Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Metalliclack verkar oftast vara ett tillval. Varför är inte servostyrning tillval? Och askkopp. Och stereo. Och mugghållare. Och baksäte.
Att servostyrning behövs på stora tunga bilar är en sak, men till och med redaktören klagar över Fiat 500:s servostyrning (läs artikel här). Den behöver ingen servo kan jag tänka.
Om man nu behöver all utrustning och gott om bagageutrymme är Volkswagen Caravelle i lång version ett bra val. Med servostyrning och grill. Bagaget kan läggas på pall och lastas med truck.
Jan Erik Andersson, Eksjö
SVAR:
Den kostsamma komfort- och säkerhetsutrustningen kommer alltid först i de dyrare bilmodellerna. Så var det med luftkonditioneringen, de elektriska fönsterhissarna, ESP-systemet och så vidare.
Så småningom letar sig utrustningen fram till standardbilarna också och då finns ingen återvändo. Då kräver kunderna helt enkelt att den ska finnas. En lätt bil skulle klara sig utan servostyrning men moderna däcks bättre vidhäftning gör dem mer tungstyrda i låg fart.
Askkopp är faktiskt tillval i flera bilar idag. En enklare stereo finns i de flesta bilar men ska du ha något mer kvalitativt så kostar det pengar. Mugghållaren är intressant, där råder stora skillnader. Saab till exempel introducerade en mugghållare mest för att man funnit en så genial lösning på problemet.
I Kia Carnival finns 14 stora mugghållare medan nya Citroën DS4 inte har någon. Citroën hävdar att om man ska dricka kaffe då stannar man bilen och besöker ett kafé istället.
Beträffande metalliclacken så var den standard på Citroën 2CV när den introducerades 1949. Idag kostar den extra på de flesta bilar. Tiderna förändras och så gör vår uppfattning om vad som bör finnas på en bil eller inte.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att fickparkera en bil utan servostyrning går ju att göra men är inte speciellt roligt. Med servostyrning räcker det men en hand på ratten för att fickparkera och det är bekvämt om man vänder sig om och tittar bakåt. Även på en liten bil underlättar detta
Jag är mer konfunderad över att inte blinkers är standard på nya bilar.
Blinkers verkar vara ett speciellt dyrt tillbehör på BMW, Audi och M-B.
Jag har en stor svaghet själv, jag kan inte tankeläsa. Därför vore det smidigt om de som köper ny bil idag, kryssar i rutan för "blinkers".
Trafik-paketet är tydligen ett dyrt tillval.
Allt färre bilar med detta i dag.
Trafik-paketet innehåller blinkers och backspeglar.
hultarn, vilka fördomar alt. felobservationer. Jag försöker hålla lite statistik i huvudet på det här med blinkersanvändningen och så vidare och det är i stort sett jämt skägg mellan alla bilmärken.
För övrigt en ganska krystad fråga (som många andra). Så när som på den exemplifierade askkoppen är det så att nästan alla bilköpare idag ändå skulle köpa servostyrning, stereo, mugghållare OCH baksäte (!). Alltså blir det både billigare och framförallt mer produktionsmässigt fördelaktigt för tillverkarna att förse bilarna med den här utrustningen redan från början (dessutom skulle det bli nästintill omöjligt att klara logistiken och alla utförandevarianter om varenda liten detalj skulle beställas var för sig). Däremot är metalliclacken så pass dyr och väljs inte av tillräckligt många för att man ska kunna "påtvinga" alla bilköpare denna. Dessutom vill många bilköpare av olika anledningar inte ha metallic på sin bil och därför måste den köpas separat. Inte heller jag är övertygad om att jag köper metallic nästa gång. Solid svart är bra mycket svartare (och "fetare") än "prickig" metallic. Och så är det det här med en eventuell omlackering.
Allt det här en fråga om att avgöra vilken utrustning tillräckligt många bilköpare ändå skulle köpa och då montera den direkt från början och vilken utrustning som tillräckligt få bilköpare skulle köpa och då i stället ta extra betalt för den.
jag antar att frågeställaren skulle gnälla rejält när han inte får något vidare inbytespris för sin "nakna" bil... bara för att han inte vill ha/anser sig inte behöva servostyrning lär ju 99% av alla andra vilja ha det och den bilen blir iskall i beg.hallen... vet en person som envist hävdade att han minsann inte behövde AC på sin nya Skoda. han var skitsur när han skulle byta in den några år senare, nästa bil fick AC...
Blinkanvändning är en kulturfråga och har inget med märken att göra. Det är bara ett önsketänkande. Varför kan inte media göra det trendigt med blinkning, gärna via humor.
Alla solidlacker får väl också klarlack nuförtiden så extra kostnaden vid tillverkningen av metallic är nog liten. Det handlar som vanligt om att skapa lågt inroparpris och sedan krama ut lite mer när man fastnat i fällan och ska köpa.
Tack Hultarn, den var bra!
jag tycker att det har blivit för mycket status i bilägandet.Säkerhetsutrustning skall ej gå att välja bort.Jag saknar en ny bil med rejäla stötfångare,kraftiga sidolister så att man törs parkera vid stormarknader mm.jag vill inte betala för elspeglar,elfönsterhissar och annat lulllull som är dyrt att reparera när det går sönder.
Jag saknar en modern Volvo 740!
En stor, säker bil men som man inte behöver betala för elhissar om man inte vill saknar jag.
Dock inte en modern 740 som någon skrev, snare en modern 240 så att vi slipper diverse kvalitetsbrister. (Hatar förövrigt 740!)
För att hålla nere bilpriserna i annonsen för att locka kunder har olika tillverkare börjat spara in på diverse saker. Men inte elhissar och sådant skräp utan på "nödvändiga" saker som skyddande bilmattor, instegslister (som är ett måste på vissa konstruktioner) mm! Sådant man ändå köper till.
Ta upp detta i era tester ViB.
Sitsvärme, farthållare och manuell AC vill jag ha - resten hade jag utan vidare klarat mig utan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.