Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har en Volvo 945 -94. På sugledningen till bränslepumpen sitter en ”grej” som Volvo kallar för tryckregulator och tar 1 141 kr för. Min har rostat sönder och jag har ersatt den med en vanlig slang och bilen fungerar i alla fall. Vad gör den för nytta?
Jonny Schön
SVAR:
En tyckregulator brukar sitta vid motorn och reglerar bränslet till insprutningen. Eftersom ditt problem tycks finnas mellan bränsletanken och huvudbensinpumpen handlar det nog snarare om en tryckackumulator vars uppgift är att reglera bränsletrycket till pumpen och förhindra att luft kommer in i pumpen vid hårda sidokrafter.
Ersätter man den med en slang händer inget så länge man kör som folk men det kan uppstå ofarliga ryckningar om luft sugs in i pumpen vid hårda inbromsningar och hård kurvtagning. Ett problem som tryckackumulatorn ska ta hand om.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dette likner mistenkelig på en dings på min gamle Citroën BX. Den ruster det hull i etter 10 - 15 år.
Den kan erstattes med en T, drivsoff inn, drivstoff ut, og en ca 50cm lang bensinslange som er plugget tett i enden. Slangen skal legges oppover f.eks. langs påfyllingsrøret. Den skal ikke fylles med bensin! Luftlommen i slangen virker da som en buffer for å fjerne trykkstøt.
Har du monopoint injection kan dingsen bare forbikobles. Med multipoint injection må T med slange monteres.
jag tog bort denna på en datsun/nissan från tidigt 80-tal, men märket ingen skillnad på motorgången
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.