"Används inte tvåtaktsmotorer längre som drivkällor i bilar? Kan de någon gång komma tillbaka?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Är tvåtaktsmotorn helt död som drivkälla i bilar?
DKW-fantast
SVAR:
Ja, i praktiken är den det. Det har gjorts försök att väcka den till liv igen men utan större framgång. Motorns tendens att släppa ut oförbränt bränsle medverkar till hög förbrukning och svårkontrollerbara emissioner, två egenskaper som inte gör den populär hos biltillverkare eller myndigheter.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har alltid trott på tvåtaktsmotorn och att den kommer tillbaka.
Inte som direkt drivmotor i en bil, men som konstantvarvsgående laddmotor i en elbil bör den vara mycket bra.
Genom att det idag går att datorstyra bränsleinsprutning och spolluft kan den bli väldigt ren.
Den används i de flesta fartyg och i diesellok bl.a. för att den har högre verkningsgrad än fyrtaktsmotorn.
Ford var faktiskt igång och provade en helt ny 3-cyl 2-takt i Fiesta på 90-talet, något som många inte känner till. Den motorn klarade faktiskt de dåvarande avgasreglerna!
2-takt har ju faktiskt en hel del fördelar, som låg vikt och kompakt format i förhållande till effekten. Det är ingen tillfällighet att det är 2-taktare i motorsågar...
Nja, i diesellok han man 2-taktare eftersom motorerna tekniskt är från 40-talet men om/när man byter motorer så byter man till 4-taktare och får minst 20, kanske 30 % lägre dieselförbrukning.
johan man får inte upp verkningsgraden genom att byta till fyrtakt, verkningsgraden ökar med bättre förbränningskontroll.
Det konstrueras moderna tvåtaktsmotorer också.
Ja det är möjligt. Länka gärna till en 2-taktsdiesel runt 1000-1500 kWh (lokstorlek) som har bra verkningsgrad och klarar emissionskraven enligt tex steg III A som gäller just nu.
Jag läste lite om Fords och Orbitals 2-taktare, känns påståendet igen?
"With twice as many firing pulses as a four-stroke, the Ford three- cylinder two-stroke offers running refinement very close to that of an in-line six."
Jodå, det var ju det som DKW sa redan 1955, med modellen 3=6....
För övrigt gav provmotorn i Fiesta 80 hk (vid 4500 rpm) ur 1200 cc, var 25 %lägre och 30 kg lättare än en motsvarande 4-taktare. Bränsleförbrukningen var 10-12% lägre.
Allt enligt Orbital.
Fast, de som körde bilarna tyckte de var slöa och väsnades mycket... Kanske gav de gammaldags Saab/DKW/Wartburg-känsla också. ;-)
Jag tror nog att tvåtaktare kommer att få stanna i gräsklippare och motorsågar även i framtiden.
Det är just som en konstantvarvsgående och konstantbelastad generatormotor tvåtaktaren kan bli överlägsen.
Det är nu för tiden enkelt att med elektronik styra spolluften och bränslespridarna till en väldigt bra förbränning.
Den har få rörliga delar, bara två avgasventiler som kan styras pneumatiskt och ha i princip samma smörjsystem som en fyrtaktare.
Och just för att den inte behöver ändra varvtal kan det räcka med två cylindrar.
Jag såg en dekal en gång. "En frisk motor tänder varje varv"
1storstark:
På min MC sitter: "Real bikes don't have cams" (en Kawasaki trepip)
Fick dekalen från nån firma som säljer delar till dessa hojar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.