Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Funderar på att byta bil och har en längre tid studerat tester, statistik med mera då ekonomin är viktig för mig.
1. Finns det någonstans listat vad den faktiska förbrukningen är på olika bilar utifrån tester, ägarundersökningar med mera. Det verkar som ingen bil drar vad som deklareras. Varför anges inte en faktisk genomsnittsförbrukning?
2. Om jag förstått saken rätt drar en del nya bilar mycket olja. Varför utgår man inte från det i den ekonomiska sammanställningen? Olja är väldigt dyrt och det är väl en driftskostnad precis som allt annat. Om det står i en manual att till 5 dl/100 mil är okej ska man räkna in det i kalkylen.
Jag som vanlig bilist förstår inte hur ni i branschen tänker här och varför man liksom bara gillar läget och inte tar med detta på en mer framskjuten plats i testerna. Det är väl verklighetens kostnader som är det intressanta?
Caroline
SVAR:
1. Problemet med bränsleförbrukning är att den är så individuell. Körstilen är det som påverkar förbrukningen mer än något annat. EU:s körcykel är en normerad körning som är lika för alla bilar och ger därför ett bra jämförelsevärde mellan olika modeller.
Idag är det mycket svårt att i vanlig körning nå ner till dessa siffror. Vissa motortidskrifter har därför övergått till att ange egna mätresultat som alltid visar högre förbrukning. Nu är inte kostnaden för denna merförbrukning särskilt stor om man jämför med de stora posterna i en bilkalkyl: kapitalkostnad och värdeminskning.
För beräkning av bilkostnader kan vi rekommendera Konsumentverkets ”Bilkalkylen” som är tillgänglig på deras hemsida. För iPhone finns en applikation som heter ”Min Taxameter” och som visar den verkliga bilkostnaden under körning.
2. Oljekostnaden, förutom den som ingår i servicen, är ännu svårare att förutsäga. Vissa motorer drar nämligen ingen olja alls medan andra kan dra olja för en krona per mil. Ska man ta med denna post ska man också ta med i beräkningen att motoroljans pris varierar högst väsentligt mellan olika bilmodeller.
Servicekostnaden är betydande i en bilkalkyl och i hög grad beroende i vilken fas i ”livscykeln” bilen befinner sig. De dyra åtgärderna har en tendens att komma under den senare delen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En fingervisning är att gå in på http://www.spritmonitor.de/ och kolla. som också har engelskspråkig version. Det ger för populärare modeller lite mindre utrymme för slumpen än biltidningarnas uppgifter, som ju också måste skilja mellan sommar och vinter. Visserligen tyska förhållanden, en del Autobahnkörning, vinter, storstadsinslag, skiljer nog från våra förhållanden men bättre än ingenting. Tyska ADAC testar bilars bränsleförbrukning med med mycket höga ambitioner; metodiken beskrivs här (på tyska), sidan 7 och framåt http://www.adac.de/_mmm/pdf/ADAC%20Autotest_30012.pdf . Här testas bensinförbrukningen med och utan klimatanläggning påslagen och dessutom har man ett Autobahn-test inslag (130 km/h) med samma omsorgsfulla tekniska och vetenskapliga kvalitet som EUcykeln. Inom parentes sagt är ADACs sidor en verklig guldgruva att börja med för den bilintresserade om man kan forcera språkbarriärerna. Det är här man kan få en glimt av framtidens standarder och state of the art. ADACs tester skulle med fördel kunna refereas i ett antal intressanta artiklar i vår svenskspråkiga motorpress.
Vib´s långtestbilar, med olika förare och olika användningsområden, är nog den bästa bränsledeklarationen vi har för närvarande. Däremot är det obegripligt varför EU´s körcykel inte kan göras om, så att den blir närmare verkligheten! Vem bromsar det?
Nuvarande körcykeln lär vara från 1970 (=äldre än EU). Den är som bekant allmänt kritiserad. Efterträdaren lär bli WLTP. Trafikverket och 1800 svenska bilister bidrar med vintertester i denna nya cykel. Ska vara klart nästa år.
T ex http://www.testsitesweden.com/projects/collection-wltp-data
Tror inte att någon bromsar, men en överenkommelse som ska gälla i många länder tar nog tid att nå enighet om. Det kommer säkert. Om du vill se hur de nya reglerna sannolikt kommer att slå kan du kolla de nya avgasutsläppen i ADACs biltester, eftersom ADAC använder den nya WLTP-standarden i sina ECOtester sedan i mars i år.
Här: http://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/default.aspx
WLTP lär köra med luftkonditionering och dags-varselljus. Uppgifter finns för t ex nya Audi A3 så kalenderbitare kan jämföra en del med dagens koldioxidutsläpp enligt EUcykeln. De tar också hänsyn till koldioxidsparande effekter som etanol har och för elbilar lägger man till den koldioxid elframställningen bidrar med, relevant i Tyskland med 80% av elenergin från fossila bränslen men knappast i Sverige.
Förlåt. Jag kom att tänka på att det borde vara möjligt att räkna ut bensinförbrukningen enligt WLTPstandarden baklänges från koldioxidutsläppet i ADACs ECO-tester. Sannolikt att det redan är gjort någonstans, men det har gått mig förbi. Kunde bli en intressant artikel i lämplig motortidning.
Glöm inte heller att för nyare Dieselbilar räkna in tex AD-Blue och sk. Eolys/Addetiv som krävs påfyllning för att avgasrening & partikelfilter ska fungera, det borde Vibilägare reflektera mer om och upplysa sina läsare om då många inte har en aning om deras bilar har detta som måste fyllas på förrens dagen då det måste fyllas på vilket inte heller är gratis.
Min Volvo 242 med långa, tuffa år bakom sig tog väl 1 liter per 1500e mil om jag minns rätt.
Min Avensis har istället 1 liter olja mer efter 1500 mil, japanskt teknik gör att oljan blir mer!
Toyota är mer premium än Volvo!
Volvo är lika mycket premium som Trabant Uno.
För många år sedan var det inte alltför ovanligt att oljemängden ökade. .
Det berodde på att oförbränt bränsle passerade ringarna och spädde ut motoroljan.
Detta är ytterst ovanligt nu för tiden, men om det hänt på Unos Avensis är det skroten som gäller och det beror förmodligen inte på japansk teknik.
Men antagligen ljuger Uno.
"EU:s körcykel är en normerad körning som är lika för alla bilar och ger därför ett bra jämförelsevärde mellan olika modeller"
Och vad hjälper det, när körcykeln ändå inte stämmer med verkligheten...?
Likaså den påhittade körcykeln som en viss svensk motortidning brukar relatera till stämmer dåligt. Det är inte ovanligt med 15-20% variation, både uppåt och nedåt, mellan den körcykeln och verklig testförbrukning. Fånigt nog bryr sig inte tidningen om detta, utan räknar milkostnaden utefter vad deras påhittade lab-test visat. Rent vilseledande!
Som jag ser det, så är det enbart förbrukning i konstant hastighet t.ex. 50-70-90-110 (som det gjordes förr) som är någorlunda pålitlig. Då spelar föraren, lasten, användningen ingen roll.
Kollar man på spritmonitor.de så kan man se hur stor skillnaden är mellan olika förare och användande, det spretar rejält! Där kan man också ofta se hur de kört, sommar/vinter, stad/landsväg/autobahn osv.
saabnisse @ Varför tror Du att Uno ljuger? Det är inte ovanligt att oljenivån ökar i tråget på dieslar med partikelfilter.
Bränsle avsedd att förbränna sot i partikelfiltret och som därför sprutas in när kolven är i nedre läget rinner ner förbi kolvringarna och späder ut smörjoljan så att nivån ökar.
I några fall så mycket att vevstakarna slår i oljan. Vilket innebär katastrofala följder med en av övervarv sprängd motor eller skenande bil när motorn går på smörjoljan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.