Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Var är fördelen med en dieselbil om partikelfiltret måste bytas var 12 000:e mil? På Volvo V50/V60 med manuell låda ska partikelfiltret då bytas till en kostnad av cirka en kr/mil.
Det är ungefär så mycket som bränslekostnaden är lägre per mil på dieselbilen enligt kalkylen för Golf TDI i Bilfrågan 2/11. Min andra fråga: varför behöver man inte byta partikelfilter på V50/V60 med automatlåda?
Olle Svedåker, Alfta
SVAR:
Svaret är helt enkelt att avgasrening kostar pengar. Det finns däremot olika sätt att rena dieselavgaser från partiklar. Vissa filter behöver bytas medan andra är så konstruerade att detta inte behövs.
För Volvo V50/V60 har de fyrcylindriga dieslarna med manuell låda partikelfilter som kräver byte medan automaterna och de femcylindriga motorerna har partikelfilter som inte kräver byte. Det har, enligt Volvo, att göra med hur motorerna kommit in i produktion i bilarna och de certifieringar som gjorts på respektive version.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågeställaren ville ha svar på vad fördelen är med en dieselbil om partikelfiltret måste bytas efter 12 000 mil, till en kostnad av en krona per mil. Svaret borde ha blivit att det inte är någon fördel överhuvudtaget - eller att man måste köra en förskräckligt massa mil för att en dieselbil ska löna sig. Svaret blev i stället att det hos Volvo finns två olika sorters filter, följt av en utläggning om varför det är så.
Något egentligt svar på frågan uteblev helt. (Som vanligt, är jag frestad att säga.)
Mer regel än undantag faktiskt när det gäller bilfrågan. Är sällan som det ges ett klart svar på själva frågan.
Är beredd att hålla med föregående skribenter. Svaret ger ett intryck av "goddag yxskaft".
Här har VIB verkligen missat att svara på den direkta och konkreta frågan: "Var är fördelen med en dieselbil om partikelfiltret måste bytas var 12 000:e mil?"
Är beredd att hålla med föregående skribenter. Svaret ger ett intryck av "goddag yxskaft".
Här har VIB verkligen missat att svara på den direkta och konkreta frågan: "Var är fördelen med en dieselbil om partikelfiltret måste bytas var 12 000:e mil?"
Är beredd att hålla med föregående skribenter. Svaret ger ett intryck av "goddag yxskaft".
Här har VIB verkligen missat att svara på den direkta och konkreta frågan: "Var är fördelen med en dieselbil om partikelfiltret måste bytas var 12 000:e mil?"
Svaret är nej!
Vill bara upplysa om att fr o m 2012 har åtminstone Volvo V50, oavsett vilken dieselmotor den är utrustad med, underhållsfritt partikelfilter. Ber att få hänvisa till
http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-v50/which/pages/engines.aspx
Se även
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=67836 (längst ned på sidan)
Även om man bortser från den ekonomiska aspekten så förstår jag ända varför så många väljer diesel framför bensin idag. Svaret är vridmoment. Mycket mer intressant för normalbilisten är antalet hästkrafter eller 0 till 100 tider.
Volvos alla nya dieslar har nu underhållsfria partikelfiler men på 1,6 dieslarna är det nån sorts vätska som ska fyllas på nån gång och bytas efter 12 000 mil. Den är inte heller billig. Samma system har tydligen VW-koncernen med flera. Man borde i redovisa vad sånt kostar istället för tjatet om kamremmar som idag går 18000 mil och i många fall ganska billiga att byta.
Är det urea-tillskott du tänker på? Ad-blue eller vad de kallar det,
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.