Nästa artikel
Vintertest 2012: Bästa vinterbilen
Webb-tv

Vintertest 2012: Bästa vinterbilen

Publicerad 17 februari 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Vilken av årets långtestbilar klarar sig bäst i halt och moddigt väglag, mörker och kall väderlek? Här väljer testlaget sina favoriter.

 

Klicka på videofönstret för att starta filmen.

Läs hela vintertestet (10 sidor) i Vi Bilägare 3/2012. Tidningen utkommer den 21 februari och anländer hos prenumeranter från den 14 februari.

Diskutera: Vad tycker du om årets långtestbilar?

Långteststallet 2012:

Långteststallet 2012 består av:

BMW 1-serie
Hyundai i40
Mercedes B-klass
Opel Ampera
Volkswagen Up

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2012-02-21 08:09
Thommys

lifer, jag läste artikeln av Håkan Matson när den kom. Jag tycker att han belyser dieselns övertag vad gäller verkningsgrad dåligt. Om det är något vi måste hushålla med så är det energin. I praktiken ligger verkningsgraden för en dieselmotor för personbilar ca 25% högre än för motsvarande bensinbil. Man brukar tala om en verkningsgrad i praktiken på ca 20% för bensinmotorn och ca 25% för en diesel. I teorin eller under optimala förhållanden är verkningsgraderna högre för respektive motor. Det är rätt stor skillnad mellan dem, och det är det som avspeglas i förbrukning även om man räknar bort att diesel innehåller mer energi per liter.

Vidare tycker jag Matson bara klämmer ur sig en massa subjektiva åsikter och hänvisar till källor som inte representerar vardagsbilisten. Med en negativ inställning ger man ingen opartisk åsikt. Han pratar om att det inte finns det där lilla extra att klämma ur på toppen av motorvarvet. Då kan man lika gärna vända på det och säga att bensinmotorn saknar den där lilla extra kraften vid låga varv som dieselmotorn har. Sedan hänvisar han till vad en chef på Mercedes AMG säger. Jag menar det är väl inte några tävlingsbilar vi sitter och kör om kring med på vägarna. När det gäller V8-motorer så är det i USA de säljer och där har man ingen efterfrågan på dieselbilar.

#m • Uppdaterat: 2012-02-21 10:04
Thommys

Skatten på diesel sätts även med tanke på transportsektorn, så att näringslivet inte skall missgynnas för mycket, eftersom de tunga fordonen kör på diesel.

Jo, det är ekonomin som styr motorvalet för de flesta och skatten är en del i det hela. Men även om skatten på drivmedlet skulle vara det samma som för bensin skulle det ändå vara lönsamt att köra diesel idag, till följd av den bättre verkningsgraden.

Det är meningen att man ska gynnas skattemässigt om man kör en bil som har lägre CO2-utsläpp. Därför är fordonsskatten som den är. För de dieselbilar som inte kommer under miljöbilsgränsen är fordonskatten högre än för motsvarande bensinbil och där blir det en utjämning av den totala skattebördan mellan de olika motorerna. Det har alltid varit så att det varierat vilken motor som varit mest fördelaktig att äga skattemässigt beroende på hur många mil man kör per år.

Så länge det är CO2 och energiförbrukning som ska ner så är systemet bra, det är rätt motor som gynnas för detta. Hur vida andra utsläpp från dieselmotorn borde minska är en annan fråga och där är inte alla överens. Här tror jag att man inväntar Euro-6 regeln som kommer 2015 och innan det kommer det säkert inte att ske några förändringar på det området. Det skulle snarare vara så att man skulle försöka gynna förnyelsebar energi i så fall, och där finns det en del alternativ även för dieselmotorn som t ex RME, så jag har svårt att se varför vi inte skulle kunna köra bilar som har dieselmotorer.

Dieselmotorn är en mycket trevlig motor att köra och tillför bilkörningen en hel del. Själv tycker jag bara att bensinmotorn har en fördel och det är på tomgång där den kan gå så fint att den inte märks alls. Men men tanke på att bilarna idag får start/stopp system så är den fördelen så gott som borträknad. Okej, på macken är bensintankpistolen renare. Det är inte roligt att få diesellukt på händerna. Men man besöker å andra sidan inte macken lika ofta men en dieselbil.

#n • Uppdaterat: 2012-02-21 10:12
saabnisse

Om B-klass finns med automatlåda tycker jag att det är märkligt att den inte finns med på hemsidanhttp://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/b-class/w246/configurator/configurator_w246.html?tp_ccci=/dsc_se/globalsessionid/DSC_se3B64363B6A333A36FF54500001540400/dsc_locale/sv_SE/appId/DSC_se/siteLocale/sv_SE/newConfiguration.jam1%3bjsessionid=0000yW9S7uqMnhwBQBqYDe6iKWY:16cvqupsn%3fClassId=01246%26BaumusterId=24624210%26ClassGroupId=0%26BodyId=43006%26NationalId=001
Var ligger felet?

#o • Uppdaterat: 2012-02-21 10:23
Thommys

saabnisse, Nu fick jag inte din länk att funka, men det ser ut som om den går till Mercedes konfiguration. Där finns automaten med som tillval under rubriken "Styrning och drivlina".

#p • Uppdaterat: 2012-02-21 10:31
Thommys

Logiken med lägre skatt på dieselbränsle är att transportsektorn inte ska missgynnas. På personbilssidan reglerar man det sedan med fordonskatten på de bilar som släpper ut mer CO2.

leifer, visst finns det ottomotorer med höger verkningsgrad men hur många är det? Toyota har det i sina hybrider där den är mer lämpliga. De allra flesta har inte denna konstruktion av drivning. Vi kan inte skräddsy vårt skattesystem för Toyota Prius.

#q • Uppdaterat: 2012-02-21 10:35
saabnisse

Nej, thommys, jag fick inte heller den att fungera, men här är en ny som bara beskriver den manuella.
Mystiskt
http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/b-class/w246/facts_/drivetrain/transmission.html?isflipfocus=1

#r • Uppdaterat: 2012-02-21 10:57
Thommys

Ja, jag ser det, det är en länk som tydligen inte är uppdaterad. Här är en som automaten är med på. http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passengercars/home/Tjaenstebilar/Paket_och_erbjudanden/testsupport/B-Klass/B-Klassen.html

#s • Uppdaterat: 2012-02-21 11:42
saabnisse

Tack, Thommys.

#t • Uppdaterat: 2012-02-21 12:06
PREVIA

Enligt Johan Ehrenberg är vi lurade allihopa .
Om man kör en diesel betyder det att bensinen används till något annat. Just nu skeppas Europas bensin till USA medan USA:s diesel skeppas till Europa. Skulle dieseln öka överallt skulle bensinen användas till annan förbränning.
http://dagens.etc.se/kr%C3%B6nika/dieselbluffen
Här ser man de tio snålaste bilarna som säljs i USA där man visst bryr sig om bränsleförbrukningen och till skillnad från Europa mäter bilars verkliga förbrukning av bränsle . Dieselbilarna hamnade inte på den listan trotts att många anser att dom är mycket snålare än bensinbilar.
http://www.fueleconomy.gov/feg/topten.jsp

#u • Uppdaterat: 2012-02-21 14:54
Thommys

Ja men det är inget nytt leifer, att skatter används som styrmedel. Skulle alla köra snåla dieslar så skulle skatten vara lägre för något annat man vill premiera. Den totala skatten till staten är allt det dom behöver, så det behöver man inte vara orolig för att de inte får in. Det talas om att göra om fordonsskatten nästa år. Så då blir det något annat som blir lönsamt att köpa nytt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.