De svenska Opel-ägarna har också börjat ge märket sitt erkännande. I bilenkäten har Opel aldrig tidigare placerats så högt som nu. Nu kan du läsa hela AutoIndex-undersökningen och se samtliga grafer från Vi Bilägare #10.
Opel, ett underskattat märke på den svenska marknaden?
- Ja definitivt, säger Ingberth "Nisse" Nilsson, som jobbat med Opel på fristående AutoVerkstaden i Upplands Väsby de senaste tio åren och sett kvaliteten växa år för år.
De svenska Opel-ägarna har också börjat ge märket sitt erkännande. I bilenkäten har Opel aldrig tidigare placerats så högt som nu.
Opel har hamnat i bakvatten under de senaste decennierna. Ute hos GM-återförsäljarna har Opel blivit en skuggbil till Saab. Till detta bidrar rykten som envist hängt med, ett märke med rost- och elektronikproblem och förekommande attityder och nedvärderingar som "bilar för gubbe med hatt". Tro sjutton att det inte varit helt lätt att sälja Opel.
Vi ska här genast avfärda det illasinnade ryktet om Opel som "rostburk". Okej 80- och de tidiga 90-talsbilarna var inga under av perfektion angående rostskyddet, men redan när Opel lanserade Astra 1998 hade fabriken slagit an tonen. Det var början på en helt ny rostskyddspolicy och under 2000-talet har märkets samtliga modeller regelbundet belönats med höga betyg i Vi Bilägares omfattande rostskyddstester. Opel Vectra fick till och med det allra högsta betyg som går att få vid vårt test år 2005.
Dessvärre råkade vi, liksom många andra Opel-ägare, ut för elektronikstrul av sällan skådat slag när "nya" Vectra lanserades 2002, men när felkällorna lokaliserades - fuktkänsligt placerade och underdimensionerade kontaktstycken - fick Opel sakta men säkert bukt med barnsjukdomarna. Och i dag har Opel inte fler elektronikproblem än andra märken.
- Opels kvalitet är mycket bra i dag, säger "Nisse" Nilsson. Det enda regelbundna som vi får jobba med är isärtagning och smörjning av bakbromsarna, men det är inget specifikt för Opel. Det drabbar alla märken. Vi tycker att Opel är en superbil.
I årets AutoIndex sticker också Opel ut på ett anmärkningsvärt sätt. Som enda märke i undersökningen är ägarna till äldre bilar, kanske med lägre ställda förväntningar, mer nöjda än dem som kört nytt. Det är också ett tecken på att Opel fått ordning på barnsjukdomarna och att kvaliteten håller hyfsat bra över tiden.
Bättre när äldre bilar fasas ut
Andra märken som visar mer kvalitet över tiden, och där rankingen blir högre bland dem som kör äldre bilar, är Toyota och Volvo. Toyota rankas bland de tre främsta i så gott som samtliga frågor med undantag av de ämnen som rör rostskydd, ljudkomfort och uppfattningar om design där resultaten blir mer medelmåttiga. Volvo-ägarna är mest kritiska till bränsleförbrukningen och höga priser.
Ett direkt motsatt förhållande mellan ny och äldre bil visar märken som Mercedes, Honda, Mazda, Renault, Ford och Kia där ägarna till äldre bilar är påtagligt mycket mindre nöjda. I flera av de här fallen, med undantag av Renault, är det otillfredsställande rostskydd som påverkar bedömningarna, men också andra typer av kvalitetsproblem eller produktegenskaper som inte motsvarat förväntningarna. Eftersom materialet i AuitoIndex bygger på upp till sju år gamla bilar kan flera av de här märkena hoppas på bättre totalresultat framöver, när de gamla modellerna fasas ut.
I bilenkäten som omfattar 20-talet frågor om kvalitet, egenskaper och bilekonomi toppar BMW för andra året i rad. Precis som för Toyota finns det inga direkt svaga resultat, minst nöjda är BMW-ägarna med bilarnas andrahandsvärden. Subaru är här lika klar tvåa, men bland toppresultaten noteras också några djupdykningar, som ägarnas uppfattningar om bränsleförbrukningen i förhållande till fabriksuppgifterna, förbrukningen i förhållande till andra bilar och miljöprogrammet som helhet.
Skoda-ägarna hyllar sitt märke
En delfråga av stort värde är den som handlar om bilkvalitet i förhållande till pris. Här fortsätter Skoda-ägarna att hylla sitt märke - faktiskt för åttonde året i följd. Skodas priser är inte längre låga, men märket fortsätter att träffa rätt med den riskfyllda balansen "bil för pengarna".
Bland de tyska prestigemärkena noteras här stora skillnader, BMW på en finfin fjärde plats, Audi på en medelmåttig 13:e och Mercedes på en svag 20:e plats.
- Ja definitivt, säger Ingberth "Nisse" Nilsson, som jobbat med Opel på fristående AutoVerkstaden i Upplands Väsby de senaste tio åren och sett kvaliteten växa år för år.
De svenska Opel-ägarna har också börjat ge märket sitt erkännande. I bilenkäten har Opel aldrig tidigare placerats så högt som nu.
Opel har hamnat i bakvatten under de senaste decennierna. Ute hos GM-återförsäljarna har Opel blivit en skuggbil till Saab. Till detta bidrar rykten som envist hängt med, ett märke med rost- och elektronikproblem och förekommande attityder och nedvärderingar som "bilar för gubbe med hatt". Tro sjutton att det inte varit helt lätt att sälja Opel.
Vi ska här genast avfärda det illasinnade ryktet om Opel som "rostburk". Okej 80- och de tidiga 90-talsbilarna var inga under av perfektion angående rostskyddet, men redan när Opel lanserade Astra 1998 hade fabriken slagit an tonen. Det var början på en helt ny rostskyddspolicy och under 2000-talet har märkets samtliga modeller regelbundet belönats med höga betyg i Vi Bilägares omfattande rostskyddstester. Opel Vectra fick till och med det allra högsta betyg som går att få vid vårt test år 2005.
Dessvärre råkade vi, liksom många andra Opel-ägare, ut för elektronikstrul av sällan skådat slag när "nya" Vectra lanserades 2002, men när felkällorna lokaliserades - fuktkänsligt placerade och underdimensionerade kontaktstycken - fick Opel sakta men säkert bukt med barnsjukdomarna. Och i dag har Opel inte fler elektronikproblem än andra märken.
- Opels kvalitet är mycket bra i dag, säger "Nisse" Nilsson. Det enda regelbundna som vi får jobba med är isärtagning och smörjning av bakbromsarna, men det är inget specifikt för Opel. Det drabbar alla märken. Vi tycker att Opel är en superbil.
I årets AutoIndex sticker också Opel ut på ett anmärkningsvärt sätt. Som enda märke i undersökningen är ägarna till äldre bilar, kanske med lägre ställda förväntningar, mer nöjda än dem som kört nytt. Det är också ett tecken på att Opel fått ordning på barnsjukdomarna och att kvaliteten håller hyfsat bra över tiden.
Bättre när äldre bilar fasas ut
Andra märken som visar mer kvalitet över tiden, och där rankingen blir högre bland dem som kör äldre bilar, är Toyota och Volvo. Toyota rankas bland de tre främsta i så gott som samtliga frågor med undantag av de ämnen som rör rostskydd, ljudkomfort och uppfattningar om design där resultaten blir mer medelmåttiga. Volvo-ägarna är mest kritiska till bränsleförbrukningen och höga priser.
Ett direkt motsatt förhållande mellan ny och äldre bil visar märken som Mercedes, Honda, Mazda, Renault, Ford och Kia där ägarna till äldre bilar är påtagligt mycket mindre nöjda. I flera av de här fallen, med undantag av Renault, är det otillfredsställande rostskydd som påverkar bedömningarna, men också andra typer av kvalitetsproblem eller produktegenskaper som inte motsvarat förväntningarna. Eftersom materialet i AuitoIndex bygger på upp till sju år gamla bilar kan flera av de här märkena hoppas på bättre totalresultat framöver, när de gamla modellerna fasas ut.
I bilenkäten som omfattar 20-talet frågor om kvalitet, egenskaper och bilekonomi toppar BMW för andra året i rad. Precis som för Toyota finns det inga direkt svaga resultat, minst nöjda är BMW-ägarna med bilarnas andrahandsvärden. Subaru är här lika klar tvåa, men bland toppresultaten noteras också några djupdykningar, som ägarnas uppfattningar om bränsleförbrukningen i förhållande till fabriksuppgifterna, förbrukningen i förhållande till andra bilar och miljöprogrammet som helhet.
Skoda-ägarna hyllar sitt märke
En delfråga av stort värde är den som handlar om bilkvalitet i förhållande till pris. Här fortsätter Skoda-ägarna att hylla sitt märke - faktiskt för åttonde året i följd. Skodas priser är inte längre låga, men märket fortsätter att träffa rätt med den riskfyllda balansen "bil för pengarna".
Bland de tyska prestigemärkena noteras här stora skillnader, BMW på en finfin fjärde plats, Audi på en medelmåttig 13:e och Mercedes på en svag 20:e plats.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hade kört tre Citroënbilar under nästan fyrtio år, innan jag för drygt ett år sedan köpte en Skoda Octavia Scout -08. Vilken bil! Citroën gav mig mycket och det var nästan aldrig några fel på dem, men Scoutens byggkvalitet och digra utrustning imponerar sannerligen. Helnöjd i alla avseenden!
Detta är absolut ingen nyhet för mig, som kört Opel, Volvo och Saab i jobbet.
Att opel gått "kräftgång", i sverige är delvis GM s fel, och även ryktesspridningen från vissa hos Saab beträffande Opels kvalitetsmissar.
Det man missar i sammanhanget är att Opel och Saabs ingenjörer jobbar i ett teamwork, så självfallet lär man av varann. Den ena gången är det missar hos Saab som Opelfolket rättat till, liksom omvänt.
Jag tycker synd om GM s bilhandlare i landet som INTE får någon som helst uppbackning från GM ledningen i Sverige. Marknadsföringen av såväl Saab som Opel har mycket i övrigt att önska. När fanns någon annonsering av Opel eler Saabs bilar i den loklala dagspressen? Inga reklamblad syns heller inte till.
Citroen och Peugeot annonseras varje vecka. Reklamblad skickas ut 4 gånger/År.
Detta sker med medel från generalagenten.
GM som generalagent verkar ju vara urkass.
Det var detta som utlöste min frustration, när jag hotade med att byta bilmärke till Toyota.
Då blev många Saabanhängare skitförbannade på mig, men förstå mig, när min opelserviceman påstod att det var fel i bussningarna på min dåvarande Vectra. Ett fel som i verkligheten inte fanns. När jag sedan hör av andra Opelägare att de blivit lurade på samma sätt, så får ni ha överseende med min ståndpunkt den gången.
Ett rykte gjorde gällande, att Saab villa förbättra sin statistik gentemot Opel i detta avseende.
Jag har arbetat som reservdelsförsäljare och även som besiktningsman, så man har fått höra en hel del.
ps.
Mig lyckades dom inte lura.
Ds
Jag tycker ochså att opel har bättrat sig när det gäller rostproblemen,nu är det lika bra kvalitet som andra europeiska bilar.
Jag har nu en Meriva 04a som är den bästa bil jag har haft både körmässigt och komfort mässigt,för att inte tala om den låga bränsle förbrukningen.
Hälsn Olle.
Mig har "dom" inte heller lyckats lura. Har varit mycket nöjd opelägare, i drygt 50 år nu, och skulle jag byta bil igen,råder ingen som helst tvekan om vilket märke jag skulle välja.
Mig har "dom" inte heller lyckats lura. Har varit mycket nöjd opelägare, i drygt 50 år nu, och skulle jag byta bil igen,råder ingen som helst tvekan om vilket märke jag skulle välja.
Har haft tjänstebil ett antal 3-årsperioder och mest Volvo och senast en SAAB 95 Biopower. (SAAB:en imponerade inte med kvaliten i alla fall) Sedan 7 månader är det Skoda Superp och den är den som impat mest på mej. Möjligtvis kan VOLVO S80 01:a matcha Skodan till en del.
Jag förstår varför Skoda-ägarna hyllar märket i såväl "bil för pengarna" som "bra service" Fortsätter det som mina första 4000 milen har gjort så står jag gärna i givakt för Skoda.
Inte så konstigt BMW ligger i topp. Det är ju inte bara ett transport medel mellan A och B som tex Opel är. Bilar kostar, oavsett om de används eller ej, är dyra i drift eller inköp. Ska man ha en bil enbart för transport så visst, Opel funkar säkert fin fint. Men hur roliga är de att köra, vilken finnish har de på material? Plast plast och plast.
De, tillsammans med merparten av ordinära bilar ligger ljusår ifrån BMWs produkter. Därmed inte sagt att BMW håller bättre kvallitet, det gör de inte.
Ps! Kör själv Peugeot och KIA, dvs inte BMW.
Opel betyder gubbe på latin =) Klockren kommentar från Teknikens värld vid provkörningen av Insignia som för övrigt fick bra betyg om jag inte minns fel. Opel är nog bra som dom flesta märken idag.
Här förekommer det mycket skitprat om Opel så fort ett inlägg kommer upp. Mycket kommer från personer som aldrig ägt någonOpel. Jag kan försäkra er alla om att dagens Oplar är så väl ihopskruvade att inte ett störande ljud finns, ens efter 20.25000 mil. Alltså förefaller de vara lika bra material i dagens Opel som BMW fast till ett lägre pris. Dessutom mycket lägre pris på reservdelar och service.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.