Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Vi har en Dacia Sandero som vi hämtade ut sprillans ny 2009. Den har fungerat bra och vi är i stort nöjda med den, men när motorvarvet är 1 700–1 800 v/min uppstår ett ”brumljud” i kupén, och detta oavsett vilken växel och hastighet. Vad kan det vara för något?
Uppnår man bättre ljudkomfort om man isolerar insidan av motorhuven med något ljuddämpande material? Tack för en mycket trevlig tidning som jag riktigt lusläser varje nummer av.
Bernt Petersson, Linköping
SVAR:
Att ge ett bra svar på detta är omöjligt utan att ha hört motorn. Alla raka fyrcylindriga motorer har emellertid en inbyggd obalans och detta kan ge sig uttryck i kritiska varvtal. Det kan också bero på någon störning i tändnings- eller insprutningssystemet så det hela måste utredas på en verkstad.
Att isolera motorhuven med ljuddämpande material kan vara mycket effektivt men tar inte bort vibrationerna.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är nog motorn du hör. ;)
Skämt åsido. Motorhuven har väl inget med ljudet inne i kupén att göra? Kan väl köra helt utan motorhuv, det låter samma inne i bilen ändå. Det är väl brandväggen isåfall. Men det är nog rätt mycket isolering redan. En AC-kompressor som går igång över ett visst varvtal? Generator som gör det samma?
Modigt att köpa en redan år 2009.
Nu har det visat sig att dessa bilar är bättre än flertalet Renault tack vare enkelheten och användandet av beprövade delar. Rostskyddet är i god Renaultklass.
Grattis till en trevlig bil! En bil som inte säger moderat och öfverklass, något som t ex Volvo gör numera.
ja modig är bara förnamnet!
Säkert en bra bil om man inte har ett bilintresse och kör så många mil per år.. En bil man kör från punkt A till B och är nöjd med det.
Vore det inte trevligare om de som inte har något förslag till åtgärd lät bli att skriva här (och kanske överhuvudtaget).
Eftersom ljudet uppkommer vid ett visst varvtal tror jag att det är någon form av resonanssvängning.
Sådant brukar gå att isolera bort eller genom att ändra massan på föremålet som vibrerar, alltså ändra egenfrekvensen.
Problemet ligger i att veta vad det är som svänger.
Kolla om problemet finns på andra Dacia Sandero.
Sedan kan man montera självhäftande ljudisoleringsfolie (finns bl.a. på Biltema och båttillbehörsfirmor) på alla enkla plåtytor.
Prova att varva upp motorn till det varvtal där ljudet hörs, öppna huven och känn efter med en skruvmejsel om det finns något som vibrerar.
Lycka till.
Vi har en Dacia Sandero-10 som nu körts 1700 mil.
Något speciellt brum-ljud vid 1700-1800 rpm kan vi inte uppfatta.
Gote karl: Nej, det har jag heller aldrig märkt på Sandero. Däremot är Sandero unikt fri från skumma ljud för att vara en småbil. Plast brukar annars kunna knaka i t ex motorutrymmed då de flesta andra småbilar är så trånga där.
Hej Roger Skagerström. Så du tror att dom sätter bullerskydd i motorhuven bara för skoj skull?!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.