Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Varför låter små motorer nästan alltid mer än stora? Gäller för både bilar och motorcyklar. Borde det inte vara tvärtom?
Bullerskadad
SVAR:
Stora motorer innebär nästan alltid fler cylindrar. Fler cylindrar innebär tätare tändpulser vilket i sig minskar vibrationer och gör dem lättare att ljuddämpa. Större motor innebär för det mesta också en dyrare bil där mer pengar kan spenderas just på ljuddämpning och isolering.
Mest bullrar därför en encylindrig mopedbil och minst en lyxsedan med V12:a trots att den har tio gånger så stor motor.
Samma sak gäller för motorcyklar med det tillägget att små motorer ofta är luftkylda tvåtaktare med högt effektuttag. Dessa är svåra att ljuddämpa effektivt utan att det medför stora effektförluster. Tystast går en sexcylindrig Honda Goldwing.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När det gäller bilar sitter oftast de små motorerna i små bilar och där sitter man närmare motorn ofta och det läggs mindre resurser på att ljudisolera dessa småbilar. Dessutom med liten motor och mindre hästkrafter måste ju motorn jobba lite hårdare och kanske på högre varv.
Detta är ju en kostnads och (kvalitets) fråga.
De som vill köra lite tystare, snabbare och bekvämare bilar köper större bilar där det är bättre ljudisolerat och detta får man ju betala för.
En bidragande orsak är också att små motorer nästan undantagslöst är aluminiummotorer medan större ofta har gjutjärnsblock, även om man nu också där ofta går över till aluminium.
Men gjutjärnets struktur innebär en ljuddämpning i sig och jag tror inte att gjutjärnsmotorer är ute, det händer mycket med det materialet.
Men varför bullrar MC motorer alltid högst när de körs av bredbenta långhåriga förare med höga styren?
En annan bidragande faktor som har förundrat mig högeligen under sex års bilkörande är att småbilarna är så idiotiskt lågt växlade! En Saab, Volvo eller Ford Focus OG för den delen är växlad så att växlarna passar naturligt med de gamla fartgränserna (2:an i 30, 3:an i 50, 4:an i 70 och 5:an i 90, motorväg får man gasa lite mer) men till exempel våra nuvarande bilar (en Seat Ibiza och en Skoda Fabia) är gjorda ungefär 2:an - 25 km/h 3:an 35 km/h 4:an 50 km/h 5:an 65 km/h. De täta växlarna ger bara irritation. Dessutom är motorn dåligt ljuddämpad (på grund av vibrationerna??) så motorvägskörning blir ju helt i onödan RIKTIGT plågsamt. För motorn skulle orka lägre varvtal, det är jag övertygad om!
Finns ytterligare en faktor, om ljudet behagar eller misshagar lyssnaren.
Trivs vi, uppskattar vi ljudet, appellerar det till vår känsla för rytm/puls/takt, behöver inte det mätbara ljudtrycket vara det primära.
Länkar till en Youtubefilm där bara 2 cylindrar inte utgör något bullerproblem:
https://www.youtube.com/watch?v=FqatMdB5vu4
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.