Peugeot har lyssnat och lärt. Kvalitetssäkring har blivit viktigare än att i tid och otid hetsa fram nya bilmodeller på marknaden. På utvecklingscentrat ADN strax utanför Paris presenterade Peugeot nyligen sitt nya program som ska leda fram till att det franska märket når "Topp 3".
Peugeot har rasat i AutoIndex kvalitetsranking under de senaste åren. Vi Bilägare har intervjuat direktör Guilhem de Survilliers, ansvarig för kvalitetsstyrning och kundnöjdhet på huvudkontoret i Paris.
- Vi ser redan resultat av vårt arbete, säger han, och hänvisar till tyska ADAC:s undersökning om fel och haverier längs de tyska vägarna där Peugeot nu på bara några få år nått en mycket stabilare nivå.
När Vi Bilägare presenterar grafiken om kundnöjdheten hos de skandinaviska bilägarna, enligt vår egen undersökning AutoIndex, blir monsieur de Survilliers aningen betänksam.
- Det är klart att jag blir ledsen när jag ser hur skandinaverna uppfattar kvaliteten och jag måste säga att jag är överraskad. Vår absoluta målsättning är att Peugeots kvalitet ska klassas bland de tre främsta märkena år 2010.
Kunderna försökskaniner
I det skandinaviska materialet i AutoIndex placeras Peugeot 307 som sista märke av redovisade bilar i Golfklassen och Peugeot 407 som sexa från slutet i mellanbilsklassen.
- Det är sant att vi hade en del kvalitetsproblem med 307:an under de första åren, erkänner han. 407:an lanserades 2004 och har inte heller genomgått samma omfattande tester och kontroller som våra nysläppta modeller har i dag, men håller nu ändå mycket hög klass.
Genom åren har det varit ett dilemma för många bilfabrikanter att marknaden krävt att nya modeller ska komma allt oftare. Otaliga är exemplen på bilar som släppts fram för tidigt, där kunderna - och inte bilproducenterna själva - fått agera försökskaniner. Barnsjukdomarna har avhjälpts på garantin, men på bekostnad av mer misstänksamma kunder.
Egentligen kan det tyckas vara en självklarhet, men Peugeots nya program bygger på att kvaliteten ska säkras redan innan bilarna kommer ut på marknaden. I stället för att lägga ut miljarder på garantikostnader har resurserna omfördelats och 500 män och kvinnor ingår numera i den medarbetarstab som aktivt jobbar med kvalitetsstyrning, såväl fysiskt som virtuellt.
I den fysiska delen har Peugeot utökat de rena åktesterna från en miljon till tre miljoner kilometer. Ã-ver 200 bilar per modell hårdtestas i alla möjliga miljöer, från extrem hetta i Marocko till bitande kyla i Finland. Tusentals observationer görs regelmässigt för att tidigt kunna hantera och justera de problem som uppstår.
Ett talande exempel är nya Peugeot 3008 som visades och till synes stod färdig redan för nio månader sedan, men i stället har tiden fram till september i år, då bilen kommer ut på marknaden, ägnats åt tester och kontroller.
"Kan bara bli bättre"
Monsieur de Survilliers lyser upp när han noterar att Peugeot 308 rankats bland de bättre Golfklassarna i AutoIndex, i nivå med både Toyota och Honda.
- Här ser vi ett tydligt exempel på att kvaliteten har skärpts, säger han.
Vi Bilägare kan också verifiera att Peugeot 308 tycks hålla en helt annan kvalitetsnivå än tidigare Peugeot-modeller. I vårt omfattande och krävande ettåriga långtest 2008 var 308:an den enda bil som klarade sig helt utan fel.
En djupdykning i det svenska materialet visar att Peugeotkunderna framför allt varit mindre nöjda med elektronikens pålitlighet, men att kunderna alltid attraherats av den franska tillverkarens förmåga att skapa spännande och snyggt designade bilar. Elektronikens tillförlitlighet är också en av de bitar som Peugeots kvalitetsgrupp lagt stort fokus på.
- Ett av vår största prioritetsområden är att just komma till rätta med driftsäkerheten.
I AutoIndex presenterar vi resultat från 1-4 respektive 5-7 år gamla bilar, vilket gör att gamla och kanske för Peugeot "besvärliga" årsmodeller med tiden fasas ut.
- Jag hoppas vi kan ses om ett år igen för att studera hur skandinaverna då ser på vår kvalitet. Som jag ser det kan det nu bara bli bättre, säger Guilhem de Survilliers.
- Vi ser redan resultat av vårt arbete, säger han, och hänvisar till tyska ADAC:s undersökning om fel och haverier längs de tyska vägarna där Peugeot nu på bara några få år nått en mycket stabilare nivå.
När Vi Bilägare presenterar grafiken om kundnöjdheten hos de skandinaviska bilägarna, enligt vår egen undersökning AutoIndex, blir monsieur de Survilliers aningen betänksam.
- Det är klart att jag blir ledsen när jag ser hur skandinaverna uppfattar kvaliteten och jag måste säga att jag är överraskad. Vår absoluta målsättning är att Peugeots kvalitet ska klassas bland de tre främsta märkena år 2010.
Kunderna försökskaniner
I det skandinaviska materialet i AutoIndex placeras Peugeot 307 som sista märke av redovisade bilar i Golfklassen och Peugeot 407 som sexa från slutet i mellanbilsklassen.
- Det är sant att vi hade en del kvalitetsproblem med 307:an under de första åren, erkänner han. 407:an lanserades 2004 och har inte heller genomgått samma omfattande tester och kontroller som våra nysläppta modeller har i dag, men håller nu ändå mycket hög klass.
Genom åren har det varit ett dilemma för många bilfabrikanter att marknaden krävt att nya modeller ska komma allt oftare. Otaliga är exemplen på bilar som släppts fram för tidigt, där kunderna - och inte bilproducenterna själva - fått agera försökskaniner. Barnsjukdomarna har avhjälpts på garantin, men på bekostnad av mer misstänksamma kunder.
Egentligen kan det tyckas vara en självklarhet, men Peugeots nya program bygger på att kvaliteten ska säkras redan innan bilarna kommer ut på marknaden. I stället för att lägga ut miljarder på garantikostnader har resurserna omfördelats och 500 män och kvinnor ingår numera i den medarbetarstab som aktivt jobbar med kvalitetsstyrning, såväl fysiskt som virtuellt.
I den fysiska delen har Peugeot utökat de rena åktesterna från en miljon till tre miljoner kilometer. Ã-ver 200 bilar per modell hårdtestas i alla möjliga miljöer, från extrem hetta i Marocko till bitande kyla i Finland. Tusentals observationer görs regelmässigt för att tidigt kunna hantera och justera de problem som uppstår.
Ett talande exempel är nya Peugeot 3008 som visades och till synes stod färdig redan för nio månader sedan, men i stället har tiden fram till september i år, då bilen kommer ut på marknaden, ägnats åt tester och kontroller.
"Kan bara bli bättre"
Monsieur de Survilliers lyser upp när han noterar att Peugeot 308 rankats bland de bättre Golfklassarna i AutoIndex, i nivå med både Toyota och Honda.
- Här ser vi ett tydligt exempel på att kvaliteten har skärpts, säger han.
Vi Bilägare kan också verifiera att Peugeot 308 tycks hålla en helt annan kvalitetsnivå än tidigare Peugeot-modeller. I vårt omfattande och krävande ettåriga långtest 2008 var 308:an den enda bil som klarade sig helt utan fel.
En djupdykning i det svenska materialet visar att Peugeotkunderna framför allt varit mindre nöjda med elektronikens pålitlighet, men att kunderna alltid attraherats av den franska tillverkarens förmåga att skapa spännande och snyggt designade bilar. Elektronikens tillförlitlighet är också en av de bitar som Peugeots kvalitetsgrupp lagt stort fokus på.
- Ett av vår största prioritetsområden är att just komma till rätta med driftsäkerheten.
I AutoIndex presenterar vi resultat från 1-4 respektive 5-7 år gamla bilar, vilket gör att gamla och kanske för Peugeot "besvärliga" årsmodeller med tiden fasas ut.
- Jag hoppas vi kan ses om ett år igen för att studera hur skandinaverna då ser på vår kvalitet. Som jag ser det kan det nu bara bli bättre, säger Guilhem de Survilliers.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har haft en 307 `05 som hade 21 garantiåtgärder på två år och en 207 `07 med fyra turboras på lite över ett år. Tyckte verkligen om bilarna, men orkade inte med allt strul.
Ett stort tack till verkstaden i K-na som ställde upp till 100% varje gång.
Ingen mer peugeot för min del, även om de sägs vara bättre nu.
Jaha, då kommer alla att säga att man inte kan köpa Peugeot i ett decennium, precis som ingen kunde förstå att jag kunde köpa en Ford Focus flexifuel för tre år sedan för att någon typ "hade haft en Ford Escort som hela tiden strulade för tio år sedan". Min Ford Focus flexifuel behövde uppdatera programmet som styrde bränsleinsprutningen då motorn alltid dog på första startförsöket. Detta hade jag läst mig till på internet, så när det var dags för första servicen påpekade jag att de skulle fixa detta och då hade verkstaden precis fått in CD:n med uppdateringen. Något missljud för något år sedan som avhjälptes på fem minuter också, men annars har bilen varit felfri. Ändå förstår inte folk hur man kunde köpa en Ford.
Min 207 ´07, har varit inne för "ANTI-POLLUTION FAULTY" tre gånger nu. Det blir inte en Peugeot vid nästa bilbyte...
Varför krångla till det så mycket när det finns märken som är bra och har nöjda ägare och inte visar upp några svaga resultat överlag. Säger bara byt spår !
Peugeot! Gör som ni gjort i England. Låt folk prova den i tre dar. Många köpte den efter det. (Se deras bedömningar av 308:n via länken:
(http://www.whatcar.com/car-reviews/peugeot/308-hatchback/readers-reviews/25733-5?resultPage=3&resultPageCount=4 )
Annars får ni aldrig den såld. Alla kan ramsan: Peugeot en bil för två. En sitter i och en skjuter på.
Jojo, infantila ramsor om bilar har det funnits många. Några nya verkar det dock inte bli, utan de gamla lever vidare hos en del. Själv använder jag inga fåniga ramsor (som mera är försök till språkliga skämt än till konsumentinformation) men minns ändå några:
"Köp en Opel bli belåten, se naturen genom plåten" "Opel Gevalia - alltid nyrostad!" (De gäller knappast för Oplar efter sekelskiftet.)
"Sälj Aset Annars Byt."
"Dikenas Käresta Wän."
"Ingen Ford på våran gård."
Sen så finns det ju alla dessa smeknamn på olika bilmodeller:
Remjohan, skrytbilen, Laban, Ford Vinglia, korvståndet, päronhalvan, gurksnoppen...
Roy! "Remjohan" var verkligen före sin tid. Motorn (en 2-cylindrig DAF-motor eller en fyra från Reneault) kunde arbeta ekonomiskt eller på full effekt med remmarna. Och, allt mekaniskt, och steglöst. Det fanns inga styrdatorer på den tiden. Jag vet att det fungerade med mekanik (efter tre DAF:ar, ända över Alperna och ner till Medelhavet), men med dagens elektronikstyrda transmissioner kan man inte jämföra.
min peugeot 407 diesel har varit inne på 10 st garantiärenden.är 11 månader gammal.
Har kört 107 i ett år med förbrukning mindre än deklarerad och inga besvär utom en baktorkerepad baklucka av glas. Men så är den en förklädd Toyota tillverkad i Tjeckien...
Päronhalva hehe det trodde jag var mitt påhitt..Saab 96 v4 antar jag..Kultbil hade en sådan men sålde den tyvärr..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.