Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Har nyligen köpt en Mercedes C220 kombi 170 hk. När jag köpte den pratade försäljaren om att man lätt kunde ”uppgradera” den från 170 till 210 hästkrafter och att man minskade förbrukningen från cirka 0,50 l/mil till 0,45 samtidigt. Det skulle kosta ungefär
8 800 kr. Vad vet ni om detta?
Bernt Zettervall
SVAR:
Det är inga svårigheter, och är inte särskilt dyrt, att öka motoreffekten på en modern turbomotor genom att modifiera motorstyrningen. Många biltillverkare väljer att själva sälja samma motor med olika maxeffekter. Effektökningen uppnås genom ökning av vridmomentet vilket kan negativt påverka livslängden hos till exempel växellådan. Använder man den högre motoreffekten ska naturligtvis även bromsarna uppgraderas i samma takt. Alla modifieringar av detta slag är dock förbjudna om de inte görs av tillverkaren själv eller med tillverkarens komponenter (exempelvis Brabus).
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ViB's svar var ju tyvärr inget svar på frågan om man kunde minska förbrukningen genom att öka effekten. Märkligt eftersom ViB dessutom har frågan som rubrik....
mcregor, den här "frågaspalten" kan ViBilägare lika gärna sluta med eftersom man aldrig eller nästan aldrig kan svara (eller glömmer att svara) på själva frågan - och ofta har svaren flera gånger varit direkt felaktiga. Och trots kritik mot svaren från många läsare har jag nästan aldrig sett Bengt Dieden ta till orda här i spalten. De andra redaktionsmedlemmarna hoppar in vid behov men inte Bengt, inte. Man kan undra varför ...
"även bromsarna ska uppgraderas i samma takt."
Varför då, blir bilen tyngre vid mer hästkrafter?
Om du kör med 170 eller 210hk i 200km/t vad är skillnaden vid inbromsning?
En myt alltså.
Att man skulle minska förbrukningen med 10 % från 0,5 till 0,45 allt annat lika även vad gäller avgas emissionerna tror inte på. Varför skulle fabriken inte göra det från början i så fall? Det skulle ju inte kosta dem ett öre men vara ett mycket användbart försäljningsargument i dessa tider.
Även om samma motor finns med olika effekter så är bränsleförbrukningen lika om motorn sitter i samma bil. De 8000 kr som försäljaren troligen har provision på är att kasta pengarna i sjön. Man får inte tillbaka en krona men det kan däremot kosta mycket.
@snabb95: Jag håller med dig helt - om det var så enkelt att minska förbrukningen med 10 % så måste det ju vara synnerligen intressant för biltillverkaren och då borde det redan vara infört som standard. Att "trimma" för högre effekt och/eller vridmoment är en sak men att det skulle innebära minskad förbrukning låter klart tveksamt.
Frågan är alltså:
Kan en motor ge mer effekt och samtidigt också minska förbrukning?
Såvvitt jag förstår beror det helt och hållet på motor och sidokomponenter.
Hade en Audi A3 1.9 diesel 105 hk som skrämdes upp till 150 hk.
Med den motorn blev allt bättre: Lägre förbrukning och otrolig mycket bättre vrid och "performance". = Förbrukiningen ändrades inget trots allt annat.
Mersafånober
Detta är ett öppet forum och du argumenterar mot dig själv
Detta är väl inget konstigt? Man trimmar motorstyrningen bara.
Många trimningsföretag idag erbjuder chipstrim till bilen som ökar hästkraftsantalet ca 10% och samtidigt minskar bränsleförbrukningen.
"Med den motorn blev allt bättre: Lägre förbrukning och otrolig mycket bättre vrid och "performance". = Förbrukningen ändrades inget trots allt annat."
Riktigt motsägelsefullt! eduardovitch.
Det kan väl inte bli lägre förbrukning, samtidigt som förbrukningen ändrades inget trots allt.
Luft- och rullmotstånd, därmed energiförbrukning och bränsleförbrukning ökar inte för att max möjligt effektuttag (som nästan aldrig utnyttjas) ökas med 10, 20 eller 30 %.
Hackenbush @ Att förbrukningen skulle minska mätbart är mer en förhoppning än verklighet och om så skulle vara fallet omöjligt att tjäna något på som Jes skriver.
det var inte lätt att få klarhet i den här frågan.
Rätta mig om jag har fel men skulle det inte kunna vara så att om maxeffekten höjs så drar bilen mer bränsle om maxeffekten "används". Men om man kör normalt (med samma trimmning) så sjunker förbrukningen?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.