Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har en fundering inför det att jag ska börja pendla på motorväg. I dag finns flera snåla diesel/bensin-motorer som drar 0,4–0,5 liter/mil men med ganska klen effekt. Min uppfattning är att dessa ligger ganska högt i varvtal när man ligger på motorväg i 110–120 km/tim.
Vad är då att föredra om man kör mest motorväg? En ganska effektstark motor som ligger på lägre varv vid motorvägskörning eller en snåltrimmad bensin/diesel?
William Gaziza
SVAR:
En större motor har fördelar på motorvägen då man där vanligtvis använder mer motoreffekt än vid stadskörning. Varvtalet på högsta växeln blir också lägre än på en liten motor, vilket är tydligast på en bensinmotor.
Detta ska ställas mot att bilen med den större motorn drar med bränsle och kostar mer i inköp. Lägre motorvarvtal, lägre motorljud, bättre stabilitet vid motorvägsfart och bättre krocksäkerhet talar för den större bilen men, som sagt, allt har sitt pris.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vilken typ av motor är bäst för motorvägskörning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
en motor på ca 120-150 hk tuffar på ganska bra på motorväg och har då inte så högt varv men man får räkna med en bensinförbrukning på ca 0.7-0.85 L/mil beroende på körsätt.
På motorväg krävs ingen stark motor då man inte behöver accelerera vid omkörning. Jag skulle därför välja en bil med liten snål dieselmotor och farthållare. Exempel på bra bilar med denna typ av motor är Volvo drive e, BMW eller Renault, vilka lätt kan köras på mindre än 0,5l/mil i motorvägsfart.
Dieselbilar har högre dragkraft än bensinbilar av samma motorvolym och hästkraftsantal. Detta innebär att dieslarna har mer råstyrka och den kommer vid lägre varvtal, vilket är till fördel på landsväg. Räkna med att det maximala vridmomentet på en diesel ligger i regionen 1700 - 2200 varv per minut (beroende på motormodell)., medan typisk för bensinmotorer är över 4 000 varv. Detta innebär mer körkomfort för föraren.
Att en diesel har högt varvtal på landsväg håller jag inte med om. Min 1,6 liters PSA diesel ligger på omkring 2 200 varv per minut på motorväg 110 km/h, medan min tidigare 1,6 liters bensin-Renault låg på över 3 200 - 3 400 varv i samma hastighet. Båda 5 växlade lådor. Och dieseln är ju klart snålare.
Det beror ju helt på vad man lägger i värdeordet "bästa". Är det snålast så är det en liten dieselmotor i en så liten bil som möjligt. Prioriterar man komfort och mjuk, tyst gång i motorvägsfart så skulle jag välja en stor bil med 6+ cylindrig bensinmotor. Moderna bensinmotorer är rätt snåla i motorvägsfart de också.
Och ja, en diesel ligger på högre varvtal generellt i förhållnade till motorns maxvarvtal. Särskilt de små dieslarna.
Vad spelar det för roll vad motorn har för maxvarvtal? Antalet förbränningar/varv är ju inget relativt.
"Förresten, bättre prata vridmoment än hästar i denna diskussion. Man bör helst komma upp i nånstans 200 Nm (newton meter) eller mer för att kunna ha bra kraft på låga varv som passar för motorvägskörning."
Ja, men 200 Nm säger INGETING om du inte vet när man får det.
Honda S2000 utvecklar 208 Nm vid 7500 rpm
Är det en bra motorvägsbil och är den "stark" på låga varv?
Nu fick du nått att tänka på.....?
Jo, det gör det visst.
200 Nm
Men sen då?
Intressant ämne!!! Jag tror vi ska lägga in en aspekt till. Luftmotstånd. Både form och tvärsnittsyta påverkar. Förr redovisades förbrukning vid olika hastigheter. Hadde varit mycket intressant att jämföra olika bilar/motorer vid t.ex. Konstant fart 120km/h. Någon som vet om denna info finns?
Någon skrev att det inte behövs mycket kraft för omkörning vid motorvägskörning. Kanske inte, men ibland kan det vara bra att kort o snabbt öka farten för att t. ex undvika att låsa någon i högerfilen. (att den man kör om skall tvingas bromsa pga han/hon hinner ikapp framförvarande). Och kör man på långkörning med mycket last är det en plåga med lågt moment/effekt.
Leifer
"Ja sant, men vridmomentskurvan brukar se annorlunda ut än hästkraftskurvan och max vridmoment kan ligga vid låga varv."
Effekt är alltid effekt och det jag tror du vill åt är att vissa motorer har "dålig" effekt vid lägre varvtal vilket gör den maximala effekten "svårtillgänglig" om man inte varvar som en tok.
Effekt = vridmoment x varvatal.
Dåligt "bottenvrid" handlar alltså om låg effekt vid låga varvtal.
INGENTING ANNAT!
"Intressant ämne!!! Jag tror vi ska lägga in en aspekt till. Luftmotstånd. Både form och tvärsnittsyta påverkar. Förr redovisades förbrukning vid olika hastigheter. Hadde varit mycket intressant att jämföra olika bilar/motorer vid t.ex. Konstant fart 120km/h. Någon som vet om denna info finns?"
Finns inte och den är försummbar.
Det som behövs för att göra skillnad är markant mindre fordon.
Rullmotståndet är också intressant och anpassningen till ett miljövänligt fordon som kan hanteras och rullar lätt med lågt luftmotstånd.
Finns ingen omtimal bil idag för ingen/för få vill ha det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.