Nästa artikel
Bilfrågan: Längre liv för bilen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Längre liv för bilen?

Publicerad 14 juni 2012 (uppdaterad 14 juni 2012)
"Jag flög med ett trafikflygplan som var mer än 25 år gammalt. Varför kan vi inte använda bilar lika länge?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag flög häromdagen med ett Fokker trafikflygplan som var mer än 25 år gammalt. I SAS flyger fortfarande MD-80-plan av samma ålder. Varför kan vi inte använda bilar lika länge?

Kalle Flygare

SVAR:
En berättigad fråga. Det hade säkert gått om vi hade varit beredda att investera lika mycket i underhåll och uppdateringar på bilar som flygbolagen gör på sina flygplan. Förmodligen är nyanskaffningskostnaden för ett plan så stor att det lönar sig att hålla ett äldre plan i drift så länge flygsäkerheten inte äventyras.  

Det som idag är främsta skälet för nyanskaffning av flygplan på långdistanslinjerna är den större passagerarkapaciteten och den därigenom lägre bränslekostnaden. Bör vi kanske se det som ett bevis på kostnadsmedvetenhet att sköta sin bil och köra den i 25 år eller är bilägare för fåfänga och vill ha senaste modell? Vad säger våra läsare?

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

27 VW T-Cross såldes under 2019 i 3 723 exemplar, plats 27 i statistiken. Renault Captur såldes i 2 791 exemplar, plats 38, medan helt nya Skoda Kamiq såldes i 147 exemplar före årets slut, plats 185. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-06-14 12:25
KaptenOberkommando

Filips, observera särskilt att jag skrev "Det är bara att inse, en Mercedes är det enda man vill ha när bilen kommer upp i den åldern/de körsträckorna". Vad jag i första hand syftar på är den oslagbara exteriöra och interiöra perfektionen och passformen, en inredning som sitter ihop och inte gnisslar och knarrar, en inredning som fortfarande luktar ny, inte en noppa i förarsätet trots alla i- och urstigningar utan överdragsklädsel och så vidare. Fortfarande efter alla år och alla mil är det lika roligt att sätta sig bakom ratten. Hur roligt är det att sätta sig bakom ratten i en Toyota eller en Opel från sent 80-tal (om det nu ens finns någon att ta plats i ...)?

#9 • Uppdaterat: 2012-06-14 12:32
snabb95

Arbu11 @ Bromsljus och högtalare låter som mycket enkelt att fixa. En högtalare hittar du mycket billigt på bilskroten och troligen är det bara att byta bromsljuskontakten vid bromspedalen.

Risken är att man slutar sköta bilen när den blir äldre, annars skulle den lätt fungera oklanderligt i 25 år eller mer, i synnerhet nu när karossen blivit galvaniserad. Precis som i ett flygplan finns det så mycket felfri och avancerad teknik som det är synd att bara skrota.

Att elektroniken kommer att behöva bytas tillhör undantagen och i så fall finns även den lätt och billigt överkomlig eftersom relativt nya bilar krockas och eller skrotas.

#a • Uppdaterat: 2012-06-14 13:41
Cox

Kapten !
Det enda som är kvar av en MB efter 20 år är just inredningen, resten har rostat bort !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.