min barnfamilj en snygg helt ny S80 framför en silverfärgard V70.
På vägen hem så gav jag den en extra rostskyddsbehandling vilket rekommenderas för alla bilar. Jag tänker behålla den länga då säkerheten lär klassas som vettig även om många år. S80 är en säker bil så... Men rost är fult, dyrt och minskar säkerheten för mig och mötande. Och en så dyr sak som bil vill man ju inte ska bli förstörd. inte ens om man bara gav 10 000 för den. det är pengar det med. och så vill man inte bli av med andrahandsvärdet. bilvård äro billigt.
t o m volvoraggarna köper kombi i den mån de hittar billiga på nära håll i detta jävla kombiland. kombi är en ful bil för barnfamiljer och gubbar med utflygna barn.
hemma i wittenberg kör vi minsann seda.
Håller med Leifer: S80 siktade högt, men kvaliteten var undermålig, och modellen blev ointressant.
Att varenda led i framvagnen var utsliten redan innan 10.000 mil var inte ovanligt, plus en massa annat krångel.
Vill man vara med i premiumklassen, så duger inte sånt.
Tycker annars att den nyare S80 är en betydligt attraktivare bil än S60, och det är synd att S80 säljer så dåligt. Beror säkert på de gamla "meriterna"...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.