Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Min far äger en Opel Astra -08 med 5 500 mil på mätaren. Han håller på att flytta utomlands (ej EU-land) och vill ta sin bil med sig. För att kunna exportera bilen, kräver tullen ett dokument som kallas för leverantörsdeklaration, som man ska ansöka om hos generalagenten här i Sverige.
Efter många om och men så kom vi fram till att det är omöjligt att få ett sådant! Vi har vänt oss till två olika Opel-försäljare, men ingen kunde fixa det. Till slut vände jag mig till generalagenten direkt för att försäkra mig att det stämmer. Svaret jag fick var att jag skulle vända mig till fabriken istället, för den killen som jag pratade med, kunde inte garantera att alla delar som sitter på bilen är originaldelar, som: bromsar, bromsskivor osv och att bilen inte har modifierats på annat sätt?! En Opel Astra, modifierad, till vad då...ett flygplan?
Dåligt, mycket dåligt från Opel tycker vi. Så nu blir han tvungen att byta till något annat bilmärke där det går att fixa en leverantörsdeklaration!
Armin Safic
SVAR:
Det är inte för att exportera bilen som denna deklaration krävs utan för att få en lägre tullavgift i importlandet.
Dessvärre kommer det inte att hjälpa dig om du byter märke och vänder dig till en annan bilimportör, svaret kommer att bli detsamma. Denna deklaration lämnas helt enkelt inte för begagnade bilar.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är lätt att förstå varför denna deklaration inte lämnas för begagnade bilar då ägaren av den begagnade bilen kan ha bytt ut delar till icke-original, det är ju rätt vanligt med begagnade bilar att man använder andra delar än icke-original när man servar och reparerar bilen för originaldelarna är så dyra..
Vore det inte både billigare och enklare att sälja bilen och köpa en ny eller beg. i det land han flyttar till?
Men det beror ju också på prisläget i det landet, förstås.
Vi har tuvärr en generalagent för Opel som inte är det minsta intresserad av att sälja Opel. för det första. För det andra vittnar ägare om att problem som uppstått rättats till gratis i andra länder av Opels generalagent dörstädes!
Det är alltså uppenbart att Opels generalagent i Sverige fullständigt struntar i att hjälpa kunderna. Det dokument CIC tror jag, och som krävs, är gemensamt för alla Europeiska tillverkare, och det är bilens utförande från fabrik som gäller. Att bilen ev. ändrats spelar ingen roll.
Opels ledning i Tyskland borde ta Opels Sveige i örat och visa var skåpet ska stå. Opel Sverige verkar inte vara ett dugg intresserade av att sälja Opel. Man har helt slutat med reklam för märket från generalagentens sida. Kanske inte så underligt. Hela dess byk består ju av den gamla SaabOpel Sweden lednilngen. Och självklart vill ingen där att Opel ska öka volymen i Sverige. Även återförsäljarföreningen är väldigt irriterade på generalagenten som inte lever upp till återförsäljarnas krav. Stämningen är väldigt infekterad som en av återförsäljarna har utryckt sig för mig.
Gunnar44 - dessa helt ovidkommande detaljer rabblar du upp så fort Opel nämns, det har ju inget alls att göra med artikeln. Det är precis såna där kommentarer som ger märket oförtjänt dåligt rykte. Jag är själv väl bekant med märket, och såväl försäljare som generalagent. Så min fråga är vilken planet du bor på egentligen? Generalagenten för Opel i Sverige heter sedan flera år Opel Sverige och arbetar med att sälja bilar av märket Opel, om det kanske var nytt för dig så vet du nu. Trevlig helg! :)
man får utfärda ett sådant dokument själv :-)
Jodå tyvärr verkar det vara så Mange och Christer, att generalagenten missköter sittt uppdrag. Den skada som orsakats av generalagenten belyses ju i artikeln i och med att generalagenten inte kan hjälpa till med ett tillverkarintyg. Dessutom har den Svenska generalagenten inte skött sig när det gäller stenskottsskydd på nya Astran. Jag känner till ett antal kunder som fått detta åtgärdat i Norge.
När det äller reklamen, är den så gott som obefintlig. De handlare jag haft kontakt med säger att de får hålla med reklamen själva, utan stöd från Opel Sweden. Att det finns ett missnöje på en del av Sveriges återförsäljare är ett faktum, där till o med bekantskaper har sagts upp.
Måhända kan det vara så, att dessa säljare även har andra märken. Därför ska jag låta den frågan vara lite öppen. Missnöjet kan ju bero på märkeskonflikt?
Beträffande utbildningen av Opelmekaniker, så återupptog OpelSweden denna omedelbart efter omorganisationen.
Vart tog den utlovade reklamkaravanen vägen, den med Amperan m flera? Varför ställdes den in? Och dessutom, varför svarar inte Opel på den kritik man framför om just reklamen?
Gunnar 44:
Om bilen utrustats med.. säg icke orginal ABS-sensor tex, och bilen sen är med i en olycka i "det nya landet", som visar sig bero på denna komponent, kommer Opel få en jävla massa skäll när det visar sig att de gått i god för att bilen var enligt specifikationerna och genom sina egna papper intygat det.
Ingen biltillverkare med självbevarelsedrift skulle ge ut ett sånt intyg för en begagnad bil.
I övriga frågor så har jag nog inget att invända, om de stämmer är det trist. Opel är nog inte ensamma om att hålla ÅF hårt dock.
Där har du fel. Det är så att ett ursprungsintyg från tillverkaren garanterar inget annat än att bilen är just den bil det är. Har du aldrig importerat bilar själv eller
Där har du fel. Det är så att ett ursprungsintyg från tillverkaren garanterar inget annat än att bilen är just den bil det är. Har du aldrig importerat bilar själv eller
Intyget är till för att garantera att bilen inte är stulen, skrotad. Det har inget att göra med bilens skick vid importen. Märkvärdigare än så är det inte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.