Nästa artikel
Bilfrågan: Vilka däck ska
 min bil ha?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilka däck ska
 min bil ha?

Publicerad 11 september 2012 (uppdaterad 11 september 2012)
"Måste man följa registreringsbeviset vid däckbyte eller räcker det med godkända däck enligt biltillverkaren?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
I instruktionsboken för min Volvo V60 5D AWD, läser jag under godkända dimensioner för däck 235/45R17 lastindex 94 och hastighetsklass V men i registreringsbeviset står det 235/45R17 97 W och högsta hastighet är angiven till 225 km/tim.

Måste man följa registreringsbeviset eller räcker det med godkända däck enligt biltillverkaren? Jag hade samma problem med min förra bil en Saab 9-3. Vid däcksbyte avrådde min däckhandlare från att sätta på de billigare däcken med tanke på att jag kör en del i Tyskland där man är betydligt strängare vad gäller avvikelser från uppgifter i bilens regbevis.

Stig Johansson

SVAR:
Lagen säger att däcken (på helfordonsgodkända bilar) måste klara bilens topphastighet. Det är uppgifterna i instruktionsboken som gäller. Det som står i registreringsbeviset är den dimension bilen registrerades med och stämmer ofta, men inte alltid, med minsta hastighetsklass. Bilen kan till exempel ha ett utrustningspaket som gav en dimension med högre hastighetsindex, eller lastindex, än vad som minst krävs på den aktuella bilmodellen. Ibland saknas också komplett däckdimension i regbeviset, exempelvis kan det stå enbart 235/45R17 istället för 235/45R17 97W.

Tyskarna brukar ha bra koll på vad biltillverkaren kräver för minsta hastighetsindex och förlitar sig inte bara på de ibland knapphändiga däckuppgifterna i svenska regbeviset.

Torbjörn Holst, Däckia

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-11 12:45
DiN

Om du vill sätta på billigare däck så kolla om du kan gå ner i fälgdimension. Du borde kunna gå ner från 17" till 16" beroende på bromskivornas storlek. Lite högre profil på däcket för att behålla samma hjuldiameter. Då kan du behålla hastighets- och bärighetsindex och komma ner i pris något. Det borde stå i instruktionsboken vilka dimensioner som passar. Du tappar lite styrrespons men i gengäld så får du en bättre komfort med mera gummi på fälgarna.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-12 00:10
Roger Skagerström

DiN: Och måste köpa en uppsättning 16"-fälgar också? Lär inte betala sig på många år.

Har inte heller direkt sett nån koppling mellan dessa världen och priser på däck. Dyraste däcket i den här dimensioner kostar 1800 spänn styck på dackonline.
Continental SportContact 5 235/45 R17 97Y XL med fälgskydd kostar 1321,50 kr st. Blir knappt 5300 för ett av de bättre däcken som finns (om man utgår från att Sport Contact 3 fått jättebra resultat i alla test). Till och med om man lägger på en ockermontering på en 1000-lapp för alla fyra däcken blir det jäkligt billigt för kvaliteten. Varför hålla på och vända på 50-öringarna när det ändå inte skiljer så mycket i slutänden?

Finns många andra däck att välja på i samma klass till ungefär samma pris. Dock är de allra flesta 94W. Då det verkar vara nån form av standard skulle jag tro att det räcker med det.

Det som står i regbeviset är med största sannolikhet bara siffrorna som står på orginaldäcken. Knappst trovärdigt som måttstock. Ibland skriver de ju bara ut basmodellens dimensioner tom. Har man köpt bilen med fabriksmonterade större fälgar är de alltså inte tillåtna enligt regbeviset... Humbug. Skulle de skriva ut alla kombinationer som går att använda lagligt på riktigt så skulle de få lägga till en sida till...

#3 • Uppdaterat: 2012-09-22 12:37
xuexue (ej verifierad)

An inconsistent performer for England in the past, he has clearly benefited from
Coach Outlet Online

spells in the Indian Premier League and Aussie Big Bash and come back with a game based around clean, straight hitting.
Coach Factory Online

The Sussex all-rounder smashed six sixes and eight fours in 55 balls as he amassed his highest score in 79 limited-overs matches for England,
Coach Outlet Online

missing out on a century by one run when he could only collect two from the last ball of the innings.
Coach Factory Online

Wright entered the fray with England in a pickle after Craig Kieswetter played on from the last
Coach Outlet Store

ball of a maiden first over from Shapoor Zadran. He began slowly, but his innings took off in the fifth over as he
Gucci Belts

drilled Shapoor for a straight four and a six after Hales had got England going with consecutive boundaries. "The tournament is going OK, but what we need is
Louis Vuitton Belts

a really cracking game where no-one knows the result with four balls to go. Not many of the big teams have played each other yet. What may hearten
Louis Vuitton Belts

England is not the 196 runs, but those two brilliant pieces of fielding by Buttler and Bairstow. Those were the two pieces of cricket where you'd think 'not many
Coach Factory Outlet

other teams could have done that'" The duo added 69 for the second wicket before Hales was run out backing up when bowler Karim Sadiq diverted Wright's
Coach Factory Outlet Online

drive onto the non-striker's stumps. Morgan kept up the momentum with a
Coach Bags Outlet

breezy 27 and Buttler bashed 15 off seven balls before he was trapped lbw by Izatullah Dawlatzai.
Coach Factory Outlet Online

Bairstow bludgeoned his first ball into the stands and Wright
Coach Outlet Store

smashed poor Izatullah for three sixes in a row to surge into
Louis Vuitton Bags

the nineties. Bairstow was out for 12 in the last over, leaving Wright to
Coach Outlet

face the last ball on 97. A low full toss was heaved away to leg but when the wide long-on
Coach Outlet Online

fielder did his job Wright had to settle for two, and 99 not out.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.