Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
I lördags när jag skulle åka ut en sväng skedde följande: batterisymbolen tändes och elsystemservice erfordras. Det gick inte att svänga på ratten och bilen gick inte att köra.
Bilen bogserades bort och jag fick ett samtal i dag från verkstad att drivremmen har gått av och andra grejer ska lagas vilket kommer att kosta mig 14 000 kronor.
Detta är en Volvo S80 (-04) och har kört under 10 000 mil. Är denna kostnad rimlig, är det inget som ska gå på garantin?
Paulina
SVAR:
Förmodligen har drivremmen för generator och servopump brustit. Bilen borde ändå ha gått att köra även om styrningen hade känts tyngre. Säkrast ändå att bärga.
Du skriver inte vilka fel som ytterligare uppkommit och det är därför svårt att avgöra vad som är rimligt eller ej. Din bil är cirka sju år gammal vilket innebär att såväl nybilsgaranti som maskinskadeförsäkring upphört att gälla. Tyvärr.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det verkar orimligt dyrt att behöva betala 14000:- för att montera en ny drivrem.
Det verkar som om det antingen uppstått följdfel då remmen gick av eller att verkstaden passar på att salta rejält.
Här gäller ju att få en utförlig specifikation över nödvändig reparation innan man godkänner den.
Fullständigt horribelt!
Jag råder Paulina att anmäla verkstaden, detta är ett solklart fall av ocker.
Remmen driver bara generator och servopump, och ingendera kan gå sönder av att remmen stannar. Remmen i sig är mycket enkel att byta på S80. Om trasiga bitar har tagit sig in till kamremmen (Osannolikt) kan värre fel ha uppstått. Om det bara är drivremmen, betala inte mer än 3000:- om dom så byter spännhjulet samtidigt.
Troligvis hänger det på att de måste lyfta ur motorn ur bilen. På samma sätt som att det ofta är horribelt dyrt med kamremsbyte då det helt enkelt inte går att komma åt allt när det sitter monterat i motorrummet. Allt måste kopplas ur, motorn måste troligen delas från växellådan osv.
Att det skulle gå på garanti känns dock ytterst långsökt. Maskinskadeförsäkringen borde dock täcka det.
Det är ganska enkelt att byta både kamrem och drivrem på en S80. Jag har själv gjort det och man behöver inte alls ta bort motorn. Varför gissar vissa personer vilt i den här spalten?
Jag har sett fall där drivremmen "repat upp" sig, och de lösa trådarna vindat in sig i kamtransmissionen. Kan ju vara det som har hänt i det här fallet. Dessutom kan ju inte uteslutas att exvis generator eller AC-kompressor skurit och därmed orsakat remhaveriet. Då blir det ju dyrare. Hade varit intressant att få reda på mer!
Dubbelpost
Roger Skagerström, vad är det för smörja du skriver??? Motorn behöver inte monteras ur för byte av några remmar! Bytte själv kamrem och drivrem på en 850 för ett tag sedan och allt kommer man åt ganska lätt på vänster sida (om man står framför motorn och tittar på den samma).
Men till frågan. Frågan är som vanligt dåligt formulerad. Att en rem måste bytas är en sak men vad betyder "andra grejer"? Bengt Dieden har helt rätt i att det är omöjligt att ha en åsikt om kostnaden när det inte preciseras exakt vilka "grejer" som ska bytas. Men är det bara remmen och spännrullen borde typ 3 000 kronor räcka (tar ca en timme på verkstaden). Att andra saker skulle ha gått sönder samtidigt känns orealistiskt.
Som andra har varit inne på: Det luktar ocker och ruffel och lur lång väg. Tyvärr tror jag också att bara för att ägaren är en tjej ser verkstaden en chans att plocka ägaren på pengar med tanken att "tjejer fattar ändå inget". (Jag har tyvärr själv bevittnat en liknande situation där en kundmottagare sa till en dam i andra "kassan" att typ "Jo, du förstår, vi måste bla bla därför att bla bla ..." samtidigt som jag insåg att i praktiken inget av det som idioten pratade om behövde åtgärdas.) Självklart kan du glömma garantin. (Hur kan men efter sju år och kanske 7 000 mil ens tro att garantin skulle gälla?). Däremot KAN maskinskadeförsäkringen täcka största delen av skadan beroende på vilka villkor som gäller angående ålder och körsträcka. Titta i försäkringspapperena.
Men rent generellt ska Paulina (snyggt namn, förresten!) ställa verkstaden mot väggen och tvinga dem att exakt visa vad som har gjorts OCH tvinga dem att förklara om alla "andra grejer" verkligen behövde bytas. Dra dig inte för att visa din misstänksamhet. Du kan gott antyda för dem att om de har lurat dig kan det bli tal om anmälan för t.ex. bedrägeri. Då brukar det bli annat ljud i skällan. Ett annat tips är att du anlitar en motorkunnig (t.ex. en bekant eller någon bekant till en bekant som är bra på bilar) som kan vara med dig eller i vart fall hjälpa dig med tips inför "matchen" med verkstaden. Jag skulle inte bli förvånad om allt över 3 000 kronor är ett rent lurendrejeri.
amoC inlägg ger lite mer info om eventuella följdskador. Som sagt Paulina, förbered dig och tvinga verkstaden att i detalj beskriva vad som har gjorts och varför. Tyvärr har jag sett fall där verkstaden har bytt grejer som inte behövde bytas bara för att ha samma grej i reserv och på så sätt tjäna pengar två gånger. (Vet till och med en mekaniker som tog hem den "trasiga" grejen och sålde den privat.)
Vi har på mitt jobb varit med om att axeln på servopumpen går rakt av på Volvo S80 vilket även kan förstöra tex remmen, hände tex på en bil som hade gått ca 2500 mil(!) och var lite över 2 år gammal...
Servopumpen var inte det minsta billig och Volvo vägrade stå detta på garantin då garantitiden ju gått ut för ca två månader sedan enligt deras sett att se på saken trots att det uppenbart måste handla om ett rent produktionsfel på en bil som gått så lite.
Är detta ett liknande fall eller om något annat skurit som är driven av aggregatremmen (tex generator/AC-pump som jag varit med om på V70) så kan det bli dyrt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.