"Jag gillar att byta tändstift själv och har därför en fråga. Vad ska man egentligen använda för fett?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag gillar att byta tändstift själv och har därför en fråga. Vad ska man egentligen använda för fett för att fetta in gängorna med så att stiften inte fastnar i toppen?
Gnistkalle
SVAR:
Du ska inte fetta in stiften alls. Ytbehandlingen på stiften är sådan att de inte fastnar i toppen även om den är av aluminium. Detta är gjort för att moderna stift sitter länge i motorn och ska, även efter flera år, vara möjliga att gänga ur utan att de fastnar.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förutsatt att tändstiften är av hög kvalitét med bra ytbehandling kanske man borde tillägga i svaret.
Att nämna ord som Bosch och kvalitet i samma mening när man pratar om tändstift är ju som att svära i kyrkan. Det första jag fick lära mig när jag började jobba som bilmekaniker var att om en bil gick ryckigt, ojämn eller allmänt illa skulle man kolla om den hade Bosch-stift. Hade den det var det bara att byta till nya så var chansen stor att problemet var löst.
Kan tillägga att mitt första jobb var på en Boschverkstad, så bilarna fick givetvis nya tändstift från Bosch, ett säker sätt att få kunden att komma tillbaka :-)
Jag tror nog att alla tändstift idag har bra ytbehandling.
Men att NGK skulle vara skittändstift håller jag inte med om.
Bl.a. Saabs motorstyrningssystem som använder tändstiften som givare är avstämda för NGK så där gäller det att passa sig och inte byta fabrikat.
Kan inte annat än hålla med de två senaste, du har totalfel där Stoor!
Även jag som jobbar som biltekniker tycker Bosch är överskattade på många av sina prylar, däribland tändstift.
De bästa tändstiften med jämnaste kvalitén är NGK och Denso. Och Champion eller de flesta andra märken spelar inte ens i samma liga där...
Det finns dock gammla volvo-bilar där NGK-stiften inte passade lika bra som "Volvo orginal" men det var förmodligen så enkelt att man rekomenderat lite fel stift till just dessa bilar.
Denso är nog mer rätt om kvalitets tändstift.
Fast då kostar det lite mer.
I de flesta fall är faktiskt jämförbara kopparstift Toyota orginal vilket är Densostift billigare än tex Renault Orginal som är championstift eller Volvo Orginal som vi har alla tre har på vårt reservdelslager så där kostar inte Densostiften mer trots betydligt bättre och jämnare kvalitét.
I gamla gjutjärnstoppar var det ofta nödvändigt att fetta in stiftens gängor, knappast i dagens material.
Beträffande stiften har var och en sin favorit men jag sätter en slant på NGK.
Att märka skillnaden i mellan nya tändstift av olika märke när det gäller gaspådrag och liknande måste vara något liknande "Placeboeffekt".
Håller med, Focus. Liknande fenomen förekommer i audiofilkretsar, där folk på det bestämdaste hävdar att de kan höra skillnad på olika högtalarkablar.
Jag har på nån droppe olja, men det är inte för att dom ska gå lätt att lossa nästa gång, utan för att dom ska gå lätt att skruva i, och man känner lättare att det blir rätt moment.
Men dom flesta bilar idag har väl stift som går minst 10.000 mil, så det är få som behöver byta på sin bil innan man bytt bort den.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.