Full garanti gäller om bilen servas i rätt tid och inom den milgräns som gäller.
"Nu påstår Kia att sjuåriga nybilsgarantin inte gäller på grund av att jag låtit en annan verkstad utföra servicen på bilen. Kan det vara riktigt?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Kia Cee´d 2011. Har utfört den första servicen hos Kia, sedan har jag låtit en annan verkstad som har servicestämpel utföra nästa två servicar på grund av ohälsa och att jag har 24 mil tur och retur till Kia.
Nu påstår Kia att den sjuåriga nybilsgarantin inte gäller, utan bara tre år för min bil på grund av att jag låtit en annan verkstad – som är närmast mig – utföra servicen på bilen.
Kan det vara riktigt att jag måste åka 24 mil för att lämna in min bil på service för att få sju års nybilsgaranti? Gäller inte garantin om man lämnar in på annan verkstad som har rätt att stämpla i serviceboken?
Ruben Nilsson
Svar:
Du har fått helt fel information! Full garanti gäller även om du servar bilen hos en annan verkstad. Men förutsättningarna är att bilen servas i rätt tid och inom den milgräns som gäller samt att verkstaden använder Kias originaldelar eller likvärdiga produkter.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Fråga:
Jag har en Kia Cee´d 2011. Har utfört den första servicen hos Kia, sedan har jag låtit en annan verkstad som har servicestämpel utföra nästa två servicar på grund av ohälsa och att jag har 24 mil tur och retur till Kia.
Nu påstår Kia att den sjuåriga nybilsgarantin inte gäller, utan bara tre år för min bil på grund av att jag låtit en annan verkstad – som är närmast mig – utföra servicen på bilen.
Kan det vara riktigt att jag måste åka 24 mil för att lämna in min bil på service för att få sju års nybilsgaranti? Gäller inte garantin om man lämnar in på annan verkstad som har rätt att stämpla i serviceboken?
Ruben Nilsson
Svar:
Du har fått helt fel information! Full garanti gäller även om du servar bilen hos en annan verkstad. Men förutsättningarna är att bilen servas i rätt tid och inom den milgräns som gäller samt att verkstaden använder Kias originaldelar eller likvärdiga produkter.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nja,..fullt så "enkelt" är det nog inte Marianne! Kia kan även hävda att bilen inte har de rätta uppdateringarna för att garantin skall gälla. Dessa eventuella uppdateringar kan förstås bara en Kia-verkstad göra. Uppfinningsrikedomen för att knyta kunderna till den egna verkstaden är många.
Vad står det i köpekontraktet och garantibeviset? Det är mycket text men det borde framgå vad du som köpare ska göra för att garantin ska gälla.
Finns det inte ett domslut i frågan om Hyundais och Kias garantier? Har för mig att det är prövat riktigt högt upp i domstolsväsendet.
För övrigt:
Kia och Hyundai har rätt höga servicekostnader - åtminstone om man servar dem på märkesverkstad i Örebro.
Faktiskt högre än min merca, på 3 års sikt.
Om det låter för bra att vara sant, är det oftast också så... :(
Varför köper man en bil, där man har 24 mil för att komma till märkesverkstad? Jag hade förstått det om det var en Ferrari eller en Königsegg, men så kul kan det väl inte vara att köra Kia.
För att det är billigt, och billigt slår allt....eller???
Jag citerar inlägget av Mistro: "Kia kan även hävda att bilen inte har de rätta uppdateringarna för att garantin skall gälla. Dessa eventuella uppdateringar kan förstås bara en Kia-verkstad göra."
Precis detta är ett tvingande moment. Dessa uppdateringar är i de allra flesta fall ett ren bluff och innehåller ingen ny mjukvara, och eftersom det inte finns officiell insyn i mjukvarans innehåll så kan lögnen inte heller synas. Ett nytt sätt att gå runt lagen och tvinga kunderna till märkesverkstad.
Nja, mistro, enligt eu's konkurrensregler får man inte hålla programvara för sig själv.
specialverktyg, datorsystem osv måsta tillhandahållas den fria marknaden.
Prissättningen är såklart fri, så fria verkstäder kan inte ha allt, av kostnadsskäl.
Så i praktiken har du kanske rätt.....
Är det inte så att man (även märkesverkstaden) måste ha ett licensavtal (som kostar) för att använda fabrikantens mjukvaror? Blir alltså i praktiken omöjligt/för dyrt för den lilla verkstaden att stödja alla märken.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.