Nästa artikel
Bilfrågan: Högerregeln fungerar inte?
Bilfrågan följer upp

Bilfrågan: Högerregeln fungerar inte?

Publicerad 14 juli 2011 (uppdaterad 14 juli 2011)
"Signaturen Spyker 9-3 berättade tidigare om att högerregeln är satt ur spel i deras område. Detta är ett större problemet är än så." Vi Bilägare följer upp.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

KOMMENTAR:
Signaturen Spyker 9-3 berättade i en tidigare bilfråga om att högerregeln är satt ur spel i deras villaområde. Detta är ett större problem än så. Åtminstone här i Göteborgstrakten tycks den inte fungera alls, någonstans! Kolla på stormarknaders parkeringsområden, till exempel.

Om inte annat är skyltat gäller högerregeln i korsningarna där, men tillämpas inte. Jag har försökt att förmå beslutande myndigheter att på flera ställen införa riktiga huvudleder med skyltad väjningsplikt på anslutande gator, men utan framgång. Det tycks inte finnas något intresse för att ta på sig den kostnad detta skulle medföra. Och cirkulationsplatser (rondeller) kostar säkert ännu mer, men fungerar bra tycker jag. Så problemen består. Högerregeln fungerar inte alls!

Samtidigt är det anmärkningsvärt att Bo Göingberg, Transportstyrelsen, proklamerar att man gör ”klokt i att följa denna lokala praxis”. Men naturligtvis kan ju inte alla känna till vilka eventuella praxis som gäller på olika platser!

Och, som Göingberg också påpekar, högerregeln avgör skuldfrågan om olyckan skulle vara framme! Nej tack, inga informella regler i trafiken! Alla ska känna till och följa de formella reglerna.


Gunnar Klarbäck, Partille

SVAR:
Så länge vi inte har datorer bakom ratten i bilarna kommer vi att få stå ut med våra mänskliga svagheter. Att vi inte enbart tänker i ettor och nollor utan reflekterar över reglers tillämpning kan ibland vara positivt, när man kanske kommer till slutsatsen att ”jag kan lika gärna vänta”, även om högerregeln säger att det är den andra bilen som har väjningsplikt, men också väldigt negativt när förare struntar i regler för att komma fortare fram på andras bekostnad.

Respekt för våra gemensamma spelregler i trafiken är viktigt men också sunt förnuft och en defensiv attityd i samspelet med andra trafikanter.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Tycker du att högerregeln fungerar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-14 09:54
Raymond K (ej verifierad)

NEJ, högerregeln fungerar inte, ingen tycks bry sig om den.

#2 • Uppdaterat: 2011-07-14 10:37
Gösta_L

Detta är mycket oroväckande, att regler och förordningar ej följs.
Högerregeln är trots allt den mest grundläggande trafikregel som finns.

Dock tror jag att detta problem finns främst i storstadsregionerna. Där moral och etik inte står lika högt i kurs som i resten av landet.
Exempelvis bor merparten av alla borgare och direktörer i storstadsregionerna, vilket delvis kan förklara denna trend.

Utvecklingen är farlig, skulle varje bilist skapa sina egna trafikregler skulle snart anarki utbryta.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-14 11:17
amoC

Borde inte "borgare och direktörer" vara de varmaste förespråkarna för högerregeln? :)

#4 • Uppdaterat: 2011-07-14 14:52
FLAC

Återigen tillåts stalinisten Gösta förpesta kommentarsfältet med sina egna virriga slutsatser där allt till slut är borgare och direktörers fel, märkligt...
i mina hemtrakter ignoreras högerregeln väldigt ofta av drägg med snus och keps i gamla rostiga volvohäckar, tror inte dessa är varken "borgare" eller "direktörer"... konstigt att likställa dessa förresten, ca hälften av svenskarna röstade borgerligt, direktör måste då vara ett av Sveriges vanligaste yrken...?

#5 • Uppdaterat: 2011-07-14 17:18
Jordnära

Jag arbetar i en mindre ort där alla korsningar är T-korsningar och där INGEN följer högerregeln. Kommer det nån främling blir det risk för krock.
Orsaken är att alla inser att högerregeln är ineffektiv på T-korsningar i mindre samhällen. Det borde införas en särskild skylt för T-anslutningar utan att införa huvudleder på raksträckan. Kanske skylten skulle kunna vara en lämna företräde med en speciell baksida som syns åt raktsräckan.
Transportstyrelsen måste tänka om och inte gömma sig bakom den enkla men dåliga lösningen som den universella högerregeln är. Det är regelverket som är fyrkantigt. Inte alla människor som inser att det är fel att bilar som redan rullar ska stanna för bilar som ändå nästan står stilla. Det kan inte vara miljövänligt.

#6 • Uppdaterat: 2011-07-14 19:30
Hundter

Jag blir så förb-t less på att läsa Göingbergs lagom attityd! Om inte si så gäller så och lite lagom finns från förarna! Vad är detta för lagtolkning? Av en myndighetsperson?
Högerregeln gäller överallt punt och slut! Det ska inte finnas några tolkningar! Vi har en klar lagtext på detta område! Så varför inte Göingberg känner till detta är ett mysterium! Kanske dags för en "sommarskola"!

#7 • Uppdaterat: 2011-07-14 19:46
Audi A5 SB

Ja, det är skit det där med T-korsningar. Högerregeln funkar inte alls bra där. Kör man här i Gbg strikt efter högerregeln, så smäller det. Gäller även i mindre städer. Även i fyrvägskorsningar är det lika illa; "Ja, men du kom ju från den mindre vägen" är en typisk kommentar. (Jo jag brukar förklara för vissa förare vad som gäller när dom går upp i atomer och tvingas bromsa.)

I Norge är allt bättre; högerregeln gäller. Punkt. Därmed blir en svensk i Norge och en norrman i Sverige en veritabel dödsfälla.

#8 • Uppdaterat: 2011-07-14 20:02
Focus

För en liten del förare gäller inga regler alls, hastighet,
högerregel, företräde för gående eller cyklister, listan kan göras hur lång som helst. Jag tror en del av orsaken till detta är alla de regler som folk uppfattar som onödiga och dessutom omöjliga att övervaka, bara för att ta ett exempel 30 km/tim inne i villaområde. alla förare som kan tänka kör inte fortare än 30, de som inte tänker struntar i en skylt vad det än står på den.

#9 • Uppdaterat: 2011-07-14 21:21
Hundter

Vi har som bekant högertrafik i Sverige och som i alla andra länder med högertrafik gäller högerregeln utan undantag. Men smäller ni för att inte ha iakttagit denna regel, hänvisa då till Göingberg, som kommer och förklara i rättegången som följer! Personligen tycker jag att Göingberg ska ställa sin plats till förfogande eller gå en kurs i trafiklagtext! Eller sluta att uttala sig i pressen och visa sin okunskap!

#a • Uppdaterat: 2011-07-14 23:16
raggej

Så länge det inte är skyltat annat så gäller lagtexten, dvs högerregeln, även i Göteborg och Stockholm. Lokala ovanor, som även tillämpas i rondeller, är totalt livsfarliga så länge som det är tillåtet att köra utanför hemorten där man kan ovanorna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.